2025-12-27, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ibland har man det bra. Här söderöver viner det lite bara.

Håll er inne snälla ni som är drabbade om ni inte är absolut tvungna att ta er ut.

Känns som man bara har hunnit röja klart från förra stormen i September, inte ens alla småvägar är fixade ännu efter den stormen. Kommer bli problematiskt med alla fallna träd nu.
Citera
2025-12-27, 20:41
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
ojojoj du har så rätt! Tittade precis ut, tre löv som blåste omkring, det var nästan så att hela huset höll på att rasa!

Väck mig när lastbilar flyger av vägen.

Töntar.

20m höga vågor på havet, träd och tak som blåser av. Folk är utan ström. Inte mitt fel du är iqbefriad. Har du ledsagare också?
Citera
2025-12-27, 20:42
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Är det här i klass med GUDRUN för 20 år sedan?
Citera
2025-12-27, 20:44
Medlem
Ja, människan är liten när moder natur bestämmer
Citera
2025-12-27, 20:45
Medlem
CalleG16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Pga av att medeldjupet i Östersjön är 20 mtr, vilket orsakar krabb sjö och höga vågor. Bojen vid Norra Östersjön har högsta registrerade våghöjd på 8,2 mtr sign våghöjd x 1,7 = 14 mtr.

Värst drabbad blir N. Östersjön vid ihållande vind ifrån S - SV, då bygger sjön upp ifrån södra S. Östersjön, det blir många mil att bygga vågor på.

Vad betyder mtr? Kunde inte googla mig fram.
Citera
2025-12-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Då brallar det på, ungefär 40 m/s, en kategori 1 orkan, graderas ända upp till 5 och då jävlar får man hålla i hatten när kor och bilar kommer flygande!
Det brallar sat-fläsk och man får djävligt lite segel uppe. Kraften ökar med kvadraten på hastigheten...

Kat 5 när det träffar, då är det inte så mycket som står kvar.
Citera
2025-12-27, 20:46
Medlem
Kanastras avatar
Jag bor söderut, men det blåser här med. Jag bor en halvmil ut i skogen med höga träd längs vägen.
Ser fram mot att gå ut imorgon och se vad som hänt. Får väl messa byns vägfogdar om det är för jävligt.
Har fått träd på mina byggnader förr..
Och är glad att dom grävde ner elledningen för några år sedan.
Har i alla fall mat och dryck och burit in ved så det räcker.

Om man inte bott på landet där väder och årstider verkligen påverkar så kan det nog vara svårt att förstå.
Citera
2025-12-27, 20:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag bor i villa i Djursholm i Stockholm och jag märkte ingenting.

Det var lite blåsigt men nu har det slutat här på Söders Höjder.
Citera
2025-12-27, 20:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmostIdiot
Nu har det lugnat sig lite, gick ut och tog in ved för natten. Sista knuffen drog ner en tall över förrådet. Taket blåste bort i förmiddags så var väl lika bra att jämna skiten med marken... Ser ut som det som är värt nått evetuellt klarat sig.

Nu är det laddat för en natt utan el i alla fall. Varma 22 grader inne i köket, i sovrummet är det 5 grader för det blåser rakt igenom. Så blir att sova på kökssoffan i natt, synd man är lång och soffan kort...

Inte är det bekvämt men det är härligt att känna att man lever. Sitter och är sur för att jag inte är i min stuga i Härjedalen.
Citera
2025-12-27, 20:48
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Det brallar sat-fläsk och man får djävligt lite segel uppe. Kraften ökar med kvadraten på hastigheten...

Kat 5 när det träffar, då är det inte så mycket som står kvar.

Man uppmätte över 80 m/s på Flatruet i Härjedalen. Jävlaranamma.
Citera
2025-12-27, 20:51
Medlem
Vad är det för idioter som ger sig ut där det är som värst?

sen sitta och gnälla i tidningarna när de inte fick någon hjälp av de människor som riskerar liv och lem för att avfärda akuta händelser
Citera
2025-12-27, 20:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Vad är det för idioter som ger sig ut där det är som värst?

sen sitta och gnälla i tidningarna när de inte fick någon hjälp av de människor som riskerar liv och lem för att avfärda akuta händelser

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in