2025-12-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Hon har nog vid den tidpunkten inte en aning om vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Som jag skrev tidigare, bilden på Facebook är publicerat 25. dec kl 13.30, polisen har fått larm 25. dec kl 11.56 så troligen har hon inte haft vetskap vad som hänt grabben vid pubiliceringstillfället. det är bara 1½ timme mellan och troligen har underättandet av anhörig för MGM inte varit särsklid prioriterat

Okej, för mig ser det ut som att hon postat en bild för 2 dagar sedan och sen ytterligare en selfie för 1 dag sedan. Tack för klargörandet!
Citera
2025-12-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoke99
Han fick i somras men slutade med dom pga av biverkningar sen vet man inte om han fick nya nyss heller

Vet du vad det var för typ av mediciner han fick? Eller om du vet vad för biverkningar han "klagade" över?

Inte ovanligt man väljer bort mediciner som tar en tid till att ge effekt och istället väljer alkohol som ger snabb lindring.

Alkohol är så extremt förstörande för den mentala hälsan på så många sätt. Något som det inte talas så mycket om hur är hur den förstör "bra återställande sömn" (både REM och djupsömn) och med tiden kan redan sköra nervsystem totalt förlora verklighetsförankringen.

Psykiatrin kan inte hjälpa individer som självmedicinerar med alkohol eller annat mer än att skriva ut mediciner som dämpar alkoholsug eller liknade. Sedan är det upp till individen att ta emot eller avböja den hjälp som erbjuds.

Att han haft problem med alkoholen och BO tidigare jobbat på systembolaget, kanske till och med nekat honom någon gång, är ju en möjlig koppling.
Senast redigerad av Atsuki 2025-12-27 kl. 12:43.
Citera
2025-12-27, 12:40
Medlem
Kan också tillägga att MGM var ganska muskulöst byggd, tränat på gym sen låg ålder och var aktiv spelare i BBK (fotboll), har även tränat boxning i viss omfattning och hans ökade muskelmassa på kort tid skulle kunna indikera på steroider men det är bara en spekulation.

Alkohol + psykisk ohälsa + ev steroider + den bakgrund & avsaknad av empati är vad jag tror är orsaken till detta vansinnes dåd.
Citera
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Troligen inte. Men det kan du bara spekulera om.
Lägg ner du. Hon la upp bilden 13:30, larmet till polisen om misshandel kom in strax före 12. Han gick knappast ut med legitimationen i handen nån stans där mellan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajkarn
Många filmskadade här i tråden. Har man skjutit pistol vet man att det är svårt att träffa något på 10 meter. Har man testat skidskytte så blir man väldigt ödmjuk över att någon med hög puls träffar överhuvudtaget. Sonen som jobbar i Försvarsmakten orkar knappt se en film med vapen då det mesta är fel. Att träffa en person som rusar mot dig i axeln eller benet med precision gör bara James Bond.

Det beror på hur duktig man är.
Men pistol är svårt. Kräver otroligt mycket träning för att bli en bra skytt.
Så med ett par otränade poliser bakom avtryckarna så skall man nog vara glad att dom inte träffade en massa annat.
Citera
2025-12-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Hon kan ju lika gärna ljuga. Men ja absolut i grund och botten var hon hans mamma och allt han ville var nog att få henne att bry sig eller bekräfta honom.

Ja det har han. Slagsmål och bråk förekom ofta när alkohol var inblandat. Det i kombination med hans låga begåvning och förståelse för det sociala skapade mycket konflikter. Han har även bettet sig irrationellt och psykosliknande förut.

Visst kan det vara så att hon ljuger om eller överdriver sin insats, det har jag ingen aning om.

Stort tack för den informationen. Låter ju definitivt som att han länge varit en risk både för sig själv och andra.
Det är inte helt ovanligt att det spårar ut totalt för vissa under julen.
Citera
2025-12-27, 12:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vad ska psykiatrin ens göra dock? Trycka i honom en massa "mediciner" som faktiskt bara kan göra saker och ting ännu värre för många?

