Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 15:57
Medlem
Sunimods avatar
Troligen båt som har problem i hårda vädret syd-ost om Gävle

Kustbevakningens helikopter letar.

Här länk via Flightradar24, zoom in helikopterns läge

https://www.flightradar24.com/HMF005/3dabb5a8

Tillägg:
Blåser ca 18 m/s där de letar och det börjar bli mörkt
Senast redigerad av Sunimod 2025-12-27 kl. 16:03.
Citera
2025-12-27, 16:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legul
Tur att vi är olika. En vind på 100 km/h kallar jag inte en liten höstvind. Och varför ska man inte vara rädd för en veckas elavbrott, då är det ju svårt att sitta och lyssna på musik och ölen blir ju varm.
Varför använder du enheter som inte används i Sverige? 100 km/h är ungefär 28 m/s, vilket dock verkligen är farligt stark vind
Citera
2025-12-27, 16:17
Medlem
Det blåser satan här i Gästrikland, det var länge sedan jag upplevde något liknande.
Det är stötvindar som kommer från ingenstans, och växthuset höll på att emigrera. Tjudrade den och avväntar, endast ett strömavbrott än så länge.

Klagar inte, för ingen snö än.
Citera
2025-12-27, 16:22
Medlem
TUKs avatar
Jag är en av de som brukar håna SMHIs varningar och medias uppförstorande av små vindpustar som rubriksätts som "dödsstormen" eller liknande.

Den här stormen känns dock något så ovanligt som underskattad av både SMHI och media. Inte känt så kraftig vind på minst 20 års tid. Känner mig väldigt otrygg där jag befinner mig i mellersta delarna av landet.

Stay safe!
Citera
2025-12-27, 16:25
Medlem
Ja, det är ju synd om julbocken.
Citera
2025-12-27, 16:30
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Säg att du aldrig varit utomhus, utan att säga du aldrig varit utomhus....

Jag har haft förmånen att vara både på fjället och på havet när bajset träffar fläkten på liknande sätt som idag, vet du inte vad du gör så dör du. Mitt rekord på sjön är 79 knops vind, under kappsegling.
Då brallar det på, ungefär 40 m/s, en kategori 1 orkan, graderas ända upp till 5 och då jävlar får man hålla i hatten när kor och bilar kommer flygande!
Citera
2025-12-27, 16:30
Medlem
NirvanAs avatar
En har tydligen dött av fallande träd
Citera
2025-12-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA

Årets riksidiot. Vem i helvete joggar en dag som denna? Alla jävla dagar på året. Dör du av att vara hemma en dag.
Citera
2025-12-27, 16:38
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Citat:
Ursprungligen postat av hailol
Årets riksidiot. Vem i helvete joggar en dag som denna? Alla jävla dagar på året. Dör du av att vara hemma en dag.
Tack för länken hörni ........................ https://omni.se/man-dod-fick-fallande-trad-over-sig-i-stormen/a/43qxzG

Citat:
En man i 50-årsåldern har dött i Kungsbergets naturreservat utanför Sandviken efter att ha fått ett fallande träd över sig, skriver SVT Nyheter Gävleborg.
Citera
2025-12-27, 16:48
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Det blåser satan här i Gästrikland, det var länge sedan jag upplevde något liknande.
Det är stötvindar som kommer från ingenstans, och växthuset höll på att emigrera. Tjudrade den och avväntar, endast ett strömavbrott än så länge.

Klagar inte, för ingen snö än.
Blåser mer i Stockholm enligt google väder.
Citera
2025-12-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför använder du enheter som inte används i Sverige? 100 km/h är ungefär 28 m/s, vilket dock verkligen är farligt stark vind
Va, det blåser 27 m/s hos oss och det tycker jag är väldigt mycket. Och det är väl runt 100 km/h ? Så vad är problemet ?
Citera
2025-12-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så här gick det till innan SMHI körde med varningar, ett hundratal dödsfall:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/stormar-i-sverige/yrvaderstisdagen-1850

Hade detta varit idag hade det mest troligt inte blivit ett enda dödsfall, möjligen något enstaka. Men mest hade diverse idioter suttit på flashback och gnällt över de överdrivna varningarna.

Och helt utan varningar hade det definitivt kunnat bli dödsfall idag, barnfamiljer som gett sig ut på fjället i godan ro på jullovet och överraskats av stormen.
Nu, tack vare varningarna, är det osannolikt att någon blir allvarligt skadad, även om det förstås inte finns några fullständiga garantier

Tyvärr fick jag fel

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m0Rva4/hur-paverkar-stormen-johannes-dig

Då ännu mer skämskudde på alla som raljerat i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in