Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Jag har för mig att jag läst just att detta lyfts fram som en av riskerna med att använda dessa masker - att det går inte att veta själv vad syrenivån i luften utanför masken ligger på, såvida du inte har utrustning som mäter det. Eftersom det kan ha lyfts fram som en risk tänker jag att det blir 'kaka på kaka"; maskens inställningar tar inte hänsyn till syrenivån i den omliggande luften.
Men då borde det bara följa med en tabell för olika inställningar beroende på höjden man vistas på.
Jag känner inte till maskerna. Men jag undrar verkligen om det går att ställa in ventilerna så exakt som t.ex 7000 meter. Det måste påverkas av t.ex. andningsmuskernas förmåga etc. Hur länge man orkar övervinna motståndet etc.
Den s.k. "dödszonen" för vältränade acklimatiserade klättrare börjar vid 8000 meter. Innan messner och habeler besteg ett 8000-metetsberg utan syrgas 1975 trodde ingen det var möjligt.
Masker låter mycket riskablare än t.ex höghöjdshus där man på något sätt ställer in lufttryck eller syrehalt eller hur det nu sker.