Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 18:01
Medlem
Grin-Days avatar
Vad kör du för OS Windows slukar ju i sig 6-8 gb på tomgång.
Om din datamaskin klarar av ett 16 så köp ett sådant eller två åttor.
Citera
2025-12-26, 18:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Nice hjälpte med 5-10% ska försöka justera detta lite mer verkar hjälpa.

Helt övertygad om att en dedikerad RAM-rens samt inaktiverande av tjänster/processer/schemaläggningar du inte behöver räcker för att nå ditt syfte.
Citera
2025-12-26, 18:16
Medlem
Reidjis avatar
Kolla även upp hur mycket minne laptoppen klarar av. Så du inte köper 16gb och så klarar den bara 8Gig (inte troligt men) Allt beror på åldern på den.

Även om det sitter en 8Gigs modul så köp nya 2x8 om du har en tom plats för minne över. Annars blir det singel 16Gig om du bara har en plats.

Blanda inte minnesmoduler för det kan bli hur muppigt som helst (allt från att den inte startar till konstanta krascher eller så fungerar det hur bra som helst).
Citera
2025-12-26, 18:25
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day

Windows 10 LTSC.
Citera
2025-12-26, 18:31
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Helt övertygad om att en dedikerad RAM-rens samt inaktiverande av tjänster/processer/schemaläggningar du inte behöver räcker för att nå ditt syfte.

Ska försöka trimma med dina förslag så gott det går kolla hur mycket det hjälper. Har inte tänkt på det där med att söva ner inaktiva tabs.
Citera
2025-12-26, 18:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Windows 10 LTSC.

Läs, titta och tillämpa: https://www.google.com/search?q=reduce+ram+usage+on+w10+ltsc&oq=reduce+ra m+usage+on+w10+ltsc&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBg gAEEUYOTIKCAEQABiABBiiBDIHCAIQABjvBTIKCAMQABiABBii BDIKCAQQABiABBiiBDIH CAUQABjvBTIHCAYQ6wcYQNIBCTEzMzE5ajFqNKgCALACAQ&sou rceid=chrome&ie=UTF-8

Det finns mycket du inte har gjort ännu som kan få ner konsumtionen en hel del.
Citera
2025-12-26, 18:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ska försöka trimma med dina förslag så gott det går kolla hur mycket det hjälper. Har inte tänkt på det där med att söva ner inaktiva tabs.

Att installera ett annat Av hjälper en del. Ms Defender konsumerar en hel del. Edge går att radera fullständigt, jorå. Det brukar en del trots inaktivt. Byt till en annan typ av Ff som drar mindre, etc etc.

Det jag tidigare nämnt + info på tidigare angivna länk med tips och förslag hur du reducerar RAM bör kunna halvera RAM-konsumtionen. Så c:a 50 är ett realistiskt mål.
Citera
2025-12-26, 19:07
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Att installera ett annat Av hjälper en del. Ms Defender konsumerar en hel del. Edge går att radera fullständigt, jorå. Det brukar en del trots inaktivt. Byt till en annan typ av Ff som drar mindre, etc etc.

Det jag tidigare nämnt + info på tidigare angivna länk med tips och förslag hur du reducerar RAM bör kunna halvera RAM-konsumtionen. Så c:a 50 är ett realistiskt mål.

Ska kolla på det och försöka trimma så gått det går. Redan första tipset om söva ner tabbarna gav liten effekt på 5-10%
Citera
2025-12-26, 19:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Njae. Windows har faktiskt sedan ganska länge slutat med att mumsa i sig minne bara för att det finns. På min jobb-laptop så ligger Windows på runt 2GB i någorlunda idle. Och i Windows 11 så är minneshanteringen faktiskt till och med bra. Jag trodde att 16GB skulle kännas trångt efter några år men det har faktiskt än så länge inte gjort det. Men visst, jag spelar sällan onlinespel med hundratals andra samtidigt eller så men för den typen av gaming och datoranvändning jag håller på med så håller 16GB fortfarande. Nåja.

TS: Om du bara vill ha mer minne, och eftersom det är en laptop och jag förutsätter att det inte är en gaminglaptop, så spelar minneshastigheterna inte så stor roll som man kan tro. Vid vanligt desktoparbete så märker du absolut ingen skillnad med snabbare minnen. Är det bättre att köra RAM i precis likadana par? Absolut, men om du inte gör saker där hastighet spelar roll på det sättet så det i stort sett skitsamma. Det som eventuellt kan vara ett problem är att alla moduler lirar inte alltid bra med varandra så om man vill vara på den säkra sidan så köper man två nya stickor samtidigt.

Jag har för övrigt åtta flikar öppna just nu. Fyra här på FB, en Reddit, en YT, en Facebook och en ett random bokmärke i Edge och det tar ungefär 1,2 GB och tickar sakta neråt.
Senast redigerad av Fanten 2025-12-26 kl. 19:28.
Citera
2025-12-26, 19:25
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Njae. Windows har faktiskt sedan ganska länge slutat med att mumsa i sig minne bara för att det finns. På min jobb-laptop så ligger Windows på runt 2GB i någorlunda idle. Och i Windows 11 så är minneshanteringen faktiskt till och med bra. Jag trodde att 16GB skulle kännas trångt efter några år men det har faktiskt än så länge inte gjort det. Men visst, jag spelar sällan onlinespel med hundratals andra samtidigt eller så men för den typen av gaming och datoranvändning jag håller på med så håller 16GB fortfarande. Nåja.

TS: Om du bara vill ha mer minne, och eftersom det är en laptop och jag förutsätter att det inte är en gaminglaptop, så spelar minneshastigheterna inte så stor roll som man kan tro. Vid vanligt desktoparbete så märker du absolut ingen skillnad med snabbare minnen. Är det bättre att köra RAM i precis likadana par? Absolut, men om du inte gör saker där hastighet spelar roll på det sättet så det i stort sett skitsamma. Det som eventuellt kan vara ett problem är att alla moduler lirar inte alltid bra med varandra så om man vill vara på den säkra sidan så köper man två nya stickor samtidigt.

Jag håller inte med, minst 4 på tomgång.
Citera
2025-12-26, 19:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag håller inte med, minst 4 på tomgång.
Hur mycket som går i idle beror ju på vad du har igång samtidigt. Men på min jobbburk, med ett nybootad system så ligger det på drygt 2. Men det är också ett extremt rent system.
Det är inget att hålla med om, min jobbdator suger inte i sig en massa RAM för att det finns för det.
Citera
2025-12-26, 19:31
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Hur mycket som går i idle beror ju på vad du har igång samtidigt. Men på min jobbburk, med ett nybootad system så ligger det på drygt 2. Men det är också ett extremt rent system.
Det är inget att hålla med om, min jobbdator suger inte i sig en massa RAM för att det finns för det.
Kanske ge din jobbdator till TS då?

Prtscrn or it didnt happen.
Senast redigerad av Grin-Day 2025-12-26 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in