Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Innan Gudrun så hade min bror sjukt mycket träd runt sin tomt men efter det så försvann minst 50% så det var en ordentlig storm.
Fy fn
Många blev så drabbade
Tom självmord bland bönder
Citera
2025-12-27, 19:18
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Här kan kolla på olika våghöjder i Östersjön, notera att det är den signifikanta våghöjden som registreras. Om du vill har reda på den högsta våghöjden får du ta den signifikanta våghöjden x 1,7.
https://sv.ilmatieteenlaitos.fi/vaghojden?vattenhojd=bottenhavet

Östersjön är ökänd för sina höga vågor i storm. Det lär ha något med bottenförhållandena att göra.

10-12 meter höga vågor är något enormt! Skräckfilmsvarning.
Citera
2025-12-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja är alltid så så dramatisk som varje gång han rapporterar från slagfältet i ett krig.. 😂
Hade han den lilla vindjackan med huva flygande fortfarande
Citera
2025-12-27, 19:23
Medlem
Kardemummakakas avatar
Blåser ner träd kors och tvärs över stan nu, och jycken höll halvt på att blåsa bort sist vi var ut vid 17 snåret.
Citera
2025-12-27, 19:24
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legul
Lätt att vara kaxig när man inte är mitt i stormen.
Ett träd ramlade nästan in i köksfönstret, missade med 30 cm. Ett annat träd är snart på väg in i ett annat fönster. Ett fönster har BLÅST SÖNDER. Det går inte att gå mellan husen, man får krypa. Och hela huset skakar, har nog aldrig varit så rädd. Vid en sjö i Hälsingland. Ännu så länge ström, men kortare strömavbrott har det varit flera av.

Håll dig inomhus är väl det bästa råd som går att ge.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Aldrig varit så rädd”.
”Ett fönster har BLÅST SÖNDER”.

Wow. Vad sade de när du ringde 112?

Pajas.

Grannen parkerade bilarna hos mig precis för de kommer inte ner till huset. Drygt 20 träd ligger som plockepinn över vägen ner till hans hus. Morgondagen blir till att hjälpa till att såga upp träden och fälla de träd som hängt sig i andra träd. Minst ett träd har fallit över en ledning som tack och lov håller. Jag valde att avbryta röja i skogen vid 14 när det började blåsa sanslöst mycket.

För egen del såg jag för flera år sedan till att fälla alla större träd runt husen. Men senast det stormade knäcktes kronan på ett träd. Kvar står stammen på ca 10 m och kronan kommer ta mig minst en vecka att såga upp.

Det är inget att leka med det här.

Boendes i Hälsingland ska tilläggas.
Citera
2025-12-27, 19:30
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har börjat blåsa lite i Stockholm nu. Månklart och vindbyar.

Lite? Det blåser nästan som stormen i somras. Sitter och väntar på att ett träd ska falla ned i huset.
Citera
2025-12-27, 19:31
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Östersjön är ökänd för sina höga vågor i storm. Det lär ha något med bottenförhållandena att göra.

10-12 meter höga vågor är något enormt! Skräckfilmsvarning.
Pga av att medeldjupet i Östersjön är 20 mtr, vilket orsakar krabb sjö och höga vågor. Bojen vid Norra Östersjön har högsta registrerade våghöjd på 8,2 mtr sign våghöjd x 1,7 = 14 mtr.

Värst drabbad blir N. Östersjön vid ihållande vind ifrån S - SV, då bygger sjön upp ifrån södra S. Östersjön, det blir många mil att bygga vågor på.
Citera
2025-12-27, 19:37
Medlem
Tok-Franss avatar
Fick katastrof-sms precis

"Viktigt meddelande till allmänheten i norra Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands och södra Jämtlands län.

Pga stora mängder träd och i vissa fall elledningar som faller över vägarna

uppmanar Trafikverket allmänheten att inte bege sig ut i vägtrafiken pga uppenbar fara.

För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna, P4 Gävleborg, P4 Jämtland eller P4 Västernorrland."

Edit:en timme sedan stormen lugnade ner sig.
Citera
2025-12-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Sverige känns som ett U-land.. några träd på elledningar och 30 000 utan el.. ja vad ska man säga!

” Träd faller över elledningar och har lämnat 30 000 utan ström efter stormen Johannes framfart.” Expressen https://www.expressen.se/tv/nyheter/se-kaoset-fallna-trad-och-elledningar-som-brinner/

I min ungdom så följde jag med på dessa jobb.

Då var det med 4hjuling eller skoter ut i skogen mellan Junselevägen och 3 mil skog.

Ut och pulsa i snö för att hitta stolpen och då lägga en lina mellan de två stolparna som står.

Sedan vidare till nästa fram till signal går att fås.
Citera
2025-12-27, 19:43
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Pga av att medeldjupet i Östersjön är 20 mtr, vilket orsakar krabb sjö och höga vågor. Bojen vid Norra Östersjön har högsta registrerade våghöjd på 8,2 mtr sign våghöjd x 1,7 = 14 mtr.

Värst drabbad blir N. Östersjön vid ihållande vind ifrån S - SV, då bygger sjön upp ifrån södra S. Östersjön, det blir många mil att bygga vågor på.

Kan även den bräckta vattenkvaliteten spela in? Jag har varit i Karibien under orkan en gång, men det var inga särskilt höga vågor trots att det blåste 33 m/s i snitt. Vattnet där är ganska salt.
Citera
2025-12-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
När var Alfrida?

2019 – rätt mäktigt att vara ute på däck. Man fick gå tätt längs väggen. Utgångarna stängdes dock ganska snabbt, men de som hade hund fick gå ut på en liten plätt där man kunde kika ut.
Det är ändå långt ifrån Nordsjöstormarna – där kan man verkligen snacka om fara. I Sverige är det oftast fallande träd och tegelpannor som är det största hotet, inget mer än så. Elavbrott sker ju i alla stormkategorier.

Jag tycker det är helt sjukt att Sverige fortfarande har elledningar i luften som på 70–80-talet. Inte konstigt att det blir stora och långvariga avbrott som nu – det räcker ju med ett enda träd! Sverige är inte särskilt förberedda för någonting.
Citera
2025-12-27, 19:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Lite? Det blåser nästan som stormen i somras. Sitter och väntar på att ett träd ska falla ned i huset.

Det har slutat blåsa nu. Och jag bor högt upp på Söders Höjder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in