Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-27, 15:26
Medlem
WetCigarettes avatar
Hej Flashback.

Jag kom och tänka på det här idag. En vanlig dödlig har inte så bra koll på vad som har samlarvärde hos de superrika. Se på såna här auktionsprogram till exempel. Folk tar med gammalt som de har ärvt och ofta är det bara skit men ibland är det någon obskyr grej som faktiskt är värt mycket pengar. Typ en matta från något speciellt land eller en möbel med ett visst material.

Jag tänker att vi i den här tråden kan berätta om objekt som är värda mycket pengar men som gemene bondlurk inte har en susning om.

Berätta vad det är. Berätta vad det brukar kosta. Om du vet, berätta varför det har ett sådant värde.

Det är även tillåtet att diskutera de olika föremålen som dyker upp sinsemellan.

Let’s go!
Citera
2025-12-27, 15:34
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Kunskap, visdom.
Vilket leder till sådant som böcker och konst.
Citera
2025-12-27, 15:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Kunskap, visdom.

Kontakter...
Citera
2025-12-27, 15:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag minns ju en bild av Elon. Vad han hade på sitt nattduksbord. Det var ju en bisarr samling saker. Tex en fungerande (tror jag) pistol från Star Wars. Fungerade typ att den sköt kulor istället för laser...
Citera
2025-12-27, 15:49
Medlem
Kebabkas avatar
Min gissning: Saker som egentligen borde höra hemma på museum..
Citera
2025-12-27, 15:54
Medlem
Väldigt många av samlarsakerna speciellt när de har höga priser är mer eller mindre en form av pengatvätt, att man på något sätt vill undslippa skatt eller liknande.

Iallafall, jag tror att de allra flesta rika inte samlar på något speciellt. De är helt enkelt upptagna med att tjäna pengar.

Jag tänker att samla på saker, det är något som kräver tid och tiden har de rika redan förbrukat så att säga på annat.

Men något som många rika lägger pengar på är nog hemmet. Fina dyra möbler, hyra in en designer som stylar hemmet och så vidare. Där kan det då dyka upp lite samlarobjekt, prydnadsföremål eller att man satsat på en välbyggd men gammal antik möbel.

Själv har jag för mina pengar lagt det där lilla extra. Istället för en vanlig standardsäng för 15.000 kr så har jag roat mig med compact living och köpt ett sängskåp, jag kan fälla in sängen i ett skåp och undersidan på sängen är då speglar, så vad jag får på dagtid är ett spegelskåp som gör att rummet ser mycket större ut samtidigt som det frigör golvyta för någon annan aktivitet i det rummet. Perfekt för gästrum.

Den kostade ju lite mer om man får säga som så, men är en jättesnygg möbel.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-12-27 kl. 15:58.
Citera
2025-12-27, 15:55
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Kunskap, visdom.
Jo visst. Berätta om någon bok eller något konstverk som är värt mycket pengar då.
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Hur ska man kunna skriva om något man inte har en susning om?
Det finns väl någon som har en vän eller en väns vän som är överdrivet rik. Om inte annat har väl vi vanliga dödliga lite insyn genom antingen skvallerblaskorna eller att man har insyn i ett ämne av de många olika som har dyra värdesaker.
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag minns ju en bild av Elon. Vad han hade på sitt nattduksbord. Det var ju en bisarr samling saker. Tex en fungerande (tror jag) pistol från Star Wars. Fungerade typ att den sköt kulor istället för laser...
Tack för bidraget! Ja, jag har sett att vissa auktionshus säljer gamla föremål från kända filmer och TV-serier. Jag tror att Musks samlingar inte är riktigt det jag tänkte på när jag skapade tråden. Hans samling känns mer nyrik. Men den är välkommen och intressant ändå!
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Min gissning: Saker som egentligen borde höra hemma på museum..
Det har du nog rätt i.
Citera
2025-12-27, 16:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Tack för bidraget! Ja, jag har sett att vissa auktionshus säljer gamla föremål från kända filmer och TV-serier. Jag tror att Musks samlingar inte är riktigt det jag tänkte på när jag skapade tråden. Hans samling känns mer nyrik. Men den är välkommen och intressant ändå!

Jo möjligen. Nu jag tänker på det var det nog ingen fungerade replika. Det var en pistol från filmen Star Wars. Tror en sådan i runda slängar går på 250 miljoner. Småpotatis för en sådan som Elon. Filmrekvisita är således poppis hos nyrika. Att äga något de sett som barn i en film.
Citera
2025-12-27, 16:06
Avstängd
Grin-Days avatar
Citat:

Det finns väl någon som har en vän eller en väns vän som är överdrivet rik. Om inte annat har väl vi vanliga dödliga lite insyn genom antingen skvallerblaskorna eller att man har insyn i ett ämne av de många olika som har dyra värdesaker.

Motsägelsefullt, saker man vet eller som man inte har en susning om?
Citera
2025-12-27, 16:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Hej Flashback.

Jag kom och tänka på det här idag. En vanlig dödlig har inte så bra koll på vad som har samlarvärde hos de superrika. Se på såna här auktionsprogram till exempel. Folk tar med gammalt som de har ärvt och ofta är det bara skit men ibland är det någon obskyr grej som faktiskt är värt mycket pengar. Typ en matta från något speciellt land eller en möbel med ett visst material.

Jag tänker att vi i den här tråden kan berätta om objekt som är värda mycket pengar men som gemene bondlurk inte har en susning om.

Berätta vad det är. Berätta vad det brukar kosta. Om du vet, berätta varför det har ett sådant värde.

Det är även tillåtet att diskutera de olika föremålen som dyker upp sinsemellan.

Let’s go!

De superrika bryr sig inte så mycket om själva samlarvärdet eller eventuell värdeökning.
De köper i första hand de där föremålen för att de kan och vill.
Citera
2025-12-27, 16:33
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
De superrika bryr sig inte så mycket om själva samlarvärdet eller eventuell värdeökning.
De köper i första hand de där föremålen för att de kan och vill.
Ja, ja. Vad är några exempel på sådana föremål då?
Citera
2025-12-27, 16:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ja, ja. Vad är några exempel på sådana föremål då?

Det kan vara allt från dinusarieskelett till sport-/veteranbilar eller extremt dyr konst av kända konstnärer.
De behöver inte någon värdeökning, men vill ha, äga och samla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in