2025-12-27, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har för mig att jag läst just att detta lyfts fram som en av riskerna med att använda dessa masker - att det går inte att veta själv vad syrenivån i luften utanför masken ligger på, såvida du inte har utrustning som mäter det. Eftersom det kan ha lyfts fram som en risk tänker jag att det blir 'kaka på kaka"; maskens inställningar tar inte hänsyn till syrenivån i den omliggande luften.
Men då borde det bara följa med en tabell för olika inställningar beroende på höjden man vistas på.

Jag känner inte till maskerna. Men jag undrar verkligen om det går att ställa in ventilerna så exakt som t.ex 7000 meter. Det måste påverkas av t.ex. andningsmuskernas förmåga etc. Hur länge man orkar övervinna motståndet etc.

Den s.k. "dödszonen" för vältränade acklimatiserade klättrare börjar vid 8000 meter. Innan messner och habeler besteg ett 8000-metetsberg utan syrgas 1975 trodde ingen det var möjligt.

Masker låter mycket riskablare än t.ex höghöjdshus där man på något sätt ställer in lufttryck eller syrehalt eller hur det nu sker.
Senast redigerad av wwr 2025-12-27 kl. 15:18.
Citera
2025-12-27, 15:26
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har för mig att jag läst just att detta lyfts fram som en av riskerna med att använda dessa masker - att det går inte att veta själv vad syrenivån i luften utanför masken ligger på, såvida du inte har utrustning som mäter det. Eftersom det kan ha lyfts fram som en risk tänker jag att det blir 'kaka på kaka"; maskens inställningar tar inte hänsyn till syrenivån i den omliggande luften.

Ett exempel på när människor utan tillräcklig kunskap börjar experimentera med komplexa system som de inte förstår sig på. Vansinnigt att använda sig av så här konstlade metoder för att kunna åka lite fortare på skidor. Att över huvud taget ställa in den här masken på 7000 m visar på en brist på förståelse för de enorma risker som finns för allvarliga skador. Om de sov med ett syreinnehåll på låt säga 3000 m hade varit en sak men 7000 m är helt vansinne. Om det sedan resulterade i ett verkligt syreförhållande som på 9000 m så är det tack för kaffet och godnatt.
Citera
2025-12-27, 15:32
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Så om masken är inställd på 7000m och han redan befinner sig på 2000m , blir det då som 9000m?

Nej, det fungerar inte så, utan det är inställda maxhöjden som justerar trycket, så 7000m gäller.
Citera
2025-12-27, 15:33
Medlem
Citat:
Svarar mig själv:
Ja, den totala upplevda höjden blir 9000m ,enligt Google Gemini.
Känns som det kan vara självmord , troligtvis ett ganska humant sätt att gå vidare på.

Gemini har fel, men det är väl knappast något som förvånar någon?
Citera
2025-12-27, 15:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Om så verkligen är fallet är det garanterat självmord att lägga sig med masken inställd så. Med syreförhållande som på 9000 överlever man bara en ytterst kort stund. Jävla idioti

Dumt ja. Men självmord nja. Han menade säkert inte det. Utan ville bara bli bättre. Sedan somnade han med masken på...

Men får hoppas det blir en väckarklocka åt andra. Hålla på och exprimentera med detta med syre med masker och Gud vet vad. Det finns risker med det.
Citera
2025-12-27, 15:36
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Nej, det fungerar inte så, utan det är inställda maxhöjden som justerar trycket, så 7000m gäller.

Ja det var nog det jag trodde. Dock är det fortfarande totalt livsfarligt att lägga sig att sova med masken inställd på 7000 m. Hjärnödemet kan komma som ett brev med posten.
Citera
2025-12-27, 15:39
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dumt ja. Men självmord nja. Han menade säkert inte det. Utan ville bara bli bättre. Sedan somnade han med masken på...
Nä jag tror självklart inte att han menade att begå självmord. Oavsiktligt självmord kan dock bli följden av såna här påhitt.
Citera
2025-12-27, 15:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nä jag tror självklart inte att han menade att begå självmord. Oavsiktligt självmord kan dock bli följden av såna här påhitt.

Jo men mer olycka då. Självmord är ju extremt om man ser det religöst. Han menade inte att ta sig liv. Viktigt om han nu var troende för att komma in i himlen...
Citera
2025-12-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Gemini har fel, men det är väl knappast något som förvånar någon?
Random kille på FB eller världens samlade kunskaper på Gemini, du får ursäkta men tills någon riktigt expert uttalat sig , så får Gemini gälla sorry!
Citera
2025-12-27, 15:49
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men mer olycka då. Självmord är ju extremt om man ser det religöst. Han menade inte att ta sig liv. Viktigt om han nu var troende för att komma in i himlen...
Ja det där religiösa är inte riktigt min grej. Nä men om folk gör något som är så in i helvete dumt och livsfarligt att det finns en uppenbar risk att det är dödligt så brukar man säga att det var självmord att göra på det viset, och det utan att vederbörande hade något som helst uppsåt att ta livet av sig.
Citera
2025-12-27, 15:57
Medlem
Citat:
Random kille på FB eller världens samlade kunskaper på Gemini, du får ursäkta men tills någon riktigt expert uttalat sig , så får Gemini gälla sorry!

Jag får korrekt svar både från ChatGPT och Gemini, så sannolikt har du ställt frågan felaktigt eller med tydligt bias, och därför fått det felaktiga svaret.
Citera
2025-12-27, 16:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja det där religiösa är inte riktigt min grej. Nä men om folk gör något som är så in i helvete dumt och livsfarligt att det finns en uppenbar risk att det är dödligt så brukar man säga att det var självmord att göra på det viset, och det utan att vederbörande hade något som helst uppsåt att ta livet av sig.

Jo ja men ändå viktigt att skilja på det. Läste senast idag om en man som dog efter fått sin husbil över sig när han skulle laga något. Män speciellt gör dumma saker hela tiden som ibland renderar i död men som då officiellt inte bör klassas som självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in