2025-12-26, 11:22
Medlem
Stod på parkeringsgata i Stockholm kungsholmen kl 10.00 på juldagsmorgonen. Cirka 12 andra bilar bötfälda.

Skylten:
Kod:
[P]
Avgift 7-19
(11- 17) 
Taxa 13
Gul tillägsskylt: P-förbud Torsdag 9-14
Vit tillägsskylt: Boende KU

Överträdelse: parkerat fordon på plats där fordon inte får parkerats. lokal trafikföreskrift
Anteckning: Torsdag 9 - 14

Vad säger ni andra? Rätt eller fel? Och bör den bestridas? Har pratat med många andra inom stockholms kommun som både igår på juldagen och idag på annandag jul har stått på gator där man idag inte får stå - och dessa personer har inte fått böter.

Jag vet att det finns en regel på regeringen.se som säger att man kan få böter på helgdag oavsett röd dag. Men är den regeln rätt? Man skulle t.o.m kunna få böter på nyårsdagen. Den 1 Maj i år (helgdag - röd) bötfälldes runt 30 bilar på min egna gata -detta var också en torsdag där skylten sa Torsdag 8-16
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-12-26 kl. 11:31.
Citera
2025-12-26, 11:30
Medlem
Connykrims avatar
P-förbud Torsdag 9-14

Vad är det du inte förstår?
Sälj bilen är mitt tips.
Citera
2025-12-26, 11:31
Medlem
P-förbud torsdag 9-14 upphävs inte av röd dag.
Det är en städtid för kommunen.
Citera
2025-12-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
P-förbud Torsdag 9-14

Vad är det du inte förstår?
Sälj bilen är mitt tips.

25/12 är en helgdag. Se förövrigt mitt svar. Stockholmsstad har parkeringzoner runt om hela stockholm.
Endast vissa områden har man valt att bötfälla bilar på. Andra bostadsområden har man inte brytt sig om att kontrollera.

Många, liksom mej själv, har stått på dessa ställen i 10-15 år under röda dagar och aldrig fått en enda böter. Men plötsligt åker man på en. Förklaring?
Citera
2025-12-26, 11:33
Medlem
Du blir nog glad om gator plogas om det en helgdag blir snöoväder, väderlek anpassar sig inte efter helgdagar.
Citera
2025-12-26, 11:34
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
25/12 är en helgdag. Se förövrigt mitt svar. Stockholmsstad har parkeringzoner runt om hela stockholm.
Endast vissa områden har man valt att bötfälla bilar på. Andra bostadsområden har man inte brytt sig om att kontrollera.

Jösses, du verkar trög? Du har ju tillägsskyltdeb med dag o tid av en anledning. Den gäller ALLTID.
Citera
2025-12-26, 11:34
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Många, liksom mej själv, har stått på dessa ställen i 10-15 år under röda dagar och aldrig fått en enda böter.
Det är en torsdag i min kalender.
Citera
2025-12-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst

Och varför bötfäller man på kungsholmen men inte i tex Årsta, Enskede, Farsta, Hökarängen, Skarpnäck, Bagarmossen. Alla dessa områden har också städdagar. Pratat med vänner som inte fick böter och stod på Torsdag 8-16. Pratat med vänner som står på Fredag 8-16 just nu och ingen är bötfälld (26/12 -röd)

Stockholms stad har väldigt många p-bolag som kontrollerar gator. (Europark, avarn, qsg bevakning) tex. Du menar att ingen har tid med dessa områden?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-12-26 kl. 11:41.
Citera
2025-12-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du blir nog glad om gator plogas om det en helgdag blir snöoväder, väderlek anpassar sig inte efter helgdagar.

senast 2 åren har varit rätt så snöfattiga i huvudstaden.
Citera
2025-12-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Att den inte gäller om skylten endast skulle omfatta vardagar är givet, men står det en veckodag angiven så gäller det givetvis oavsett om dagen ifråga är helgdag.
Citera
2025-12-26, 11:39
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Och varför bötfäller man på kungsholmen men inte i tex Årsta, Enskede, Farsta, Hökarängen, Skarpnäck, Bagarmossen. Alla dessa områden har också städdagar. Pratat med vänner som inte fick böter och stod på Torsdag 8-16

Dom kanske hade tur? Ska du ringa och överklaga och gråta ”varför fick jag o inte han”?
Tror du livet alltid är rättvist? Nej. Finns 1000 faktorer till att du fick och ej dom.

De kanske ej hade tillräckligt med personal att sätta in nån tomte i dom distrikten. Eller så sker lapplisa bara i det som en snäll julgåva men din lapplisa va grinchen?
Citera
2025-12-26, 11:40
Medlem
Citat:
senast 2 åren har varit rätt så snöfattiga i huvudstaden.
Samma argument som man tidigare hade om försvaret, har ju varit fred länge, vi kan lägga ner det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in