2025-12-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falzotti
Kanske bra att reda ut vad som gäller då många inte verkar förstå följande:
1) ALLA har rätt att ingripa vid våld eller hot om våld mot person (eller egendom). Proportionalitetsprincipen gäller dock alltid, dvs om någon attackerar en person med en slangbella så kommer man inte komma undan om man skjuter eller slår ihjäl GM utan vidare.
2) Polismän har ALLTID en skyldighet att ingripa. Även här gäller dock proportionalitetsprincipen.
3) Det finns även något som kallas "nödvärnsexcess" och som kan åberopas när någon "svårligen kunnat besinna sig", dvs t.ex när en pappa slagit ihjäl en somalier som våldtäktsmördat hans dotter.

Hmm en riktig slangbella är ju ett dödligt vapen,bara en tanke!
Men antar att du menar en sådan som man hade som barn som inte var så välbyggda.
Citera
2025-12-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag undrar om MGM haft ngn flickvän el. hur det sett ut på den fronten?
Alltså inga namn på hans ex i tråden tack utan rent allmänt.

Nej det hade han inte och vad jag vet aldrig haft som sagt har MGM väldigt svårt för det sociala samspelet
Citera
2025-12-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citerar mig själv.

Ovanstående rimmar med annan information jag fått från olika källor, därför tror jag just nu att någon form av koppling fanns mellan mördaren och någon i hushållet.

Kanske GM sålt sprit (eller annat) till den 16-åriga dottern…
Citera
2025-12-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Japp, stämmer bra.

Instämmer också.
Citera
2025-12-26, 23:13
Medlem
tomyhockeys avatar
Många påstår att MGM fick psykos anfall men det tror jag inte hur långt är mgms bostad till bo’s bostad ?
Citera
2025-12-26, 23:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Det är ju du som ägnar dig åt personangrepp. När du uppenbarligen inte har koll på vad du skriver om.

Nej, då vet du inte vad personangrepp innebär.

Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Det är allmänt känt att polisen är fruktansvärt dåliga skyttar.
Att du förlitar dig på vad en mediatränad kommunikatör på polisen har att säga. Säger mer om dig än min kunskap när det handlar om vapenhantering.

Det fetade är ett personangrepp och ett argumentationsfel, ett osakligt påstående irrelevant för det vi diskuterade.

Jag har rätt, du har fel, bara att svälja stoltheten.
Citera
2025-12-26, 23:15
Medlem
2.1 km
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Många påstår att MGM fick psykos anfall men det tror jag inte hur långt är mgms bostad till bo’s bostad ?
Citera
2025-12-26, 23:15
Avstängd
Tanachs avatar
Det är rätt imponerande hur mycket energi du lägger på att förolämpa istället för att läsa vad som faktiskt står. Jag skrev aldrig att polisen gjorde fel, bara att man inte ska svälja varenda version okritiskt. Det kallas för att tänka själv, något du kanske borde pröva innan du går loss på tangentbordet.

Att polisen ”oskadliggjorde” någon låter fint på pappret, men det är just därför man utreder insatsen för att se vad som faktiskt hände. Att du redan bestämt dig säger mer om dig än om situationen.

Och ja, jag förstår att det känns tryggare att vifta bort all kritik som idioti. Det är enklare än att hantera nyanser. Men nästa gång du tänker gå till personangrepp, se till att du åtminstone har läst inlägget du svarar på. Det ger en bättre start.

Citat:
Ursprungligen postat av Randomgenererat
Vet inte om du bara är ett troll eller om du är född som du uppträder, eller har genomgått en lobotomi under livets gång..
Men du är tamejfan bland de större imbecillerna som jag nångång i mitt liv har haft olyckan att stöta på.

Du spekulerar att polisen har lekt Rambo och skjutit MGM vid första kontakt.
Utan stöd för din hypotes någonstans ifrån vare sig media eller forumet.

Polisen OSKADLIGGJORRDE GM på plats som med allra högsta sannolikhet gjorde ett utfall mot polisen, och/eller försökte gå tillbaka in i villan.
Vilket än av dessa av mig ovannämnda alternativ GM försökte är det högst olämpligt om polisen hade tillåtit hända.
Polisen i yttretjänst har som första uppgift att hålla sig själva säkra och komma hem till sina egna familjer efter avslutat arbetspass.
Sekundärt ska de se till allmänhetens intressen.
En i tjänst skadad polis bådar inte gott för någon i samhället.

Och att tillåta GM att gå in i villan igen utan att först säkra brottsplatsen kan han
1) förstöra bevis
2) åsamka mer skada, hota eller döda de övriga BO. (vilket polisen sannerligen kände till ifrån inringarens utsago)

Ovan är bara mina åsikter om så är fallet att Polisen har agerat korrekt, vilket också är det allra mest troliga.

Utgår vi ifrån det ogrundade, idiotiska synpunkten att Polisen har gjort fel i detta ärende, och att GM skulle ha gett upp utan konflikt, men att polisen sköt verkanseld oavsett så är det inte ens på tal om tjänstefel, utan rent ut sagt mord.

Men Polisens egen utredning kommer att visa om Poliserna har agerat korrekt. De är frågan om att göra en bedömning på mikrosekunder och agera och för att sedan granskas detaljerat i timmatal av förundersökningsledare, åklagare och chefer.

Polisen som myndighet ska kunna ta kritik och svara på det, Poliserna i fråga ska kunna ta kritik och svara på det.
Men sitt inte som en jävla besserwisser och spy ur dig din galla med idioti.

Såna som du skulle stoppas in och knullas om igen, för du blev inte till någo..
Citera
2025-12-26, 23:16
Medlem
Vet vi vad för koppling GM hade till A.G?
Citera
2025-12-26, 23:17
Medlem
Jklllls avatar
Varför offentliggörs inte identitet på GM?
Citera
2025-12-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkllll
Varför offentliggörs inte identitet på GM?

Brukar kunna ta tid.
Citera
2025-12-26, 23:18
Avstängd
Tanachs avatar
Många påstår psykos, men det stämmer inte. Avståndet mellan MGM:s och Bo:s bostäder är cirka 2,1 km enligt Google Maps, vilket gör det osannolikt att det rörde sig om något helt spontant. Det tar minst 20 till 25 minuter att gå, så resan dit verkar snarare planerad.

Polisen däremot verkar ha haft en egen sorts psykos. Kanske borde de satsa på distansmätning istället för kulor nästa gång?

Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in