2025-12-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Han attackerade ju poliserna.
Men tränar man inte på hantera sitt vapen. Vilket dom förmodligen inte gjort (inte tillräckligt i alla fall). En tränad skytt har inga problem med att sätt en kula i benet på ett par meter även om målet rör på sig.
Suck. Har du skjutit med pistol nån gång?? Vad tusan har du för underlag för att säga att "tränad skytt har inga problem med att sätt en kula i benet på ett par meter även om målet rör på sig"
Det är enligt min ringa mening fullständigt svammel. Jag har tränat med att skjuta med Glock, förmodligen mer än vad random polis i Boden gör. Poliser är inga "tränade skyttar". Tror du det finns en pistolskyttebana i varje polisdistrikt? Det ingår i de flesta instruktioner av den här typen att man försöker sätta en kula där personen är "störst", d v s i bålen, inte i huvvet, inte i benet, inte i foten(!), inte i armen, etc etc.
Citera
2025-12-26, 20:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Teori:
Jag har följt så många sånna här fall säger bara:
Bensodiazepiner!
Tänk dig en bensad GM irrar runt där på gatorna på morgontimmarna, ser att det lyser eller står öppet på något sätt, tar chansen helt slumpmässigt.
Inte helt 100% i vanliga fall och än mindre när han är påverkad

Vilken skräck att befinna sig i huset med denna skeva man

Av alla hus råkar det finnas en kvinna och två flickor, ingen man, inga grabbar.

Nä, det låter för otroligt för att vara sant, men visst, omöjligt är det inte.
Citera
2025-12-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Skjuter man skjuter man för att få hotet att upphöra. Då skjuter man inte mot ett ben(vilket är dödligt) utan mot bål.
Man skjuter mot bålen eftersom sannolikheten att träffa är högst där. Det är allt det handlar om.
Citera
2025-12-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Haha sluta nu, du har kollat för mycket på Wallander. Klart man skjuter högt där träffbilden är som störst. Du har ingen aning om hur situationen var och jag gissar polisen har de beslut som är bäst för stunden. Sen hade aset förverkat sin rätt att leva.

Gissar att du aldrig avfyrat en pistol. Å nej man skjuter i verkanseld i bröstet , man sätter kulan i benet. Men saknar man träning och befinner sig i en stressad situation så väljer man förmodligen det som är lättast att träffa och hoppas på turen.
Citera
2025-12-26, 20:59
Medlem
Citat:
Teori:
Bensodiazepiner!
Tänk dig en bensad GM irrar runt där på gatorna på morgontimmarna, ser att det lyser eller står öppet på något sätt, tar chansen helt slumpmässigt.

Du har noll koll. Det här var nog inte random och detta handlar förmodligen inte om droger ens.

Sämsta "teorin" jag har läst på Fb, och inte fan har du läst om många fall dey e ju tydligt
Citera
2025-12-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Frågan är väl varför? Vad hade han för motiv och varför detta extrema våld.

En person med egen nätsajt skriver idag att 'GM sägs ha haft en relation med den 16-åriga dottern'. Om detta nu har ett uns sanning vet vi inte, speciellt inte när samma person anger att ryktet även säger att GM var afghan.

Men vilket ursprung GM än hade, så kan det ju stämma att dottern inte fick vara ihop med honom för mamman. Eller så kanske dottern själv aldrig ens var eller inte ville fortsätta vara ihop med honom av andra skäl.

Det gör ont att vara ratad. Han hade väl dessutom ingen impulskontroll.
Det där med övervåld pekar på svallande känslor. Speciellt om det drar ut många timmar.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-12-26 kl. 21:05.
Citera
2025-12-26, 21:01
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnricoP
Suck. Har du skjutit med pistol nån gång?? Vad tusan har du för underlag för att säga att "tränad skytt har inga problem med att sätt en kula i benet på ett par meter även om målet rör på sig"
Det är enligt min ringa mening fullständigt svammel. Jag har tränat med att skjuta med Glock, förmodligen mer än vad random polis i Boden gör. Poliser är inga "tränade skyttar". Tror du det finns en pistolskyttebana i varje polisdistrikt? Det ingår i de flesta instruktioner av den här typen att man försöker sätta en kula där personen är "störst", d v s i bålen, inte i huvvet, inte i benet, inte i foten(!), inte i armen, etc etc.

Det är inte som att det är ett problem med att det inte finns skjutbanor i boden. Hela Boden är ett skjutfält.
Sen så var det antagligen helt rätt att skjuta gm mitt i bröstkorgen om denne hade en kniv och utgjorde ett livsfarligt hot.
Han hade ju nyligen skadat en kvinna dödligt och säkert fler. Det finns inga förmildrande omständigheter.
Gm får skylla sig själv helt enkelt.
Citera
2025-12-26, 21:01
Medlem
Citat:
Teori:
Bensodiazepiner!

Inte alls omöjligt att benzo är inblandat. GM sägs ju leva med psykisk ohälsa och dessutom försökt ta sitt liv tidigare så Bensodiazepiner kan t.o.m. vara en del av vardags-medicineringen.

Några extra tabletter för att stilla jul-ångesten och kanske lite alkohol på det så kan GM förvandlas till en blodtörstig mördare som helt går på stundens infall.

Jag ser drog-utlöst psykos som det mest troliga med tanke på den info som finns att tillgå.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-12-26 kl. 21:05.
Citera
2025-12-26, 21:02
Medlem
Är du helt tappad?
Klart man gör husrannsakan hos GM för att försöka förstå motivet.
Vad är det för jävla muppar som skriver här numera?
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
om gärningsmannen är död, och det snabbt står klart att det var en ensam gärningsman, t.ex. kan någon av de två skadade ha kunnat meddela detta, är det så jävla viktigt med husrannsakan hos GM då? jag menar det görs kanske men inte med buller och bång och avspärrningar..

behovet av att säkra bevis för att ett åtal finns ju inte. och till skillnad från massmord som t.ex. trollhättan eller örebro så finns det inte lika stort samhällsintresse och kanske heller ingen anledning att gå igenom datorer och liknande för att utröna motiv.
Citera
2025-12-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Man skjuter mot bålen eftersom sannolikheten att träffa är högst där. Det är allt det handlar om.
Och stoppa problemet en träff i benet kan betyda död inom någon minut eller ingen direkt påverkan.
Citera
2025-12-26, 21:03
Medlem
Har nämnts att GM arbetat på Willys. Enligt Maps så ligger ett Willys relativt nära BOs adress. Är inte helt långsökt att deras vägar korsats här om man antar att hon handlar närmst sin bostad
Citera
2025-12-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
I benet ja, inte skjuta ihjäl personen

Dålig jävla kommentar....klart dom ska skjuta för att avsluta ett pågående dödligt våld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in