Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 02:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Njae, låter väl snarare som att du hänger upp dig på mindre detaljer. Uppenbarligen någon som skrivit lite fel - självklart är det polisen som spärrar av och SAR följer polisens direktiv, precis som andra organisationer som stöttar Polisen…

De har ganska mycket information på sin hemsida, som är lättillgänglig -
https://sarsweden.se/vara-kompetenser/

Nej, det står ingenting där alls om faktiska bevisade kompetenser. "Vi gör hundprov." Okej - vem bedömer dessa hundprov? Osv.

Visst, det kanske bara var nån SAR-entusiast som påstod här i tråden att SAR och polisen hade spärrat av misstänkt brottsplats - det lät väldigt gemensamt - men det måste väl ändå finnas några dokumenterade resultat efter 10 år? Det är väl inte bara så att man är kompis med en polis och får tips och gillar att köra fyrhjuling eller har en hund? I Stockholm.
Citera
2025-12-28, 02:45
Medlem
irishrages avatar
Vem är tjejen? Är det hedersmotiv? Jag tror inte på slumpen. 99% av fallen känner hm och bo varandra.
Citera
2025-12-28, 02:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Det kan väl vem som helst räkna ut, du börjar se dummare ut för varje inlägg du gör.

MSB kan du skriva till och fråga istället, tror dom har svar på det

Varför ska jag skriva till MSB om SAR? Har de något med varandra att göra?
Citera
2025-12-28, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymbysweden
För innan media och Flashback rapporterade om detta satt vi på flightradar och såg vad polisen sökt någonstans, de har kollat alla vattendrag förutom UTTRAN FLYKTBILEN GM ÅKTE MOT UTTRAN I SIN FLYKT
Hur vet du det?
Citera
2025-12-28, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Varför ska jag skriva till MSB om SAR? Har de något med varandra att göra?

Jag tror dom går ganska väl hand i hand som många andra frivilliga som gör jobb åt samhället. Jag har själv RAKEL på mina små "uppdrag"
Citera
2025-12-28, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Hur vet du det?

Jaha nu finns det en flyktbil oxå ? Blir helt snurrig av denna tråd
Citera
2025-12-28, 02:50
Medlem
Citat:
Nej, det står ingenting där alls om faktiska bevisade kompetenser. "Vi gör hundprov." Okej - vem bedömer dessa hundprov? Osv.

Visst, det kanske bara var nån SAR-entusiast som påstod här i tråden att SAR och polisen hade spärrat av misstänkt brottsplats - det lät väldigt gemensamt - men det måste väl ändå finnas några dokumenterade resultat efter 10 år? Det är väl inte bara så att man är kompis med en polis och får tips och gillar att köra fyrhjuling eller har en hund? I Stockholm.

Och vad har MPS för kompetenser/utbildningar? Är man 18+ kan man registrera sig som frivillig.

Uppenbarligen har SAR högre krav, där de tar certifikat i olika saker och följer upp och får utbildning i sökning av polisen.

Du läser det du vill läsa. Nog om det.

Det är väl bara bra att SAR finns där som extra resurs och att de har sökutbildning från polisen att nyttja, bland annat?
Citera
2025-12-28, 02:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Jag tror dom går ganska väl hand i hand som många andra frivilliga som gör jobb åt samhället. Jag har själv RAKEL på mina små "uppdrag"

Jag är inte intresserad av vad du tror.

Har MSB och SAR något med varandra att göra?

Du som vet så mycket, och som inte är så dum som jag är enligt dig - det är väl bara att svara ja eller nej? Så kan jag kontakta MSB och fråga dem om saken.

Jag är även väldigt nyfiken på om polisen verkligen kände ett stort behov av SAR genast i denna utredning - eller om det kanske är en enskild polis som varit lite för ivrig med att ringa sina kompisar. Det ser ju ganska dåligt ut för svensk polis att låta en amatörorganisation komma in i ett skarpt läge och dessutom låta amatörorganisationen vara med om att spärra av en eventuell misstänkt brottsplats.

Väldigt illa och väldigt amatörmässigt.
Citera
2025-12-28, 02:57
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Hur vet du det?
Ngn som skrev det i ngn kommentar el. gjort inlägg på TikTok el. fejjan. Minns inte vilket då jag ej tog det seriöst.
Släpp det.
Citera
2025-12-28, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Vem är tjejen? Är det hedersmotiv? Jag tror inte på slumpen. 99% av fallen känner hm och bo varandra.

Tjejen är svensk så inget hedersmotiv.

Resten kan ju besserwissarna här förklara, de som gillar kallar folk för idioter och dumma jävel. De har ju svar på allt vad som hänt tydligen...

Jag håller med dig och tror inte heller på slumpen.
Tror någon hon känner (någom babbe) som isåfall är GM, självmord eller druttat i under alkoholpåverkan.
Citera
2025-12-28, 02:58
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Och hur kommer det sig att okända SAR har tillgång till RAKEL? Vem har gett dem tillstånd till det?

Många för dig okända har tillgång till Rakel. De är inte okända för MSB som ger ut licenserna.

Sluta yra om SAR Sweden nu.
Citera
2025-12-28, 03:00
Medlem
Citat:
Jag är inte intresserad av vad du tror.

Har MSB och SAR något med varandra att göra?

Du som vet så mycket, och som inte är så dum som jag är enligt dig - det är väl bara att svara ja eller nej? Så kan jag kontakta MSB och fråga dem om saken.

Jag är även väldigt nyfiken på om polisen verkligen kände ett stort behov av SAR genast i denna utredning - eller om det kanske är en enskild polis som varit lite för ivrig med att ringa sina kompisar. Det ser ju ganska dåligt ut för svensk polis att låta en amatörorganisation komma in i ett skarpt läge och dessutom låta amatörorganisationen vara med om att spärra av en eventuell misstänkt brottsplats.

Väldigt illa och väldigt amatörmässigt.

Troligtvis då RAKEL används av SAR, och det brukar vara msb som sitter på den höga hästen om vem och vilka som får tillgång till RAKEL, det är ingen mobil du får direkt.

Kan du om jag får tro vara en misslyckad person ur MPS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in