2025-12-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Varför skulle lägenheten vara bevis på att barnen fick pengar?

Lägenheterna i detta hus är hyreslägenheter och varierar stort i yta.

Såg att en lägenhet på 140 kvm i huset kostar litet mer än 9,600:-/mån.
Sedan tror jag inte direkt att vi pratar om några speciellt glammiga lyor.
Noterade även att det finns flera större lägenheter i samma hus. I en av dem bor två vuxna
medan det i ett par av de andra bor ca 8 personer.

Skrev inte bevis utan det tyder på det iofs.

Men lägenheten på 159kvm kanske kostar 11.000kr/mån eller så då? Stod GM med bror för detta själva?
Citera
2025-12-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ni som vet
Låser man dörrar i Boden?

Oftast inte
Citera
2025-12-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Fått lite känslan av att barn inte är något man vill ha i Syd Amerika utan bara är en oönskad biprodukt av sex.
Nja
Kulturellt
Men som sagt kan inte dra alla över en kam
Citera
2025-12-26, 22:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoopeeCushion
N*cole L*ra har inte en svensk pappa, men mamman träffade någon ny när N.L var 12-13 år som jag tror hon kallade för pappa.
N.L gjorde märkliga saker från att hon var väldigt liten och jag tror att mamman nästan aldrig var hemma. Barnen lämnades ensamma hemma från väldigt låg ålder.

Du som känner familjen, var någon av dessa styvpappan:
https://ibb.co/dw6YdhLy
Citera
Medlem
Systern N*cole är skriven på adress där det ligger ett HVB-hem i Göteborg.

Så mamman har två barn som är kriminella, bra jobbat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.

Intressant här är ju hur morsan tog sig till Sverige om hon fortfarande var tillsammans och fick ett till barn med den Kolombianska farsan?

Min gissning hade annars varit at Styvfarsan är horkarl och importerat morsan. Länder som Kolombia, Thailand, Filippinerna osv. är ju känt för detta, speciellt bland gubbar uppe i Norrland. Inte ovanligt att tjejerna kommer från fattigdom och horeri och har kvar någon snubbe i hemlandet. Kan tänka mig att dessa har alla möjliga personlighetsstörningar som förs över till ungerna.

Kan det vara så att en svensk kvinna blev mördad för att en horkarl inte hade bättre omdöme än att importera en brud från gatan i tredje världen?
Citera
2025-12-26, 22:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänker mig att mördaren faktiskt kände till vilka som bor i huset, kanske till och med haft kontakt, eventuellt även samma dag som mordet.

På TV4 sa de att tillståndet för en av de skadade var så pass stabilt så polisen kunde börja höra offret. Så det kommer nog fler pusselbitar och det kan vara förklaringen att polisen inte har kommit någon vart, för att de aldrig hunnit förhöra någon av de skadade mer ingående då de skeppades till sjukhus båda två rätt akut.
Citera
2025-12-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Man gör nog så i sydamerika
Ja, så måste det vara. Så gör säkert alla mödrar i hela Sydamerika. Därför blir de mördare allihopa. Det finns inget individuellt hos människor från andra länder. Det är nog därför en mamma i Boden mördades. Typiskt Sydamerika.
Citera
2025-12-26, 22:31
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Bakgrund och iakttagelser kring MGM och hans familj

Relation till familjen och källans närhet

Jag har känt MGM:s äldre storebror (Gl*ys*n M*nd*s) sedan högstadiet och har under flera år umgåtts regelbundet med honom. I samband med detta har jag även vistats frekvent i familjens gemensamma hem och haft löpande kontakt med båda bröderna under deras uppväxt. De iakttagelser som följer bygger därmed på egen erfarenhet och långvarig närvaro i familjens vardagsmiljö.

Jag har inte tagit del av de senaste cirka tio sidorna i tråden och ber om ursäkt om vissa uppgifter redan framkommit.

Familjeförhållanden och uppväxtmiljö

MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.

Modern upplevdes som genomgående frånvarande i sin föräldraroll. Hon deltog inte i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter och tog inget praktiskt ansvar för dem. Uppväxtmiljön präglades av bristande gränssättning och låg tillsyn.

Under tonåren förekom återkommande fester i hemmet, även när både modern och styvfadern var närvarande. Alkohol förekom öppet och även minderåriga deltog. MGM deltog vid flera tillfällen trots låg ålder. Vid ett tillfälle blev en person så berusad att ambulans tillkallades och personen magpumpades. Modern befann sig då i bostaden men ingrep inte och tog inget ansvar i situationen.