Han fick förmodligen redan mediciner.
Svensk psykiatri ska ta höjd för att vårda människor med psykisk ohälsa. Det behövs fler avdelningar och vårdplatser. Man skriver inte ut en människa med en livshotande fysisk sjukdom, men en suicidal människa kommer knappt in i väntrummet på psyket idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Idiot, GM har troligen gjort nån form av utfall. Självklart ska poliser skydda sig själva och andra mot våldsmän.
Hört talas om pdv?
Citera
Avstängd
Tanachs avatar
Bra iakttagelse. Jag tror samtidigt att man måste se det här i ett större ljus. Han försökte sannolikt bygga bort sin osäkerhet och sina trauman med träningen. Det är ett klassiskt sätt att dölja sårbarhet bakom muskler och disciplin. Många som mår dåligt kanaliserar sin smärta i fysisk styrka, som om kroppen ska skydda mot det man inte klarar känslomässigt.

Det är i den punkten det blir tragiskt. För när en person med sån bakgrund tappar kontrollen och dessutom är kraftigt byggd triggas polisens instinktiva rädsla. Istället för att se en människa i psykisk kris ser de ett hot. Och så slutar det med kulor i stället för handfängsel.

Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Kan också tillägga att MGM var ganska muskulöst byggd, tränat på gym sen låg ålder och var aktiv spelare i BBK (fotboll), har även tränat boxning i viss omfattning och hans ökade muskelmassa på kort tid skulle kunna indikera på steroider men det är bara en spekulation.

Alkohol + psykisk ohälsa + ev steroider + den bakgrund & avsaknad av empati är vad jag tror är orsaken till detta vansinnes dåd.
Citera
2025-12-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ndd
Hört talas om pdv?

Ja. Kan handla om det eller nödvärn.
Citera
2025-12-27, 12:48
Avslutad
Citat:
Varför tror du att dottern jobbade på Willys? Det är väl bara nåt som nån i tråden gissat om?

Citat:
Tja, om hon inte har jobbat där så är ju ”spåret” stendött och det finns inget som säger att hon har gjort det.

Kanske är det lika mycket fantasi som den sk. Kärleks-relationen du har snöat in totalt på?

Är du förvirrad,vän? Jag bad dig bara citera något stycke där jag har påstått att jag tror att någon av döttrarna jobbar på willys

Citera gärna också där jag påstår att det är ett spår, och inte ett rykte
Lyckades jag verkligen komma åt dig så pass att du fortfarande, 3 dagar senare pestar ner tråden med OT för att gråta om varje kommentar jag lägger?

Men isåfall OnT: Har du belägg för bl.a detta påstående? Du verkar ju vara en man vars ord väger tungt och som snackar noll goja, så jag förväntar mig en full rapport på vilka källor som bekräftar detta, vad påståendet grundar sig i och om du isåfall är kund?

Citat:
Kan bara hålla med här. Det låter högst troligt att GM’s mamma är en ett simpelt luder.
Citera
2025-12-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Historien upprepar sig... Varför fick han ingen hjälp?

Om han har varit sjukskriven sedan i somras, speciellt pga suicidrisk måste han ha bedömts flera gånger av läkare. Dock vet vi inte om han följt ordination av eventuell medicinering eller skött återbesök.

Ifall han bara några dagar innan dådet ska ha besökt psykakuten, tyder det på att han inte klarade av sin situation över julhelgen. Eftersom han inte blev inlagd fick han kanske påfyllning av medicin.

Nu vet vi ju inte vad som fick honom självmordsbenägen i första hand, men eftersom det i tråden skrivits att han länge lidit av psykisk ohälsa, kan han eventuellt ha varit bi-polär. Får man då ingen eller fel medicinering kan man bli manisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in