2025-12-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kan även den bräckta vattenkvaliteten spela in? Jag har varit i Karibien under orkan en gång, men det var inga särskilt höga vågor trots att det blåste 33 m/s i snitt. Vattnet där är ganska salt.

Jag har som vågsurgare studerat ämnet ytligt. Det handlar primärt om att vågor som går in mot grundare bottendjup börjar bygga höjd. Du ser fenomenet på riktiga hav, typ Atlantens kust, när vågorna börjar bygga höjd innan dom bryter. Det finns formler som förklarar det matematiskt.

Sen har vi ytterligare en parameter, det är hur rena vågorna är. Om det är ett fåtal sekunder mellan vågorna, typ under 10 sekunder mellan vågorna så är dom i regel ganska kaotiska. Har man runt 15 sekunder mellan vågorna så är dom mer kliniska och kraftigare.
För att vågorna ska få ökat sekundantal mellan vågorna krävs tid för att dom ska koordineras, typ en storm vid Island ger fina vågor i Portugal. Däremot en storm i Biscaya ger riktiga skitvågor.
Östersjön ger aldrig fina vågor som Atlanten, för vågorna har aldrig tid att bli koordinerade. Således är Östersjö vågor ganska stökiga och grisiga i jämförelse med riktiga hav.
Citera
2025-12-27, 20:03
Avslutad
Går denna blåst att sätta någonstans högt upp på listor av kraftigaste?
För det är kaos överallt och många får SOS meddelanden att inte ge sig ut och det kan jag nog knappt minnas folk fått här för det blåst.
Citera
2025-12-27, 20:07
Medlem
IceEyess avatar
Det fladdrar på fint här i Sundsvall. Ett par nedblåsta träd här och där och en del lösa föremål som man ser flyga förbi utanför fönstret. Men från den ljusa sidan så är det åtminstone myggfritt
Citera
2025-12-27, 20:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det fladdrar på fint här i Sundsvall. Ett par nedblåsta träd här och där och en del lösa föremål som man ser flyga förbi utanför fönstret. Men från den ljusa sidan så är det åtminstone myggfritt

Med tanke på att man knappt ser skillnad på norrlandsmygg och kråkorna så är det alltid välkommet
Citera
2025-12-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Jag har som vågsurgare studerat ämnet ytligt. Det handlar primärt om att vågor som går in mot grundare bottendjup börjar bygga höjd. Du ser fenomenet på riktiga hav, typ Atlantens kust, när vågorna börjar bygga höjd innan dom bryter. Det finns formler som förklarar det matematiskt.

Sen har vi ytterligare en parameter, det är hur rena vågorna är. Om det är ett fåtal sekunder mellan vågorna, typ under 10 sekunder mellan vågorna så är dom i regel ganska kaotiska. Har man runt 15 sekunder mellan vågorna så är dom mer kliniska och kraftigare.
För att vågorna ska få ökat sekundantal mellan vågorna krävs tid för att dom ska koordineras, typ en storm vid Island ger fina vågor i Portugal. Däremot en storm i Biscaya ger riktiga skitvågor.
Östersjön ger aldrig fina vågor som Atlanten, för vågorna har aldrig tid att bli koordinerade. Således är Östersjö vågor ganska stökiga och grisiga i jämförelse med riktiga hav.
Vattnet i de norsta fjordarna är djupa, vilket leder till höga vågor när de når lan. Detta ökar effekten.
Citera
2025-12-27, 20:21
Medlem
Jag har varit med om tyfoner utomlands med mycket högre vindstyrka. Men det här var läskigare för jag var tvungen att vara ute på några skogsvägar. De föll träd framför oss.

Om ni undrar varför Sverige har luftledningar. Så beror det främst på kostnaden. Luftledning:1–5 miljoner kr/km (beroende på spänning). Markkabel: 5–20+ miljoner kr/km (AI). Sverige är stort och glesbefolkat, speciellt i Norrland. Det finns andra skäl också men den främsta är kostnaden.
Citera
2025-12-27, 20:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har börjat blåsa lite i Stockholm nu. Månklart och vindbyar.

Jag bor i villa i Djursholm i Stockholm och jag märkte ingenting.
Citera
2025-12-27, 20:28
Medlem
NirvanAs avatar
En till har dött nu, arbetade med att röja träd, Härnösand
Citera
2025-12-27, 20:31
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Och där fick du kuk. Hur känns det att ha så fel. Brist på IQ?

ojojoj du har så rätt! Tittade precis ut, tre löv som blåste omkring, det var nästan så att hela huset höll på att rasa!

Väck mig när lastbilar flyger av vägen.

Töntar.
Citera
2025-12-27, 20:31
Medlem
Gusselbys avatar
Ibland har man det bra. Här söderöver viner det lite bara.

Håll er inne snälla ni som är drabbade om ni inte är absolut tvungna att ta er ut.
Citera
2025-12-27, 20:32
Medlem
Nu har det lugnat sig lite, gick ut och tog in ved för natten. Sista knuffen drog ner en tall över förrådet. Taket blåste bort i förmiddags så var väl lika bra att jämna skiten med marken... Ser ut som det som är värt nått evetuellt klarat sig.

Nu är det laddat för en natt utan el i alla fall. Varma 22 grader inne i köket, i sovrummet är det 5 grader för det blåser rakt igenom. Så blir att sova på kökssoffan i natt, synd man är lång och soffan kort...
Citera
2025-12-27, 20:33
Medlem
jimmythegents avatar
Så där ja. Då har vi ett nytt vågrekord på Östersjön. 15,1 meter på Bottenhavet, om det blir godkänt förstås🤔🤔 Förra var väl 14, 7 om jag minns rätt.

Edit: 16,1 gäller nu. Undrar om färjan går mellan Umeå och Wasa? Lär nog inte vara så värst trevlig upplevelse. Måste kännas som att sitta i en torktumlare typ
Senast redigerad av jimmythegent 2025-12-27 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in