2025-12-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det ryktades från sunderby att det var synnerligen grovt våld även (förmodat) mot de skadade. vill inte ens föreställa mig scenen. det är så vidrigt att man tappar hoppet om mänskligheten
Det stod i tidningen att polisen inte ville kommentera skadorna på de överlevande pga respekt mot dom. Tyder ju på grovt sexuellt våld tycker jag. Verkligen så vidrigt! Stackas tjejer!
Citera
2025-12-26, 12:43
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nej, men hade det varit några som helst misstankar mot polisen så hade hen varit i förhör, och de har vi inte hört någonting om. För mig är den polisen en hjälte, kan ha räddat livet på två tonåringar. Dessutom sparat samhället en massa resurser på att slippa vakta detta vidriga kräk, som dessutom hade kunnat komma ut om ett par decenier och då vara fortsatt farlig för dig och mig och resten av allmänheten.

Vad vackert du skriver.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tva-vardas-annu-efter-bodendad

Citat:
Den misstänkte, en man i 20-årsåldern, sköts ihjäl av polis vilket ska utredas av den särskilda åklagarkammaren.
Senast redigerad av karlinge 2025-12-26 kl. 12:47.
Citera
2025-12-26, 12:45
Medlem
Jag är inte direkt nåt fan utav julen, har inga barn heller..

Men när man läser sånt här i dessa tider.. Det gör mig bara, jag vet inte vilket uttryck som är mest sant, ledsen? Uppgiven? Bara allmänt deppig?
Liv som går åt helt i onödan. Förutom stackarna som befann sig i huset så finns det säkerligen släkt, vänner, kollegor som alla drabbas.

Att kriminella som skjuter ihjäl varann är väl en sak, men sånt här? Döttrarna kommer antagligen aldrig kunna förknippa julen med vad som är normalt för gemene man.. som den borde förknippas.

Vet inte om det är åldern som gör en så löjlig men detta gjorde mig bara ledsen. (Ser att åldern tydligen är livsviktigt för många så skriver inget om den)

Förlåt mig, denna text gjorde väl ingen nytta direkt men jag hoppas alla inblandade ändå kommer finna någorlunda ro en dag..
Citera
2025-12-26, 12:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
– Till viss del var han känd av oss, men man kan vara känd för polisen på många olika sätt.

Typisk polisen att formulera sig så efterblivet. Antingen känner polisen till en person eller också är vederbörande okänd för dem. Finns inget mellanläge.
Men nu sa de ju att han var känd, det är inget mellanläge.

Kan ju vara någon med utvisningsbeslut och det är därför han är känd av polis?
Citera
2025-12-26, 12:47
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Men nu sa de ju att han var känd, det är inget mellanläge.

Kan ju vara någon med utvisningsbeslut och det är därför han är känd av polis?

Önsketänk.
Citera
2025-12-26, 12:48
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hur är det med någon som väntar på att utvisas ur landet, har polisen även koll på dessa?

Varför ska polisen ha koll på dom om de inte har begått brott tidigare?
Citera
2025-12-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattning
Uppdaterad: 251226
Den dödade kvinnan:
- *nnic* Gr*th. (Obekräftat) *= a, a, o
- 57 år
- Duvgatan 8, Sanden. Boden. (Lugnt villakvarter).
- Bott på adressen i 25 år.
- Gift 1994.
- Vid tiden för dådet frånskild
- Tidigare bostäder är Kiruna(1970), Boden(1980), Töre(1990)
- Hette tidigare Hällerfors

Arbete: har inte framkommit. Systembolaget eller Försvarsmakten, enligt två obekräftade uppgifter i tråden.
Bil: Äger en vit Volvo V50. https://biluppgifter.se/fordon/KNG219/
Facebook: https://www.facebook.com/share/1G5381KCCr/?mibextid=wwXIfr

- Lade ut ett keybordsstativ den 23 dec på en lokal säljsida:
https://www.facebook.com/search/top/?q=keyboardstativ (ToZon)
Den dödade kvinnans familj:
- Frånskild
- Dotter 1, 30 år
- Dotter 2, 15 år. Bodde i huset med mamman. Har pojkvän, Elias.
- Dotter 3, *lice Is*ksson. 16 år. Bodde i huset med mamman.

