2025-12-27, 21:24
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tränade han?
Kan mamman och GM mötts på gymmet?
Ja, den teorin har några av oss lyft fram.

En annan teori är nåt som hon lagt ut för försäljning.

En tredje är att han skulle hämnas på den som körde då hans vän omkom. Men han gick in i fel hus pga drogfylla.

Det har också snackats om att hon hade anmält honom för nåt och han skulle få henne att dra tillbaka anmälan.

Langare, stalker eller någon hon hookat upp med på Tinder.

Florerar förmodligen tusentals teorier i Boden Älvsbyn Piteå Luleå just nu.

Alla vill veta
VARFÖR?
Citera
2025-12-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnMarion
Hur många gick inte förbi styckmördadek carolin med jakthundar i yttre lansjärv där hon tillslut hittades av hundar tränade på lik sök.
En vanlig jakthund fixar inte det.

Du tror hon har gömt sig bakom huset? Troligen rusat ut i panik och ramlat någonstans nära vägen. Torde vara omöjligt att missa i den vita snön.
Citera
2025-12-27, 21:27
Medlem
mammamia32s avatar
Psykvården har inte fungerat i Sverige på decennier. Jag vet för jag jobbar där å har sett hur nerdragningarna har påverkat många människor. Jag känner med mamman. Att överge sitt barn med psykisk ohälsa det gör ingen frisk mamma. Men ingen som inte varit i samma sits som hans mamma vet vad jag pratar om. Om mamman läser detta; kram till dig, jag vet du kämpat olidligt länge med allt och utan att få tillräckligt med stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
"Vem fan bryr sig om vad hans mamma säger?". Uppenbarligen hade hans mamma en poäng. Om man lyssnat på henne så kanske detta kunnat undvikas. Bara för att man är myndig så ska ingen annan ha något att säga? Jag förstår verkligen inte det.
Citera
2025-12-27, 21:28
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnMarion
Hur många gick inte förbi styckmördadek carolin med jakthundar i yttre lansjärv där hon tillslut hittades av hundar tränade på lik sök.
En vanlig jakthund fixar inte det.
OT
Hundar med noskvalster känner inte ens lukten av en hare några meter bort. Det är därför man inte ska låta dom gå fram och "hälsa" på andra hundar. Det smittar otroligt lätt.
Citera
2025-12-27, 21:28
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En vårdplats kostar mellan 5000 och 8000 per dygn. Varför har politikerna dragit ned på antalet vårdplatser, tror du?
Dessutom kan de anse sig vara progressiva och säga att de inte vill låsa in sjuka människor.

Klassiska politiker de tänker främst på vad de kan spara in på. Sen om det kostar ett antal människoliv skiter de fullständigt i. Vården är en sak de börjat spara in mer och mer på.

Men även trafiksäkerheten är saker de sparar in på. Där jag bor krävdes det att en man blev ihjälkörd för att kommunen skulle fixa belysningen som inte funkade. Krävdes att en kvinna körde av vägen å avled för att kommunen skulle hyvla vägsträckan där hjulspåren var över 2dm. Olyckor som kunnat förhindras om kommunpolitikerna tänkte på annat än pengar.
Citera
2025-12-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade, håller med, är det som i detta fall högst onormalt att det skriks kanske hjärtskärande och vovven regarerar starkt, det gör ofta hundar när något inte är normalt. Har själv haft hund för många år sedan och den jycken kunde man läsa av när något inte var normalt. Jag hade som du gått för att kolla vad det är då det är högst onormalt med ett sådant ljud (skrik) tidigt en juldagsmorgon i ett för övrigt mycket lugnt bostadsområde enligt alla uppgifter. Möjligen hade kanske BO (kvinnan) upptäckts om denne nu låg så den kunde synas från vägen men det hade sannolikt inte förändrat utgången av dådet men det hade definitivt stärkt/kompletterat larmet inifrån fastigheten om pågående dödligt våld.

Man kan bara spekulera kring vad det hade inneburit, vi vet inte ens vilken tid det handlar om mer än ”på morgonen” vilket kan handla om flera timmar innan GM togs av daga.

Det enda man kan säga är väl att man hoppas att människor hellre kollar läget istället för att dyka upp i efterhand för att få chansen att uttala sig via media.

Gubbens beteende känns mest osmakligt men samtidigt.. curiosity killed the cat!
Citera
2025-12-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Ja, den teorin har några av oss lyft fram.

En annan teori är nåt som hon lagt ut för försäljning.

En tredje är att han skulle hämnas på den som körde då hans vän omkom. Men han gick in i fel hus pga drogfylla.

Det har också snackats om att hon hade anmält honom för nåt och han skulle få henne att dra tillbaka anmälan.

