2025-12-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia32
Hur vet du det? eller är de dina egna fördomar som spelar dig ett spratt? Envar frisk mamma kämpar för sina barn, även efter de blivit vuxna. Detta är ett sorgligt resultat av att en person haft psykisk ohälsa längre tid och inte fått nödvändig vård och behandling.
Tråden människa, tråden!! Läs för fan innan du uttalar dig. Hon verkar allt annat än frisk.
Citera
Medlem
mammamia32s avatar
Jag jobbar inom rättspsykiatrin så kan berätta att långt flera än 10 fall kan jag räkna upp kunna ha undvikits om personen i fråga fått rätt vård i rätt tid. Psykiatrisk vård är inget annat ett ett stort skämt i Sverige i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ilrvrm
Tydligen finns en gräns hur mycket pengar man kan ta ur psykiatrivården innan vanligt folk tas av daga och deras barn kidnappas i sina hem. Kan räkna upp åtminstone 10 dödsfall på rak arm som troligtvis inte hade behövt inträffat om rätt insatser sats in i tid. Men det verkar som att ett par dödsfall av psykfall är med i nuvarande kalkylen
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men varför skulle kvinnan ha befunnit sig utomhus på morgonen ?? Vad gjorde hon ute ?? Det verkar ologiskt!

Eftersom att du frågar.

Slängt sopor.

Matat en katt.

Kollat brevlådan.

Gått en motionspromenad.

Hörde ett oljud inifrån grannfastigheten och ville inte senare riskera att anklagas för att vara likgilitg.

Behövs fler alternativ kan jag nog klara ett par till.
Citera
2025-12-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
GM har varit myndig i flera år. Det är honom vården ska lyssna på, inte mamman.

Det kan säkert komma som en chock för många när man fyller 18år så förändras väldigt mycket.

Blanda inte in dina egna komplex i detta, tack!
Citera
2025-12-27, 21:52
Medlem
Citat:
Ja hon anser det och det gör väl rätt många som har anhöriga som hamnat i liknande karusell? Mig själv inkluderad.

Det är lite svårt när det gäller socialen och vårdapparaten. Man hör mest om anhöriga som menar att dom gjort för mycket eller för lite.. nästan aldrig om dom som faktiskt lyckats hjälpa sig själva genom det stöd dom faktiskt fått eller dom som misslyckats trots allt stöd dom fått.

Ska man börja tillåta äldre släktingar ha för mycket inverkan på hur vården ska agera när det gäller vuxna individer enbart pga släktskap så riskerar man att hamna på ett sluttande plan.
¨

Både och. Jag är med dig på hur du tänker, samtidigt som jag tänker att en person som verkligen behöver vård men inte inser det själv och blir utsläppt är en vandrande bomb.
Citera
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Jag jobbar inom rättspsykiatrin så kan berätta att långt flera än 10 fall kan jag räkna upp kunna ha undvikits om personen i fråga fått rätt vård i rätt tid. Psykiatrisk vård är inget annat ett ett stort skämt i Sverige i dag.
Lite som https://sv.wikipedia.org/wiki/Mijailo_Mijailovi%C4%87
Citera
Medlem
mammamia32s avatar
Jag har läst tråden och anser att de som skriver att mamman var sjuk, konstigt mm. de spekulerar. Troligtvis en mamma som gått i väggen för länge sen och som fått se på att hennes son gått sönder och blivit allt farligare för båda sig själv och för samhället. Man borde va såpass vettig att man inte uttalar sig om sådant man inte vet med 100% säkerhet. Att spekulera och ha fördomar blir bara lågt.

Citat:
Tråden människa, tråden!! Läs för fan innan du uttalar dig. Hon verkar allt annat än frisk.
Citera
2025-12-27, 21:53
Medlem
mammamia32s avatar
Vad har denna saken med detta tragiska fall att göra? Alla fall är unika och kan inte jämföras.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Lite som https://sv.wikipedia.org/wiki/Mijailo_Mijailovi%C4%87
Citera
2025-12-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Eftersom att du frågar.

Slängt sopor.

Matat en katt.

Kollat brevlådan.

Gått en motionspromenad.

Hörde ett oljud inifrån grannfastigheten och ville inte senare riskera att anklagas för att vara likgilitg.

Behövs fler alternativ kan jag nog klara ett par till.
Slängt sopor kanske men man kollar inte brevlådan en juldagsmorgon. Kommer ingen post då. Jag tror mer på scenariot att hon knivhöggs i dörröppningen och sedan stapplade ut och föll ihop, medans gm kunde ta sig in i huset.
Citera
2025-12-27, 21:55
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Men varför skulle kvinnan ha befunnit sig utomhus på morgonen ?? Vad gjorde hon ute ?? Det verkar ologiskt!
En nära vän från Försvarsmakten beskriver AG i en kommentar på fb:

”En väldigt snäll, omtänksam & fin människa. Oerhört livfull, energisk & ett bubblande skratt som alltid låg nära till hands. Hon var sällan stilla, hade alltid något projekt på gång. Tränade mycket & var i väldigt bra form.”

Mer ologiskt om hon inte var uppe med tuppen & gick ut.
Citera
2025-12-27, 21:55
Medlem
Citat:
Vad menar du specifikt att mamman skulle gjort? Tror du inte hon framfört detta otaliga gånger?! Du verkar va lite korkad eller inte känna till hur psykvården funkar i Sverige i dag. Om patienten vid handräckning av polis kommer in till ex, vis St. Göran Psyk så skrivs de ut så fort de säger de inte är suicidal. De räcker inte med att mamman säger "han kommer skada någon allvarligt eller sig själv!. De har inte lagen att kunna agera. Hon kan ringa polisen säga samma sak, men det ända de gör är att köra in akut till Psyk där han samma dag släpps ut igen. SÅ vad tänker du hade behövts göra i detta fall?

Lagen ger inga specifika instruktioner.

Vården och ev. domstolar tolkar dessa lagrum.

Antagligen sitter det bokstavligen fega kärringar och fegtolkar på båda ställen - sannolikt understödda av psyksjuka vänsteraktivister.

Resultat blir feghet och kaos. Där man tidigare vågade fatta beslut från fall till fall - fyller man idag i formulär och tvår sina händer.
Citera
2025-12-27, 21:56
Medlem
Citat:
Han skulle fylla 23 till sommaren, vem fan bryr sig om vad hans mamma säger?

Han verkade väl tillräckligt stabil för att få skriva ut sig själv helt enkelt? Låter inte som någon tvångsvård öht.

Uppenbart borde vården ha lyssnat på mamman i det här fallet. Hade de gjort det så hade vi troligen haft två färre döda och två färre skadade. Det sagt om mamman talar sanning. Jag vet inte om det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in