Det var dotter 2 och dotter 3 som skadades i dådet.
Ena dotterns FB: https://www.facebook.com/profile.php?id=100028674062395
Gärningsmannen:
- I 20-årsåldern
- Polisen: "Vi har en viss kännedom om honom sedan tidigare. Han har en koppling till Boden."
- Polisen: "Till viss del var han känd av oss, men man kan vara känd för polisen på många olika sätt.”
- Hemmahörande i Norrbotten. Hans anhöriga är underrättade om dödsfallet. (DN)
- GM är hemmahörande i Boden. (TV4).
- Död, efter verkanseld från ingripande poliser.
- Ingen känd koppling till BO. Dock skall detta utredas vidare.
- Har tidigare brottsregister. (The Star)
Relation GM/BO:
- Enligt de första uppgifterna finns ingen känd relation mellan GM och personerna i bostaden. Det är något som polisen kommer att utreda vidare.
- Polisen kan inte uppge vilken relation som fanns mellan den misstänkte gärningsmannen och den döda kvinnan och de två skadade. (EXPRESSEN)
- Kvinnan och de två skadade kände varandra. Men inte vilken relation de har till den misstänkte gärningsmannen. (POLISEN)
Händelsen:

Granne hör oväsen från huset:
- En granne säger: "På morgonen var det livat där. Hörde skrik där inne. Hunden blev alldeles rädd. Sedan blev det tyst". (Aftonbladet)

Polis larmas till huset:
- Polis beordras vid 12-tiden till en adress med anledning av en misstänkt misshandel i en bostad. En man uppges ha skadat personer på adressen.
- Det var en av de drabbade som larmade polisen. Då hade den misstänkte gärningsmannen befunnit sig i bostaden under flera timmar. (Aftonbladet).

Polisen kommet till platsen:
- När polisen kommer till platsen ligger en avliden kvinna utomhus och gärningsmannen står på vid dörren och uppträder hotfullt.
- I samband med att polisen ska gripa mannen uppstår en situation som leder till att polisen skjuter verkanseld mot honom. Han avlider.
- Två poliser ska ha skjutit verkanseld mot GM när han befann sig vid ytterdörren. (Obekräftat).
- Ytterligare två personer förs till sjukhus med oklart skadeläge.
- Mordvapnet skall enligt uppgifter till Aftonbladet vara en kniv.
- Den mördade kvinnan ska ha hittats utomhus av polisen (Aftonbladet)
- Kvinnan ska ha hittats mördad inomhus (SVT)
- Kvinnan död. GM död. Ytterligare två skadade vårdas på sjukhus med oklart skadeläge. (Expressen).
- Granne säger: "Vi såg en ambulans som for iväg snabbt, sen såg vi en som blev införd gåendes i ambulans som såg väldigt chockad ut".
- En polis beskriver vad som hänt i huset som: "väldigt våldsamt". "Skräckfilm". "Tragiskt drama".
- De två skadade har förts till olika sjukhus. (Obekräftat).
- De två personer som vårdas på sjukhus har delvis hörts. (DN)
Polisens arbete efter mordet:
- Enligt initiala uppgifter hade den misstänkte gärningspersonen ingen känd relation till personerna som befann sig på adressen. Detta kommer utredas vidare. (POLISEN)
- Cirka 2 kvarter är avspärrade, samt vägen bakom huset.
- Polisen bedömer inte att händelsen utgör någon fara för allmänheten.
- Det finns ingen ytterligare misstänkt.
- Polisen önskar tips och iakttagelser som kan sättas i samband med händelsen i området Sanden under det senaste dygnet.
- Det finns ingen fara för allmänheten, vi bedömer det som en isolerad händelse. (Polisen)
- Polisen säger dagen efter händelsen att de "inte har en klar bild av händelsen" ännu
- De två personer som vårdas på sjukhus har delvis hörts. (DN)
- 26 dec: "Ärendet kommer att ledas av jouråklagare under helgen och tilldelas en ordinarie åklagare på måndag den 29 december. Inga frågor om förundersökningen kommer att besvaras av jouråklagare under helgen."
Teorier i tråden
Alla namn, teorier och "spår" är HELT obekräftade och skall tas med en REJÄL nypa salt. Sanningshalten kan vara 0 eller 100, och allt däremellan.

