2025-12-26, 11:48
Medlem
”Han var känd av polisen sedan tidigare, bekräftar P-O Andersson.

– Till viss del var han känd av oss, men man kan vara känd för polisen på många olika sätt.” /AB

Det där tyder väl på antingen psykisk sjukdom eller knarkare.
Citera
2025-12-26, 11:49
Medlem
Finns det någon sammanfattning av GM & BO etc? Är en rejäl tråd nu vilket är fullt förståeligt. Läste I början att det var ev en Afgan, ķan väl inte vara en ensamkommande på 20 år? De borde väl vara runt 25 i teorin?
Citera
2025-12-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Enig. Våldsamt beteende, ungdomstjänst, skyddstillsyn får jag upp. Vart syns narkotika?

Bott där ngt år. Har en lillebror i samma ålder som yngsta dottern.
Kan förklara varför ingen bodensare vet vem det är samt att husis varit inom avspärrningarna.
Föräldrar kanske bortresta.
Nära BO & lätt att stalka.
18-åringar kan beskrivas som ”20-års åldern”.

OBS! Spekulation! OBS!

När man googlar på honom kommer det upp på Lexbase, men är inte medlem där så ser inte mer än så.
Citera
2025-12-26, 11:51
Medlem
Tidigare nämndes en Ton• i tråden. Polisen har råkade i Expressen ge viss information som möjligen talar för en boende i exempelvis Luleå:
Man försöker utreda hur gärningsmannen tagit sig till platsen.

Det talar ju starkt för att personen åtminstone förutsätts ha behövt röra sig mer än ett par kvarter, så att han skulle komma från närboende kåk framstår som osannolikt.

Man får känslan av att polisen inte riktigt förstår hur gärningsmannen dyker upp i ett villakvarter i Boden en hyfsat tidig juldagsmorgon.
Citera
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martingal
Så otroligt korkat skuldbeläggande.
Skulle knappast tro att du ringer polisen varje gång du hör högljutt stök från en bostad. Det ska nog mycket till för det.

Nu vet vi att det var ett riktigt skarpt läge. Det visste ingen igår förmiddag.

Alltid lätt att vara efterllok. Klart onödigt att kasta skuld.
Tycker jag inte. Jag bor i ett civiliserat område där det inte skriks, det området i Boden är också ett civiliserat område där det högt troligt inte skriks. Vart bor du? Rinkeby?

Bara att konstatera är att grannen prioriterar sin hund och älskar att prata med media och där med hänga ut sig själv med måltavla på ryggen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I så fall bör polisen antingen ha varit rätt välinformerad redan när polisen kom till platsen eller så viftade GM med en (blodig?) kniv. Den döda kvinnan verkar enl. media ha påträffats utomhus. Lyckades hon fly ut med GM hack i häl (?) och det var då, som döttrarna, vilka var kvar inomhus, kunde larma polisen?

Kanske, har ju inte släppts nån information om händelseförloppet.

Det har talats om att båda poliserna sköt så dom borde isf varit med relativt medvetna och redo för att det var på allvar iaf.

Kanske hade man pratat en längre tid med personen i huset, hört vad som pågått eller bara hittat mamman innan dom försöker gripa GM?
Citera
2025-12-26, 11:52
Avstängd
https://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel/polis-soker-vittnen-efter-mordet-i-boden/r14x766r
Citat:
Polisen letar vittnen efter mordet i Boden: "Ingen klar bild"
Publicerad 26 december 2025, kl 11.23
Det var en omfattande insats under juldagen i bostadsområdet Sanden i Boden.

En kvinna i 55-årsåldern hittades mördad utanför en villa i Boden på juldagen. Polisen försöker nu reda ut vad det är som har hänt.
– Jag vet inte mer om det i nuläget, säger Elin Andersson, presstalesperson på polisen.
Citera
2025-12-26, 11:52
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Otroligt att inget läckt ut redan.

Man intresserar sig nu för om personen brutit sig in i huset eller om han släppts in frivilligt.

Har han brutit sig in i huset ökar ju sannolikheten för att det är ett random, konstigt typ av inbrott/försök till våldtäkt.

Har han släpps in frivilligt men inte har nån relation till nån av offrena (som är klarlagt) så tror jag snarare på att personen sökt upp dem via annonsen som hon lagt ut på keyboardstället och kanske haft uppsåt redan då.

Hursomhelt så verkar ena dottern varit den som blivit utsatt och mamman gått emellan, medan den andra dottern klarat sig med mindre skador. Det talar för att det möjligtvis finns, nån för polisen, okänd relation mellan den dottern och GM, men det kanske är otroligt också. Kanske har gärningsmanbrutit sig in genom fönstret i sovrummet för att ha uppsåt att göra nåt mot ena dottern, mamman har upptäckt det, det har uppstått en gisslansituation där mamman försökt stoppa honom, han har gett sig på mamman och den tredje dottern larmar polisen.

Detta är det mest sannolika.
Man behöver inte släppas in genom en olåst dörr.
Citera
2025-12-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, efter de stora försvarsnedläggningarna under 90-talet blev det fullt med lediga bostäder. Du kan ju räkna ut vad som hände sedan. Prästholmen blev ett "kaosområde". Migrationsverket hade hundratals anställda i Boden.

"SBB hyr ut 9 000 kvm till Migrationsverket"

https://www.fastighetsnytt.se/segment/samhallsfastigheter/sbb-hyr-ut-9-000-kvm-till-migrationsverket/

ja det är nog inte som när jag gjorde lumpen i boden för många år sedan och det var stora gula skyltar runt alla infarter till boden?
Citera
Medlem
Han kanske dödade mamman när hon var på väg till sin bil...sen jick han i och gav sig på barnen
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
var det någon granne som hittade kvinnan utomhus och ringde polisen?

i så fall var väl poliserna beredda på att använda vapnen?

Det är olika uppgifter i Aftonbladet och SVT om kvinnan påträffas utomhus eller inomhus. Det verkar inte vara någon granne som ringt, utan någon av de drabbade inne i villan.
Citera
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja.

Min bedömning är att det inte finns sakliga skäl att hemlighålla identiteten i det konkreta fallet och är vad jag uttrycker.

Fast polisen i Sverige resonerar/agerar ju i regel tvärtom? Det är bara vid stort allmänintresse, t.ex ett terrordåd, som namnet på en gärningsman snabbt blir offentligt.

Jag säger inte att din åsikt/bedömning är fel, men polisen gör hittills som de brukar göra i såna här fall. Hade de däremot haft som normal praxis att snabbt släppa namn men inte gör det i just detta fall, då hade det varit både anmärkningsvärt och inkonsekvent!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in