Langare, stalker eller någon hon hookat upp med på Tinder.

Florerar förmodligen tusentals teorier i Boden Älvsbyn Piteå Luleå just nu.

Alla vill veta
VARFÖR?
Tack..
Tror att något av dessa är svaret
Men vilket??
Fick lite rysningar när jag tänkte att mamman är kopplingen o inte döttrarna som man trott
Citera
2025-12-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxxx
Tvångsvård är inte det vanliga.

Jag har skjutsat en anställd till psyket eftersom jag ansåg att han behövde vård.
När det blev "vår" tur att få prata med läkaren så blev inte jag insläppt förrän "patienten" bekräftade på läkarens fråga om det var okej att jag fick följa med in.

Sedan pratade vi lite i ett mottagningsrum om hans beteende som eskalerat med "udda" beteende men efter det så släppte han ut oss och jag frågade, typ;
- Men ska han inte stanna kvar, han behöver vård.

Läkaren frågade "patienten", som inte ville stanna.
Det var avgörandet för att vi skukke få gå därifrån. Han ville inte ha vård och då fick vi gå.

Jag berättade då om hans kniv, läkaren frågade om han hade kniv. "Patienten" bekräftade att han hade kniv och då fortsatte samtalet.
Jag upprepade behovet av att ge honom vård, läkaren frågade om han ville stanna. Han ville inte det men efter lite diskussion så frågade han läkaren;
- Får man röka?

Vilket man fick. Då stannade han men blev utsläppt nästa dag.

Om inte en människa vill ha vård så blir det tvångsvård, vilket är något annat...

(I detta fall och troligen de flesta fall som är "smånormala").

Tyvärr alltför vanligt.
Ett tips. Om en medarbetare verkar vara psykiskt sjuk och beväpnad med kniv, begär då polishandräckning.

Men ja, det är väldigt svårt att få slutenvård för en person som inte blivit diagnostiserad eller är akut psykotisk.
Citera
2025-12-27, 21:35
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur markerar dom när du skär dig på kökskniven, hur reagerar dom, hur ser signalen ut?

Har dina hundar ens luktat på ett blodigt lik?

Hitta inte på nåt nu.

Du vet inte ens vad grannen till den mördade kvinnan har för hund och vilken status den har, inte heller har du väl kollat upp hur vinden låg vid tillfället. Och även om man visste det kan doft i bebyggelse färdas med luftströmmar på de mest förvillande sätt.

Jag undrar igen, varför borde grannens hund reagerat på att det låg ett lik på fastigheten?

Varför borde någon sett liket eller en levande kvinna, vi vet inte ens var på fastigheten hon låg?

Nej. Mina hundar har inte luktat på ett blodigt lik.

Det här håller på att spåra OT. Ville bara säga att jag tror han var inne i huset tsm med brottsoffret innan hon blev mördad. Jag tror att det eskalerade i loppet av två timmar.

Jag kan ha helt fel.
Troligtvis går polisen ut med mer info måndag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
"Vem fan bryr sig om vad hans mamma säger?". Uppenbarligen hade hans mamma en poäng. Om man lyssnat på henne så kanske detta kunnat undvikas. Bara för att man är myndig så ska ingen annan ha något att säga? Jag förstår verkligen inte det.

GM har varit myndig i flera år. Det är honom vården ska lyssna på, inte mamman.

Det kan säkert komma som en chock för många när man fyller 18år så förändras väldigt mycket.
Citera
Medlem
mammamia32s avatar
Vad menar du specifikt att mamman skulle gjort? Tror du inte hon framfört detta otaliga gånger?! Du verkar va lite korkad eller inte känna till hur psykvården funkar i Sverige i dag. Om patienten vid handräckning av polis kommer in till ex, vis St. Göran Psyk så skrivs de ut så fort de säger de inte är suicidal. De räcker inte med att mamman säger "han kommer skada någon allvarligt eller sig själv!. De har inte lagen att kunna agera. Hon kan ringa polisen säga samma sak, men det ända de gör är att köra in akut till Psyk där han samma dag släpps ut igen. SÅ vad tänker du hade behövts göra i detta fall?

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mördarens mor anser ju att vården svikit sonen, hon säger att han är farlig, vården skickar hem honom som ofarlig.

Hur orkar du gishgalopa och bygga halmgubbar, svårt att föra en saklig diskussion.
Citera
2025-12-27, 21:37
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Passion är inte logiskt. Ponera att GM är besatt av en av flickorna och tror att om han bara får träffa henne så så kommer hon att falla för honom. Alla tänker inte fullt klart och rationellt.
Nej, det är klart.
Tycker bara att det stämmer dåligt med personlighetstypen att gå till väga på det sättet. Men beskrivningen av honom är kanske inte helt korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in