2025-12-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen

Källa:Aftonbladet

Får mig att misstänka att mördaren varit föremål för LPT med polisassisterad insats.

Vansinnesdådet i sig förstärker den misstanken.

Men vad får personen att välja/hitta just denna familj en juldagsmorgon. Kan svårligen tro att han slumpmässigt går runt en kylig vinterdag i ett villaområde. Han har eller har eller haft viss anknytning till Boden enligt polisen och jag tror att han på något sätt tidigare haft eller i närtid kommit i kontakt med just denna familj. Det kan mycket väl vara att han tidigare varit föremål för polisiär insats som du beskriver men frågan kvartstår, varför just denna familj. Hata slumpen, för den infinner sig sällan i liknande brott.
Citera
2025-12-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Det är ju en del av problemet. Polisen sitter och håller på information som inte har något värde att hemlighålla. Jävla muppar allihop. Tystnadskulturen ligger som en tjock filt över det här mupplandet.

Vi saknar samhällsviktig information. Det finns ingen transparens öht längre.

För att uttala sig som du gör behöver man veta väldigt mycket. Är du så insatt i att du kan göra det? Det betyder i så fall att du både känner till alla lagar, regler och interna rutiner som Polisen har att följa och dessutom känner till alla detaljer i själva utredningen? Gör du verkligen det? Jag tvivlar.

Att du drar slutsatsen att det är frågan om tystnadskultur är ett resultat av din världsbild. Det har ingenting med verkligheten att göra. Förstår du det?

Slutligen finns det enormt mycket transparens här. Mer än i nästan alla andra länder på planeten. Vi har något som heter offentlighetsprincipen. Den gör att myndigheterna inte kan mörka ett jävla dugg. Men sådant vet inte du, eftersom du inte har en aning om hur det fungerar på en myndighet.
Citera
2025-12-26, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Taxi kan nästan uteslutas finns knappt någon taxiverksamhet i Boden och juldagen brukar vara svårt att få tag i en bil och väntetiden brukar vara lång speciellt med tanke på väglaget som varit under jul.
Då har troligtvis någon skjutsat GM till brottsplatsen, därav polisen intresse för hur han tog sig dit.
Det finns nog någon koppling till just den familjen, annars låter det mer som ett terrorbrott om någon tar sig till ett villa område och random hugger ned kvinnor.
Terror brott sker ju mer på offentliga platser för att skapa kaos.
Oavsett håller jag med polisen att den som hjälpt GM ta sig till brottsplatsen vet mera, kanske medskyldig om det är terrordåd eller har kännedom om GMs motiv.
Jag lutar åt någon som döttrarna avvisat och ville ha upprättelse eller hämnd, mamman försökte försvara sina döttrar och blev mördad.
Senast redigerad av BambuBengt 2025-12-26 kl. 13:45.
Citera
2025-12-26, 13:45
Medlem
Lenny Xs avatar
Så länge ärendet hanteras av jourhavande åklagare kommer ingen mer information ges. Tidigast måndag kommer vi få veta mera.
Citera
2025-12-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Det är ju en del av problemet. Polisen sitter och håller på information som inte har något värde att hemlighålla. Jävla muppar allihop. Tystnadskulturen ligger som en tjock filt över det här mupplandet.

Vi saknar samhällsviktig information. Det finns ingen transparens öht längre.

Kanske de vill kunna utreda GM bostad/sociala medier i lugn och ro?
Eller prata med GM anhöriga utan att massa nyfikna kontaktat dem först.

Det är inte samhällsviktig information, enbart nyfikenhet.
Citera
2025-12-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Men vad får personen att välja/hitta just denna familj en juldagsmorgon. Kan svårligen tro att han slumpmässigt går runt en kylig vinterdag i ett villaområde. Han har eller har eller haft viss anknytning till Boden enligt polisen och jag tror att han på något sätt tidigare haft eller i närtid kommit i kontakt med just denna familj. Det kan mycket väl vara att han tidigare varit föremål för polisiär insats som du beskriver men frågan kvartstår, varför just denna familj. Hata slumpen, för den infinner sig sällan i liknande brott.

Citat:
Men vad som hade hänt innan polisen kom till platsen och vad motivet bakom kan vara är fortfarande oklart. Varför just de här personerna drabbades är fortfarande den stora frågan för polisen. Den misstänkte gärningsmannen och offren hade ingen känd relation till varandra.

Citat:
– Vi lägger ett pussel för att förstå vad som har hänt, säger kriminalkommissarie P-O Andersson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/16nWMJ/polisen-efter-mordet-i-boden-vi-forsoker-forsta

Allt tyder på ett vansinnesdåd utan lättförståeligt motiv. Det är kanske ovanligt statistiskt sett men sker rätt jävla ofta ändå.
Citera
2025-12-26, 13:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Ja, lite märkligt är det allt.

Jag har iof fått ett rykte till mig att mördaren är anmäld av mamman för ett brott och att mördarens ärende till fastigheten var att få mamman att återta denna anmälan.

Rimmar väl dåligt med polisens uttalande att de inte känner till någon koppling så det är kanske bara ett illasinnat rykte.
Citera
2025-12-26, 13:49
Medlem
Det cirkulerade någon video för något år sen när någon babbeluring klättrade uppför en stege och knivhögg mamman och pappan till dottern han haft förhållande eller kontakt med tidigare.
Det här känns som något liknande.
Citera
2025-12-26, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Så länge ärendet hanteras av jourhavande åklagare kommer ingen mer information ges. Tidigast måndag kommer vi få veta mera.

Vad ska åklagaren hantera när det inte finns någon levande att döma?
Citera
2025-12-26, 13:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Bodde den du tipsats om långt ifrån brottsplatsen?

Gångavstånd.
Citera
2025-12-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atjoprosit
Det beror troligtvis på att artikeln är skriven från Stockholm och att Aftonbladet inte har någon person på plats i Boden.

Finns flera artiklar, i en står det ”på plats i Boden”.
Citera
2025-12-26, 13:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Det cirkulerade någon video för något år sen när någon babbeluring klättrade uppför en stege och knivhögg mamman och pappan till dottern han haft förhållande eller kontakt med tidigare.
Det här känns som något liknande.

Det tycker jag inte. Det finns inga uppgifter om koppling mellan BO och GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in