Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-26, 19:34
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Sitter på 4GB ram på min laptop har oftast 5 tabs eller mer uppe i firefox och det börjar kännas segt ser och lite laggigt ser okså att ram procenten är uppe i 90 till 96% i task manager när flera tabs är uppe.

I övrigt funkar laptopen bra och är nöjd med den men firefox segas ner som fan när 4 eller mer tabs är uppe.

Funderar på att uppgradera ram minnet men vad jag minns så ska man köpa samma ram minnen i megahertz eller liknande för att de ska sammarbeta och faktiskt göra skillnad?

Ska jag köpa 1 extra 4gb eller ska jag köpa 8gb eller 16gb direkt och ersätta nuvarande? Borde väl räcka med 8gb surfar bara men har många tabs uppe samtidigt! 5-7 st är standard för mig.

Vad ska jag tänka på angående megahertz om jag vill tex köpa extra 4GB ram minne så att båda ramen sammarbetar?

Är det bäst att köpa den med högst megahertz eller spelar det ingen roll?

Vad är det för dator du har? Fabrikat och modell?
Citera
2025-12-26, 21:11
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Jag håller inte med, minst 4 på tomgång.

Citat:
Prtscrn or it didnt happen.

Utan några program igång drar den 1.6 gb ram när firefox dras igång med flera tabs uppe i 3gb

https://ibb.co/GvWc3rxh
Citera
2025-12-26, 21:17
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Njae. Windows har faktiskt sedan ganska länge slutat med att mumsa i sig minne bara för att det finns. På min jobb-laptop så ligger Windows på runt 2GB i någorlunda idle. Och i Windows 11 så är minneshanteringen faktiskt till och med bra. Jag trodde att 16GB skulle kännas trångt efter några år men det har faktiskt än så länge inte gjort det. Men visst, jag spelar sällan onlinespel med hundratals andra samtidigt eller så men för den typen av gaming och datoranvändning jag håller på med så håller 16GB fortfarande. Nåja.

TS: Om du bara vill ha mer minne, och eftersom det är en laptop och jag förutsätter att det inte är en gaminglaptop, så spelar minneshastigheterna inte så stor roll som man kan tro. Vid vanligt desktoparbete så märker du absolut ingen skillnad med snabbare minnen. Är det bättre att köra RAM i precis likadana par? Absolut, men om du inte gör saker där hastighet spelar roll på det sättet så det i stort sett skitsamma. Det som eventuellt kan vara ett problem är att alla moduler lirar inte alltid bra med varandra så om man vill vara på den säkra sidan så köper man två nya stickor samtidigt.

Jag har för övrigt åtta flikar öppna just nu. Fyra här på FB, en Reddit, en YT, en Facebook och en ett random bokmärke i Edge och det tar ungefär 1,2 GB och tickar sakta neråt.

Ok tack för svaret.

Windows utan nått igång drar 1.6 gb https://ibb.co/GvWc3rxh

När jag drar igång flera tabs i firefox drar den 1.6 gb till precis på gränsen så datorn klarar av det ram är ofta uppe i 90-96% procent ram usage. Det funkar men hackar laggar till ibland när jag ska byta tab. Irriterande när det sker många flera gånger på en dag.

Blir köpa 8GB eller 16GB sticka om det inte går trimma detta extremt mycket.
Citera
2025-12-26, 21:17
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Utan några program igång drar den 1.6 gb ram när firefox dras igång med flera tabs uppe i 3gb

https://ibb.co/GvWc3rxh
Jösses, den har knyckt halva ramen och cpun jobbar med 50% för att hålla firefox igång. :/
Det där säger absolut ingenting, klart inte Windows stjäl mer än 1,6 när det bara finns 3,6
Senast redigerad av Grin-Day 2025-12-26 kl. 21:23.
Citera
2025-12-26, 21:20
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Jösses, den har knyckt halva ramen och cpun jobbar med 50% för att hålla firefox igång. :/
Det där säger absolut ingenting, klart inte Windows själ mer än 1,6 när det bara finns 3,6

1.6gb när inget är igång
3gb när flera tabs i firefox är igång
50% cpu var säkert för jag startade nått eller liknande den ligger oftast på 10-20%
Senast redigerad av pOXE 2025-12-26 kl. 21:24.
Citera
2025-12-26, 21:38
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ok tack för svaret.

