Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-27, 18:03
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praisethesun
2.5 km, kväll, sådär väglag, trafikerat, folk som byter fil kors och tvärs. Så du tycker man ska riska ytterligare filbyten. Uppfattat.

Men hur går dig för dig i trafiken i övrigt? Man måste ju byta fil i trafiken hela tiden i Stockholm.
Citera
2025-12-27, 18:05
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Kör ofta kvällstid in i en tunnel där det är tre till fyra filer, kommer från den längst till höger och ska till den vänstra och behöver ligga där då en avfart som viker av ca 3 km senare. Hastighetsbegränsningen där är 70 km/h med fartkameror strödda vid in- och utgångar.

För att inte missa avstickaren som dyker upp och är lite skrymd så vill jag ligga i ytterfilen i tunneln, men allt som oftast så är det någon galning som trycker upp sig alldeles bakom och ska blinka med helljus när jag kör i 75-80 i tunneln. Har ibland flyttat på mig, ser den här galningen då sakta köra förbi i kanske några km/h ytterligare.

Min fråga är, vad är poängen?
FLYTTA PÅ DIG DIN ÄCKLIGA HORA!
Allt förutom den absoluta högerfilen är för omkörning, så fort du kört om och har en endaste singulär bil bakom dig så flyttar du på dig. Hur jävla svårt är det?
Citera
2025-12-27, 18:09
Medlem
Citat:
Kör ofta kvällstid in i en tunnel där det är tre till fyra filer, kommer från den längst till höger och ska till den vänstra och behöver ligga där då en avfart som viker av ca 3 km senare. Hastighetsbegränsningen där är 70 km/h med fartkameror strödda vid in- och utgångar.

För att inte missa avstickaren som dyker upp och är lite skrymd så vill jag ligga i ytterfilen i tunneln, men allt som oftast så är det någon galning som trycker upp sig alldeles bakom och ska blinka med helljus när jag kör i 75-80 i tunneln. Har ibland flyttat på mig, ser den här galningen då sakta köra förbi i kanske några km/h ytterligare.

Du kan inte ligga och trycka i vänsterfilen bara för att du ska svänga av 3 km senare. Du är en trafikfara och bör genast ändra ditt beteende. Den filen är endast till för omkörning. Du gör helt fel här och andra bilister gör rätt. Du ska flytta på dig.
Citera
2025-12-27, 18:10
Medlem
Discopopcorns avatar
Citat:

Ja gud vilka problem du har, herregud
Citera
2025-12-27, 18:56
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Sträckan Malmö-Göteborg har hetat E6/E20 i minst 20 år, om inte längre. Dags att vänja sig nu kanske?

nä, det är E6. en kulle jag är beredd att dö på.

kollade du länken, där står det bara E20 och inget mer i tunneln.
Citera
2025-12-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Du kan inte ligga och trycka i vänsterfilen bara för att du ska svänga av 3 km senare. Du är en trafikfara och bör genast ändra ditt beteende. Den filen är endast till för omkörning. Du gör helt fel här och andra bilister gör rätt. Du ska flytta på dig.
Uppenbarligen har du missat en vesäntlig del av körkortsutbildning.
Läs på igen och försök förstå trafikreglerna.
En tidigare skribent i tråden redogjorde vad som gäller i det fallet TS beskrev.
Din uppfattning har ingen bäring i den trafikmiljön som beskrivs.
Citera
2025-12-27, 19:18
Medlem
Felpost
Citera
2025-12-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Inte om skyltarna över vägbanan visar att vänster körfält leder till en avfart. Då är det ingen omkörningsfil utan en filkörning
Citera
2025-12-27, 19:44
Medlem
Du får väl aldrig köra fortare än vad skyltarna visar?
Citera
2025-12-27, 20:06
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

De försöker göra dig medveten om att du kör för fort och att du inte bör hålla på så i en tunnel. Nästa gång ska du reducera farten till 70 som är den övre hastighetsbegränsningen.
Citera
2025-12-27, 20:11
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
Sprid inte felaktig information! TS skrev att det var 70-väg, då är det OLAGLIGT att byta fil om man inte ska köra av på en avfart eller köra om. Det där sista gäller den som hinner ikapp. Är hastighetsbegränsningen max 70 så är det den som hinner ikapp som ska byta fil (och får köra om till höger). Eftersom den regeln finns är det livsfarligt om TS då plötsligt skulle få för sig att omotiverat byta fil bort från vänsterfilen - och den som kör ikapp och lägger sig bakom och blinkar och tutar uppmanar till brott, vilket förmodligen är straffbart om TS drar det till domstol (aldrig prövat, vad jag vet).

I Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. 7 § (fjärde stycket) står att på en väg där högsta tillåtna hastighet är 70 km/h eller lägre, och körbanan har minst två körfält i samma riktning markerade med vägmarkering, får du använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till din fortsatta färd.
Det är motsatsen till "du MÅSTE ligga i högerfilen". På sådana vägar får du alltså välja fil efter vart du ska (och trafikläget).

Dessutom har vi 3 kap. 9 §, som säger att när man kör under förhållandena i 3 kap. 7 § fjärde stycket (alltså max 70 + minst två körfält i samma riktning) FÅR MAN INTE BYTA KÖRFÄLT annat än för att:
stanna/parkera,
göra omkörning,
eller placera sig i lämpligt körfält inför sväng i korsning.

Samma 3 kap. 7 § (första stycket) har också den klassiska grundregeln: fordon ska föras i körfältet längst till höger, men den grundregeln modifieras alltså av undantagen, bland annat just max 70-regeln ovan.

Oavsett allt ovan finns den generella regeln i 3 kap. 43 §: du får byta körfält bara om det kan ske utan fara eller onödigt hinder. Eftersom man ska kunna förutsätta att bilen som hinner ikapp dig känner till trafikreglerna så kommer han byta fil och köra om dig på höger sida. Ett olagligt körfältsbyte från TS sida skulle i det fallet utgöra en trafikfara.

Vid omkörning ska man normalt hålla till höger så snart det kan ske utan fara/olägenhet. Men det är inte samma sak som att du på en 70-led ska hoppa tillbaka till högerfilen varje gång du råkar hamna i vänster. Tvärtom: 3:9 sätter stopp för filfladder där. Är hastigheten över 70 så är beteendet däremot det omvända. Då SKA du tillbaka till höger.
TACK!
Äntligen en vettigt inlägg av någon som verkar ha körkort som inte bara är inbytt från Mellanöstern eller Afrika...

Trådskaparen gör exakt rätt och bör fortsätta med att ligga kvar i den fil som leder till målet. Om någon börjar lägga sig i röven och blinka så kan det också vara lämpligt att lätta på gasen för att undvika kökrockar. På så sätt får ju den bakomvarande stackaren även lättare att orka om på högersidan.

Egentligen borde det kanske vara bäst att helt skippa regeln om vilken fil man ska ligga i även i högre farter än 70. Ofta när det är fler än två filer ligger många i mitten och masar och då är det förstås bättre att bara kunna glida förbi även till höger. I Korea gör man just så och det funkar utmärkt, ofta är det t o m så att vid tillfälliga extrafiler i uppförsbackar så ligger den långsamma trafiken kvar i de vänstra och snabbare fordon kör om i den tillfälliga högerfilen. Känns faktiskt lite ovant i början när man är van vid hur det går till här.

Man blir ju fan mörkrädd över hur många okunniga idioter som skriver.... Kanske dags att inrätta en särskild avdelning för trafikfrågor där bara de som först identifierat sig med körkort kan svara. Svarar man fel så skickas automatiskt ett meddelande till Transportstyrelsen för ev. omtagning av körkortet, ha, ha...
Citera
2025-12-27, 21:03
Medlem
mikaelss avatar
Ligger man i vänsterfil 3 km före avfart borde man bli av med sitt kk.
Att byta fil ingår i körutbildningen, och det gör man när det behövs. T ex i för avfart, vid omkörning eller annat, men att blocka ytterfilen i tre km för att man är rädd att missa avfarten? Really?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in