Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 13:09
Medlem
svearikesfags avatar
Hej flashybacksters

Hittade en gammal spellaptop på vinden jag tänkte köra igång och ha som extra dator. Kruxet är att den verkar ha Windows 8.1 så ingenting funkar…

Är det smärtfritt / gratis uppgradera till Windows 10 eller 11 utan förlora all viktig data som finns lagrad på hårddisken? För tro mig det finns oerhört mycket data jag inte vill ska gå förlorad.

Datorn är dessutom cp långsam skulle en is uppgradering hjälpa eller stjälpa?

Älskar er och god jul
Citera
Igår, 13:18
Medlem
Onanikrems avatar
11 är nog uteslutet på den, Win 10 funkar troligen jättebra, men börja då med att plocka de data du vill spara även om den är cp-långsam. Installera sedan en ren Win10. Finns knäckta på bukten, och även patcher som låser upp en OM-retail om du råkar ha den på skiva.

Inte kollat, men tvivlar på att du kan ladda ner en Win10 från Microsoft nu när de fasar ut suporten.
Citera
Igår, 13:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svearikesfag
Hej flashybacksters

Hittade en gammal spellaptop på vinden jag tänkte köra igång och ha som extra dator. Kruxet är att den verkar ha Windows 8.1 så ingenting funkar…

Är det smärtfritt / gratis uppgradera till Windows 10 eller 11 utan förlora all viktig data som finns lagrad på hårddisken? För tro mig det finns oerhört mycket data jag inte vill ska gå förlorad.

Datorn är dessutom cp långsam skulle en is uppgradering hjälpa eller stjälpa?

Älskar er och god jul

Det är inte gratis. Det går att köpa lagliga licenser för drygt 100kr: https://sharewareonsale.com/

Backa upp dina data till en extern enhet är det enda rätta om du vill vara säker på att inte förlora dem vid en nyinstallation av OSet. För en ny installation är det bästa att göra, en ny installation där du troligen behöver kringgå vissa restriktioner för W11 med hjälp av programmet - Rufus.
Citera
Igår, 13:28
Medlem
Eller kör på Win 10 IoT LTSC med support till 2032.
(FB) Använd W10, LTSC, till år 2032.
Ska funka att gå från Win 7 eller 8.1 till Win 10 med denna.
https://i.postimg.cc/Cxk13j5C/Up-Down-Tool.jpg
Senast redigerad av Nypan-sr Igår kl. 13:34.
Citera
Igår, 14:18
Medlem
BalduinGrollers avatar
Testa Linux ist.
Citera
Igår, 15:08
Medlem
Gray.Eminences avatar
Windows 11 kan kanske fungera men tror den är för gammal. Windows 10 bör fungera, Linux också men där har man problem med programvarukompatibilitet och sämre drivrutinsstöd för viss hårdvara.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
kalkryggars avatar
Backa upp data du är rädd om på två diskar. Beroendes på hur mycket data det är så backar du väl också upp det i molnet (Google Drive etc).

Sen är det bara att testa runt med lite olika operativ.
Citera
Idag, 11:32
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Backa upp data du är rädd om på två diskar. Beroendes på hur mycket data det är så backar du väl också upp det i molnet (Google Drive etc).

Sen är det bara att testa runt med lite olika operativ.
Hur klokt är det att backa upp i molnet? Vad händer om molnet blir hackat och du laddat upp massa saker du inte vill ska hamna i fel händer?
Citera
Idag, 11:49
Medlem
pOXEs avatar
Sök på piratebay

Windows Tiny7 Unattended Activated CD (x86) - eXPerience

Mozilla Firefox ESR får säkerhets uppdateringar och funkar fortfarande på win 7

Borde passa din dator bättre
Senast redigerad av pOXE Idag kl. 12:07.
Citera
Idag, 12:19
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Hur klokt är det att backa upp i molnet? Vad händer om molnet blir hackat och du laddat upp massa saker du inte vill ska hamna i fel händer?

Du krypterar det givetvis.

Saker som är viktiga att andra inte får se är ofta inte heller stora i datamängd.

Om du har en samling musik i mp3 på 100 GB så spelar det ingen roll om någon hackar eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in