Windows utan nått igång drar 1.6 gb https://ibb.co/GvWc3rxh

När jag drar igång flera tabs i firefox drar den 1.6 gb till precis på gränsen så datorn klarar av det ram är ofta uppe i 90-96% procent ram usage. Det funkar men hackar laggar till ibland när jag ska byta tab. Irriterande när det sker många flera gånger på en dag.

Blir köpa 8GB eller 16GB sticka om det inte går trimma detta extremt mycket.
Alltså, oavsett vad så är 4 för lite om man behöver få nånting, i stort sett vad som helst, gjort. Det spelar inte så stor roll om Windows i sig inte behöver särskilt mycket, om det inte finns så mycket till att börja med. Jag hade siktat på 2x8 om jag var i dina skor. Fyra till skulle absolut räcka men även det är i minsta laget.

Ett annat alternativt är ju alltid en minnessnål Linux-version. Men även där så kommer du snart att fylla dina 4GB eftersom många sidor på internet är dymaniska och kan äta RAM till frukost.
Citera
2025-12-26, 23:08
Medlem
Du måste ju specificera vad du har för dator i nuläget. Modell, inköpsdatum? Operativsystem?

4GB på en dator är EXTREMT lite nuförtiden. 8GB kan fungera om du enbart surfar, 16GB om du vill kunna ha andra program öppna samtidigt.

Om du har en dator med 4GB måste den vara svingammal, 8+ år? Tippar på att det är lika bra att bara köpa en helt ny dator i ditt fall.

Lite otur att RAM precis blivit svindyrt…
Citera
2025-12-26, 23:34
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
https://ibb.co/LdnBzcf8

4,00GB Single-Channel DDR4 @ 1596MHz (22-22-22-52)

4GB soldered memory, not upgradable

Är de cp varför gör de så?

Besviken
Senast redigerad av pOXE Igår kl. 00:05.
Citera
Igår, 09:06
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kollade win11 aktivitetshanteraren.
Firefox med en flik öppen (Flashback) drog den 384MB.

Med 8 olika Flashback flikar öppna så drar Firefox ca 750MB
Med en Youtubefilm på förutom 8 flikar så drar Firefox ca: 1GB

Datorn är en Lenovo bärbar speldator med AMD processor? och ett 2050ti grafikkort och 16GB RAM.
Ca: 6GB av dessa används av Win11 och program... Mycket skräp från Lenovo, AMD och Microsoft är igång samtidigt.

Red: Datorn hade 1 av 2 RAM-platser fyllda med 8GB från fabrik.
Citera
Igår, 10:01
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
4,00GB Single-Channel DDR4 @ 1596MHz (22-22-22-52)

4GB soldered memory, not upgradable

Öppnade laptopen finns inga slots för ram verkar vara inbyggt på nått sätt. Fan vad cp.

Löste plugin som pausar inaktiva tabs i firefox hjälpte med 5-10% och ligger på ungefär 80% ram när flera tabs är uppe.

Får försöka tweaka windows har ni tips verktyg som bara bort allt onödigt och tweakar allt med några få klick? Pillat lite med cleaner, startup appar, avinstallerat det som går att avinstallera. Ska väl gå att trimma sönder windows eller? Tips?

Tycker det är riktigt kasst att det inte finns windows light version.
Senast redigerad av pOXE Igår kl. 10:04.
Citera
Igår, 13:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Öppnade laptopen finns inga slots för ram verkar vara inbyggt på nått sätt. Fan vad cp.

Löste plugin som pausar inaktiva tabs i firefox hjälpte med 5-10% och ligger på ungefär 80% ram när flera tabs är uppe.

Får försöka tweaka windows har ni tips verktyg som bara bort allt onödigt och tweakar allt med några få klick? Pillat lite med cleaner, startup appar, avinstallerat det som går att avinstallera. Ska väl gå att trimma sönder windows eller? Tips?

Tycker det är riktigt kasst att det inte finns windows light version.

Har detta med RAM-problemet börjat nyligen?
Det som nämns i inlägg #33 låter normalt, din RAM-förbrukning låter felaktig.

Kör en sfc /scannow.

Det finns inget som gör allt du behöver göra - med 1 klick.

Som sagt, sätt tjänster du inte använder till - inaktivt. Radera Schemaläggaruppgifter du inte behöver. Energihantering till max, samt stäng av allt onödigt visuellt. Du fick en länk tidigare, allt står där och lite till, titta, läs och tillämpa.
Senast redigerad av 1FF Igår kl. 13:10.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in