2025-12-27, 20:55
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Var 18 månad är alldeles för sällan.
Skall man hålla sig flytande bör man träna några ggr i veckan.

Blandar du inte ihop saker?
Att skjuta godkänt var 18'e månad har ingenting att göra med hur ofta man tränar...
Eller menar du att alla poliser i yttre tjänst obligatoriskt ska träna pistolskytte några ggr i veckan?
Citera
2025-12-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatsAndSocks
Exakt! Även katter, märkte extrem skillnad på deras vanliga nyfikenhet på ljud mot den gången jag tillslut fick ringa polisen, de visste att det var något allvarligt. Då bor jag ändå i lägenhet och incidenten började utomhus.
Bra! Ja
Jag har flera gånger blivit hjälpt av djurs reaktioner
Ps. Låter som jobbig händelse
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
hoppas läkaren kan sova gott nu när den tyckte han va inte farlig för samhället

Det tycker jag han/hon ska göra. Men de politiker som skrev LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård, borde kanske ligga vakna några nätter och ta sig en rejäl funderare.
Citera
Medlem
när jag skummade igenom nyhetsflödet idag så stod det att gm hade ringt på ytterdörren och sedan när bo öppnade högg han ned henne direkt?

men nu hittar jag det inte? har jag sett i syne eller har det redigerats bort?

någon annan som såg detta?

kanske bara någon som gissade?

annars måste det ju vara något som dottern sagt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
BOs mamma som lägger upp helt ”vanliga ” inlägg

samma mamma som i intervjun i tv4 idag om händelsen???
Citera
2025-12-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
samma mamma som i intervjun i tv4 idag om händelsen???

Det där tror jag var GMs mamma
Citera
2025-12-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Som sagt, folk är olika.
Jag kanske är för nyfiken lagd helt enkelt men hade definitivt kollat om något var fel, ser man att något är fel så kan man ringa 112 efter det.

Många är ju inte lagda på det sättet men det kanske hade kunna korta ner den mest akuta perioden med någon timme, vem vet?

Det är, som jag ser det, synnerligen besvärande att mannen väljer att prata anonymt om vad han upplevt till en jävla murvel. Det är väl ändå uppenbart att händelsen på morgonen gjort såpass mycket intryck att han minns hur hunden mådde?

Sen gick han rätt in på Flashback och började tipsa moddar..
Mitt fetade, håller med, är det som i detta fall högst onormalt att det skriks kanske hjärtskärande och vovven regarerar starkt, det gör ofta hundar när något inte är normalt. Har själv haft hund för många år sedan och den jycken kunde man läsa av när något inte var normalt. Jag hade som du gått för att kolla vad det är då det är högst onormalt med ett sådant ljud (skrik) tidigt en juldagsmorgon i ett för övrigt mycket lugnt bostadsområde enligt alla uppgifter. Möjligen hade kanske BO (kvinnan) upptäckts om denne nu låg så den kunde synas från vägen men det hade sannolikt inte förändrat utgången av dådet men det hade definitivt stärkt/kompletterat larmet inifrån fastigheten om pågående dödligt våld.
Citera
2025-12-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Men då måste det finnas en koppling. Hur skulle han annars veta det? Kom de ut när de hörde mamman skrika? Mycket som är oklart här och eftersom GM är död lär det bli mycket obesvarat kvar.
Mamman hade lagt ut en annons på Marketplace dagen innan. Det kunde ge GM en förevändning att komma till huset.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Betänk vilken förbannade skräck och ångest detta förbannade svin åsamkat flickorna i huset - denne dräper mamman utanför huset och flickorna kanske bara hör skriken och sedan kommer svinet in med blodiga händer och kniv i högsta hugg. De vet då inte om mamman lever eller är död och får under flera timmars skräck genomleva detta trauma att inte veta. De vet dock att hon är allvarligt skadad, vilket är illa nog.

Jag är så glad att denne amöba är död! Han skall inte få ynnesten att vakna upp och andas morgonluft - om än inlåst...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celibat
Kan vi få en sammanfattning? Väldigt många inlägg på 24h och jag blir mycket förvirrad att försöka leta mig tillbaka.
Sammanfattning läs, läs för bövelen läs!
Citera
2025-12-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hur kunde man låta denna person få lämna psyket efter bara 24 timmar när hans mamma klart och tydligt sade att han var en fara för andra?

Detta är ett haveri utan dess like.

Denna person hade aldrig blivit utsläppt efter bara ett dygn för 30 år sedan.

Tvångsvård är inte det vanliga.

Jag har skjutsat en anställd till psyket eftersom jag ansåg att han behövde vård.
När det blev "vår" tur att få prata med läkaren så blev inte jag insläppt förrän "patienten" bekräftade på läkarens fråga om det var okej att jag fick följa med in.

Sedan pratade vi lite i ett mottagningsrum om hans beteende som eskalerat med "udda" beteende men efter det så släppte han ut oss och jag frågade, typ;
- Men ska han inte stanna kvar, han behöver vård.

Läkaren frågade "patienten", som inte ville stanna.
Det var avgörandet för att vi skukke få gå därifrån. Han ville inte ha vård och då fick vi gå.

Jag berättade då om hans kniv, läkaren frågade om han hade kniv. "Patienten" bekräftade att han hade kniv och då fortsatte samtalet.
Jag upprepade behovet av att ge honom vård, läkaren frågade om han ville stanna. Han ville inte det men efter lite diskussion så frågade han läkaren;
- Får man röka?

Vilket man fick. Då stannade han men blev utsläppt nästa dag.

Om inte en människa vill ha vård så blir det tvångsvård, vilket är något annat...

(I detta fall och troligen de flesta fall som är "smånormala").
Senast redigerad av loxxx 2025-12-27 kl. 21:13.
Citera
2025-12-27, 21:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Men hunden reagerade på skrik

Och?

Min fråga var en kommentar på nedanstående.

Citat:
Om det låg en mördad kvinna utomhus redan då så borde hunden ha reagerat på det. Och någon borde ha sett det. Ca 09.00

Lik skriker oftast inte, skärp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in