2025-10-19, 00:02
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galimberti
Warhol printade hundratals motiv och det finns inget certifieringsystem.
Jooo... Alla Warhol-produktioner måste ha blivit godkända genom en autentiseringsprocess som The Andy Warhol Foundation håller i. Något liknande kommer säkert att ske för Banksy's grejer. Kanske är alldeles för opunkigt för Banksy 2025, men ge det ett par år så kommer det. Särskilt om Banksy går bort så kommer dom efterlevande vilja slå vakt om kassakon.
Citera
2025-11-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Jooo... Alla Warhol-produktioner måste ha blivit godkända genom en autentiseringsprocess som The Andy Warhol Foundation håller i. Något liknande kommer säkert att ske för Banksy's grejer. Kanske är alldeles för opunkigt för Banksy 2025, men ge det ett par år så kommer det. Särskilt om Banksy går bort så kommer dom efterlevande vilja slå vakt om kassakon.

Det finns redan, Pest control heter Bankys grupp med advokater som autentiserar hans verk. Har du köpt en banksy och allt är i sin ordning är det inga problem att få den godkänd. Skulle du däremot såga ut en vägg med ett banksy-verk som gjorts i "allmänna rummet" kommer du aldrig få den godkänd av pest control vilket minskar värdet avsevärt, säkert en bidragade orsak till varför han inte signar

Enda undantaget banksy gjort vad jag vet är när han målade på dörren till en boxningsklubb som va nära konkurs, han gav då sin blessing att de fick sälja dörren. Finns en film om det här:
https://www.youtube.com/shorts/IOb0iWDnGXg
Citera
2025-12-28, 05:16
Avslutad
Han gjorde nytt nyligen i London.

Snart 2026 och vi vet fortfarande inte till 100% vem han är?
Citera
2025-12-28, 17:06
Medlem
xiebaolao666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Han gjorde nytt nyligen i London.

Snart 2026 och vi vet fortfarande inte till 100% vem han är?
Mest troligt är det Robin Gunningham
Citera
2025-12-29, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xiebaolao666
Mest troligt är det Robin Gunningham

Inte för att vara dryg, men har vi några bevis för det mer än omnämnandet "Robbie Banks" ?

Tycker det är sjukt spännande men det är svårt att se några konkreta bevis tycker jag. Men jag har inte sett allt så klart.......
Citera
2025-12-29, 15:30
Medlem
xiebaolao666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Inte för att vara dryg, men har vi några bevis för det mer än omnämnandet "Robbie Banks" ?

Tycker det är sjukt spännande men det är svårt att se några konkreta bevis tycker jag. Men jag har inte sett allt så klart.......

Samma lite överviktiga man ses vara på flera konst installationer runt om, ja det finns inga direkt konkreta bevis kanske som ett erkännande men det kommer ju aldrig att hända.
Citera
2026-03-15, 18:47
Medlem
Ördögs avatar
Ja, det är Gunningham.

https://www.reuters.com/investigates/special-report/global-art-banksy/
https://www.vanityfair.com/culture/story/banksy-real-name-reportedly-revealed?srsltid=AfmBOooJc7jxP6O6H4tqg4PoRmsU0mvrP jGIBaV44De_F0WCsczEacQ -
But a new Reuters investigation from Simon Gardner, James Pearson, and Blake Morrison claims to have revealed the man behind works such as “Girl with Balloon” and “Napalm.”

According to the report, Banksy is Robin Gunningham, a graffiti artist born in Bristol in 1973 who later changed his name to David Jones. That's the same person named in a 2008 report from The Mail on Sunday, which wrote then that it had “come as close as anyone possibly can to revealing” who Banksy was.

Image may contain Art Painting Graffiti Adult Person Mural Face and Head
Citera
2026-03-16, 06:04
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Så det var alltså han som fotograferades på Jamaica för 20 år sen. Jäklar vad han åldrats.
Citera
2026-03-16, 11:50
Medlem
Tror han är en sån där vänsterextremist. Dom älskar att spraya med burkar och sätta upp klisterlappar och förfula det allmänna utrymmet.
Citera
2026-03-17, 13:57
Medlem
Avslöjandet är knappast välgörande för varumärket Banksy. Känns som att minst halva grejen var anonymiteten. När det visar sig vara en vanlig bloke blir det väl uppenbart för fler att verkshöjden inte precis är enorm.
Citera
2026-03-17, 23:42
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Avslöjandet är knappast välgörande för varumärket Banksy. Känns som att minst halva grejen var anonymiteten. När det visar sig vara en vanlig bloke blir det väl uppenbart för fler att verkshöjden inte precis är enorm.

Jag vet inte om detta har varit på tal om i tråden, men det var någon konstig grej i Malmö för något år sedan, dom hade liksom gjort en fejk-utställning av Banksy, till Banksy, av Banksy.
Först hörde jag det som att Banksy själv skulle ställa ut, och fick se bilder på själva utställningen och jag tänkte "okej, weird flex men varför inte", sen dök det upp att det var en sken-utställning, där allt var plagiat, men det var ändå en viss förnimmelse att det ändå var Banksy som låg bakom det, och det hela blev en grej i Banksys led. En hatt på en hatt men det gömmer sig ett äpple på hjässan.
Citera
2026-03-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Jag vet inte om detta har varit på tal om i tråden, men det var någon konstig grej i Malmö för något år sedan, dom hade liksom gjort en fejk-utställning av Banksy, till Banksy, av Banksy.
Först hörde jag det som att Banksy själv skulle ställa ut, och fick se bilder på själva utställningen och jag tänkte "okej, weird flex men varför inte", sen dök det upp att det var en sken-utställning, där allt var plagiat, men det var ändå en viss förnimmelse att det ändå var Banksy som låg bakom det, och det hela blev en grej i Banksys led. En hatt på en hatt men det gömmer sig ett äpple på hjässan.

Inte så svårt att göra en Banksy. Stilen är inte superraffinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in