Skolgång och social funktion

MGM gick på Stureskolan under högstadiet och senare på Björknäsgymnasiet. Min upplevelse är att han hade tydliga svårigheter både kognitivt och socialt. Han uppfattades ha begränsad förmåga till abstrakt tänkande, konsekvensbedömning och socialt samspel.

Han beskrivs som mer inåtvänd, lättirriterad och känslomässigt avstängd jämfört med sin äldre bror. I sociala sammanhang upplevdes han ofta ha svårt att tolka andras känslor och intentioner.

Emotionell utveckling och empati

Min samlade uppfattning är att både MGM och hans äldre bror haft en begränsad emotionell mognad. De upplevdes inte som aktivt elaka, men hade svårt att visa empati eller förstå hur deras beteenden påverkade andra människor.

Modern uppvisade, enligt min bedömning, tydliga narcissistiska drag, vilket kan ha bidragit till en uppväxt där barnens emotionella behov inte tillgodosågs.

Ekonomiska förhållanden och ansvarstagande

Varken modern eller styvfadern gav ekonomiskt stöd till bröderna efter myndighetsålder. När de fyllde 18 år förväntades de klara sig helt själva, trots uppenbara svårigheter. Den äldre brodern fick exempelvis sin bil av sin arbetsgivare på grund av ekonomisk utsatthet, då föräldrarna vägrade bistå. MGM arbetade på Willys & brodern på en restaurang i stan.

Missbruk, psykisk ohälsa och avvikande beteenden

Den äldre brodern har haft omfattande alkoholproblem och i samband med kraftig berusning uppvisat psykosliknande beteenden. Detta har lett till konflikter och social isolering.

MGM uppvisar liknande alkoholproblematik men upplevs som mer känslomässigt avstängd och kylig. Även han har haft tydliga svårigheter kopplade till impulskontroll.

Under sommaren ska MGM ha gjort ett allvarligt suicidförsök genom att försöka hoppa från balkongen i sin bostad (tredje våningen). Enligt min uppfattning krävdes en räddningsinsats för att förhindra detta, vilket indikerar allvarlig psykisk ohälsa.

Troligt motiv är psykisk ohälsa eller någon typ av drog/alkohol psykos.

Annan information eller snarare rättelse
• Den äldsta dottern till BO är bosatt i Svartbyn (Boden), inte i Göteborg.
• Det är den yngre dottern (15 år) som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala, inte Umeå.
• Enligt uppgifter ska man försöka väcka henne under dagen.

Ber om ursäkt för långt inlägg men ville vara noggrann.
Tack!
Väldigt bra sammanfattning!

Låter som att missbruk delvis startat som en typ av självmedicinering och delvis pga brist på normer.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Efter att ha snokat runt lite på Facebook så tror jag inte på det. Hon ser alldeles för ung ut på något sätt, alldeles för oskyldig. Och eftersom man nu säger sig ha förhört en av döttrarna och ändå inte funnit något motiv så känns det ännu mer avlägset. Men vi får se

Mördaren kan väl ha en koppling till den svårast skadade dottern som systern inte kände till, hon är kanske inte hörd ännu, och mamman kan inte berätta om hon eventuellt kände till någon koppling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Intressant här är ju hur morsan tog sig till Sverige om hon fortfarande var tillsammans och fick ett till barn med den Kolombianska farsan?

Min gissning hade annars varit at Styvfarsan är horkarl och importerat morsan. Länder som Kolombia, Thailand, Filippinerna osv. är ju känt för detta, speciellt bland gubbar uppe i Norrland. Inte ovanligt att tjejerna kommer från fattigdom och horeri och har kvar någon snubbe i hemlandet. Kan tänka mig att dessa har alla möjliga personlighetsstörningar som förs över till ungerna.

Kan det vara så att en svensk kvinna blev mördad för att en horkarl inte hade bättre omdöme än att importera en brud från gatan i tredje världen?

Jag är som sagt osäker men MGM kan iofs ha varit född i Colombia och blev med på flykten
Citera
2025-12-26, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snakeblitz
Du syftar på att polisen sagt att dom inte sett någon koppling mellan dom.
Ett uttalande som gjordes kort efter dådet 😂
Svårt att höra svårt skadade människor med svåra trauman direkt.
Och tömma telefoner tar lite tid ( speciellt ) under en storhelg.
Sen brukar det gå till så att... polisen berättar ogärna vad dom vet, detta för att dels inte störa utredningen och riskera att kompromera ev vittnesuppgifter och dels av respekt för dom inblandade med anhöriga.

Gm har också anhöra som (faktiskt) är oskyldiga
Så långt kunde du inte tänka va

Vänta bara tills min teori om att GM hade en relation (sund eller osund återstår att se) till BO genom en telefontömning uppenbaras, då kommer forumet vändas upp och ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in