Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, alla kan inte köpas. Finns gott om exempel på människor som hellre dör för sina principer, sin ideologi, eller sin religion, än att kompromissa.

Men det är också så att inte alla vill köpa allt de skulle vilja ha, även om de t ex har vunnit miljarder på Lotto. T ex kan ju varje försök till att köpa kärlek ses som djupt kränkande för köparen. Han/hon är alltså inte värd denna kärlek för sin egen skull? Kärlek funkar liksom inte så. Kärlek är det jag känner för min katt, som har sönder saker och ibland pissar där han inte ska, utan några vllkor öht på motprestation. Man kan betala någon för LÅTSAD kärlek, dvs att hon eller han FEJKAR det, men med den insikten så måste man ju bara förstå att man jagar en chimär. Riktigt kärlek KAN inte köpas.

Har du testat att muta din katt med räkor sen slutar den garanterat att pissa inomhus 🙂

Du är ju en smart fysiker så det förvånar mig att du inte redan har tänkt på den här lösningen 😉
Citera
2025-12-25, 23:49
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Allt går att köpa, bara priset är rätt..

Det är väl i och för sig ett cirkelresonemang. Dvs "går att köpa" och "priset är rätt" betyder i princip samma sak, så meningen säger inte särskilt mycket.
Citera
2025-12-25, 23:56
Medlem
Det beror väl på VAR ens moral ligger, dvs, VAD jag säljer. Jag skulle sälja sex för en mycket hög summa, jag skulle sälja min rösträtt ett val kanske, osv. Men det finns såklart saker i min närhet och det som är viktigt för MIN moral som jag hellre dör än säljer. Sex är inte så viktigt för mig, men min familj och barn är det. Det har såklart med vad man värderar, vilket inte är samma sak för alla.
Citera
2025-12-25, 23:57
Medlem
Knotknets avatar
Jag går inte att köpas.
Citera
2025-12-26, 00:01
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag går inte att köpas.

Inte ja heller.. Ja skulle nog hellre dö då.
Citera
2025-12-26, 00:13
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag går inte att köpas.

Men om jag erbjuder 2 mille för din röv? Näha.
Men fem mille då? Åtta?
När börjar du väga för/nackdelar mot varandra? 😉
Citera
2025-12-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du lägger ju upp tre olika premisser.

1. Går alla att köpa? Ja eller nej. Det är också den premissen du diskuterat med dina vänner

2. De som på grund av t.ex. fattigdom inte klarar sin försörjning går att köpa. De som har det bra går inte att köpa.

3. Nu blandas pengar in även för de som har det bra.

Mitt svar är nej, jag kan inte köpas.

Nej bara dom som anser sig vara i behov av mer än dom har går att köpa.
Citera
2025-12-26, 00:55
Medlem
nerdnerds avatar
Notera noga att Topic är om ALLA människor kan köpas. Det räcker med ett enda motexempel för att svaret på frågan måste vara nej.
Citera
2025-12-26, 00:56
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har känt fler manliga än kvinnliga horor (2:1), så är absolut inte bara kvinnor som säljer sig.

Det som talar emot att man säljer sig är, ens egen värdighet och tidiga erfarenheter av trygghet (man vet att sådana som har utsatts sexuellt som barn är mer i riskzonen för prostitution), att man inte behöver pengarna, att man kan få pengar på annat vis, moralen i kulturen (kommer det ut i vissa kulturer att man prostituerat sig blir man utesluten eller dödas), religiös tro, avsaknad av drogberoende och om inte andras liv står på spel.

Alla faktorer vägs ju samman sedan.

Om det finns de som hellre offrar sina barn än prostituerar sig, ja det tror jag absolut, särskilt om man har en stark tro på att man kanske hamnar i helvetet, eller om hela familjen är rökt i en kultur där detta inte får förekomma.

I ett land där man överlever att bli pank, tror jag inte man kan köpa de flesta människor. Inte ens om man trissar upp priset. För dem som inte förstår detta, tänk dig att du skulle få en miljard om de fick kapa av dig armar och ben, det känns ändå inte så lockande eller?

Nej, det sistnämnda känns inte så lockande men ett ligg för en miljard? Sitter moralen i fittan/kuken?
Är man mer ”värdig” om man tackar nej till en miljard för ett ligg eller är man bara korkad?
Citera
2025-12-26, 01:00
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Nej, det sistnämnda känns inte så lockande men ett ligg för en miljard? Sitter moralen i fittan/kuken?
Är man mer ”värdig” om man tackar nej till en miljard för ett ligg eller är man bara korkad?

Men nu ska vi väl vara realistiska? Finns det ens någon som skulle betala en miljard för ett ligg?
Citera
2025-12-26, 01:02
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Jag är nog rätt svårflörtad. Minst hundra spänn vill jag ha om jag ska överväga erbjudandet.
Citera
2025-12-26, 01:04
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Men nu ska vi väl vara realistiska? Finns det ens någon som skulle betala en miljard för ett ligg?

Jo, en oljeschejk som torkar röven med hundradollar-sedlar kanske?
En miljard är inte mycket om man har ett ton miljarder…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in