Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-27, 15:20
Medlem
1754s avatar
Jag tänkte gå ut på en pontonbrygga idag, men jag lät bli. Jag hade väll blåst av den.
Citera
2025-12-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nu behöver vi inte överdriva.. vi bor i Sverige och har inga direkta oväder. Ska du se på oväder få du åka till andra länder där hela hus raserar och byar.. i Sverige är de som mest några träd och lite hustak som flyger.
Säg att du aldrig varit utomhus, utan att säga du aldrig varit utomhus....

Jag har haft förmånen att vara både på fjället och på havet när bajset träffar fläkten på liknande sätt som idag, vet du inte vad du gör så dör du. Mitt rekord på sjön är 79 knops vind, under kappsegling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bry dig inte om honom. Han sitter i sitt pojkrum och mamma förser honom med varm choklad.

Det är stor skillnad på var i Sverige man är och i stora delar blåser det inte speciellt mycket men i de områden SMHI gått ut med varning för blåser det kraftigt och folk som går ute kan träffas av lösa föremål. Även olyckor med nedfallna trädd mm.
En 10 år gammal vindmätare la just nu av vid 27 m/s….
Citera
Medlem
Rejäl storm. Man bör bara gå ut om det verkligen är ett måste.
Citera
2025-12-27, 15:22
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legul
Varför skulle jag ringa 112 ?
Jag läste det du skrev som att det var självupplevt.

Blev du inte räddast i ditt liv?

Jag bara antog att någon som upplevt detta skulle begära hjälp.
Citera
2025-12-27, 15:27
Medlem
Citat:

Som en vanlig höststorm på östersjön typ? Det kallade vi för ”lekstuga” när jag var liten och åkte på kryssning. Det gungade lite, man fick hålla i glaset, och sen var det inget mer med det. Men i dagens Sverige? Herregud va de ska vara ängsligt! Det räcker med en helt vanlig höstvind så börjar folk bygga bunkrar och skriva testamenten typ preppa och livrädd för lite elavbrott. Det är fascinerande hur vi gått från vikingar till en nation som tror att jorden går under så fort det viner lite i knutarna… vad händer lixom?
Citera
2025-12-27, 15:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vad jag läst om på nyheterna så är det mycket kraftiga byar. Medelvinden hård men just byarna är det som knäcker träd mm.
Och det gäller de delar SMHI gått ut med varningar för.

Men ser man på Västkusten är rätt så lugnt.

Enligt väderstationen utanför Kungshamn/Smögen blåser det bara 4 m/s

https://utposthallo.se/vader/
Citera
2025-12-27, 15:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Som sagt. Ett träd har lagt sig över taket på ett gästhus där jag är. Befinner mig vid kusten.

Var ute och kollade nyss. Men det verkar inte ha blivit några jättestora skador. Får kolla mer imorgon när det är ljust ute och har slutat blåsa.
Citera
2025-12-27, 15:33
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag läste det du skrev som att det var självupplevt.

Blev du inte räddast i ditt liv?

Jag bara antog att någon som upplevt detta skulle begära hjälp.

Fast han är ju inte i pågående livsfara mer än andra I stormen, bara för att fönstret blåst sönder.

Hänger trädet på trekvart över den enda utgången ur byggnaden, då kan vi prata då han kanske behöver prioriteras tidigt efter de som faktiskt skadats.
Citera
2025-12-27, 15:45
Medlem
Citat:
Som en vanlig höststorm på östersjön typ? Det kallade vi för ”lekstuga” när jag var liten och åkte på kryssning. Det gungade lite, man fick hålla i glaset, och sen var det inget mer med det. Men i dagens Sverige? Herregud va de ska vara ängsligt! Det räcker med en helt vanlig höstvind så börjar folk bygga bunkrar och skriva testamenten typ preppa och livrädd för lite elavbrott. Det är fascinerande hur vi gått från vikingar till en nation som tror att jorden går under så fort det viner lite i knutarna… vad händer lixom?
Tur att vi är olika. En vind på 100 km/h kallar jag inte en liten höstvind. Och varför ska man inte vara rädd för en veckas elavbrott, då är det ju svårt att sitta och lyssna på musik och ölen blir ju varm.
Citera
2025-12-27, 15:46
Medlem
Jag har en stor gammal gran som står lite farligt till för huset. Har tänkt ta ner den i 2 år men för stor för att jag ska våga ta ner själv.

Var helt säker på den skulle komma ner idag.

Jag är så stolt över den! Den står fortfarande helt stadigt! Tror jag ska behålla den några år till nu.
Citera
2025-12-27, 15:57
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ja, vad ska man säga? 😂 Det är tur att vi är så otroligt hårdföra här i landet. En storm (läs: lite vind i håret och några tak blåste av) och plötsligt välter en julbock – då bryter helvetet löst! Mobilnotiserna haglade tätare än regnet här hemma. Sju stycken! Jag trodde nästan att en asteroid var på väg, men nej, det var bara Expressen och svensk media som drabbats av panik över lite vält halm. Så otroligt ängsligt att man inte vet om man ska skratta eller gråta!

Haha, ja de är de nya ilandsproblemet att lite halm välter ned...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in