Citat:
Ursprungligen postat av
Grin-Day
Vad kör du för OS Windows slukar ju i sig 6-8 gb på tomgång.
Om din datamaskin klarar av ett 16 så köp ett sådant eller två åttor.
Njae. Windows har faktiskt sedan ganska länge slutat med att mumsa i sig minne bara för att det finns. På min jobb-laptop så ligger Windows på runt 2GB i någorlunda idle. Och i Windows 11 så är minneshanteringen faktiskt till och med bra. Jag trodde att 16GB skulle kännas trångt efter några år men det har faktiskt än så länge inte gjort det. Men visst, jag spelar sällan onlinespel med hundratals andra samtidigt eller så men för den typen av gaming och datoranvändning jag håller på med så håller 16GB fortfarande. Nåja.
TS: Om du bara vill ha mer minne, och eftersom det är en laptop och jag förutsätter att det inte är en gaminglaptop, så spelar minneshastigheterna inte så stor roll som man kan tro. Vid vanligt desktoparbete så märker du absolut ingen skillnad med snabbare minnen. Är det bättre att köra RAM i precis likadana par? Absolut, men om du inte gör saker där hastighet spelar roll på det sättet så det i stort sett skitsamma. Det som eventuellt kan vara ett problem är att alla moduler lirar inte alltid bra med varandra så om man vill vara på den säkra sidan så köper man två nya stickor samtidigt.
Jag har för övrigt åtta flikar öppna just nu. Fyra här på FB, en Reddit, en YT, en Facebook och en ett random bokmärke i Edge och det tar ungefär 1,2 GB och tickar sakta neråt.