- Mördaren ska ha kommit ifrån huset bredvid, dvs det som ägs av ett företag med ev. Stegraarbetare eller motsvarande som fått en psykos. Det är även det som goes by på stan. (Källa: personer som har eller har haft relation med den mördade kvinnan).

- Den döde GM: TME, från Luleå. Tidigare dömd för att ha sett eld på husvagnar samt uttalat hot om att knivhugga exflickvän. (Två separata brottsfall).

- En man med sydamerikanskt namn förekommer flitigt i spekulationerna på Flashback och sociala medier.

-"En afghan på 20+ år. Varit ihop med en av döttrarna 16 år. Mamman skyddade dotter med sin kropp som sköld, å afghanen knivhögg henne. Polis anlände å sköt afghanen direkt på plats. Bröstskott rakt i hjärtat. Avled direkt. Det var en kvinnlig polisman som utförde ingripandet med bravur. " (Niket)

Kom gärna med förslag på rättningar, ändringar, tillägg m.m.
om detta stämmer, borde poliskvinnan få ett hedersomnämnande för väl utfört arbete i tjänsten
Citera
2025-12-26, 12:49
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det stod i tidningen att polisen inte ville kommentera skadorna på de överlevande pga respekt mot dom. Tyder ju på grovt sexuellt våld tycker jag. Verkligen så vidrigt! Stackas tjejer!
Antingen sexuellt våld eller stympningar. Stämmer det att en machete varit inblandad kan en hand, ett öra eller liknande huggits av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Behöver inte vara... Kan lika gärna vara så enkelt att dom helt enkelt inte vill gå ut med skadeläget... behöver inte betyda sexuellt våld...
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
I Ekot nyss sa man att MGM är "känd av polisen", men inte på vilket sätt.
Citera
2025-12-26, 12:50
Medlem
Har vi någon klarlagd information om vad BO arbetade med?
Jag har läst informationen om att GM inte ska ha en koppling till familjen men jag funderar ändå om inte de stött på varandra via te.x. arbete och att GM blivit kränkt eller förbannad på BO och därför utför det här dådet? Då hade det inte varit en tydlig koppling (vilket polisen ju dementerat) utan något som kan komma fram i efterhand.

Det känns otroligt osannolikt att GM valt ett hus på måfå, och dessutom använder en kniv vilket statistiskt sett är ett mer personligt vapen (sen är det ju lättast att få tag i, så det behöver ju inte betyda något) men det i kombination med ett utdraget förlopp talar ju mer för att det funnits ett personligt motiv än att det inte har det.
Citera
2025-12-26, 12:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus13
Har vi någon klarlagd information om vad BO arbetade med?
Jag har läst informationen om att GM inte ska ha en koppling till familjen men jag funderar ändå om inte de stött på varandra via te.x. arbete och att GM blivit kränkt eller förbannad på BO och därför utför det här dådet? Då hade det inte varit en tydlig koppling (vilket polisen ju dementerat) utan något som kan komma fram i efterhand.

Det känns otroligt osannolikt att GM valt ett hus på måfå, och dessutom använder en kniv vilket statistiskt sett är ett mer personligt vapen (sen är det ju lättast att få tag i, så det behöver ju inte betyda något) men det i kombination med ett utdraget förlopp talar ju mer för att det funnits ett personligt motiv än att det inte har det.

I tråden förekommer uppgifter att BO ska ha jobbat på Systembolaget. Flera har varit inne på samma spår om BO jobbat på socialen, eller Migrationsverket eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in