2025-12-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej, det finns ju inga faktabaserade uppgifter om gärningsmannen, men den totala avsaknaden av uppgifter om gärningsmannen skulle också kunna säga nåt. Med tanke på vad gärningsmannen har gjort och att han är död, så borde det väl vid det här laget ha poppat upp nåt snack om det handlade om nån lokal förmåga? Det är trots allt nån i 20-årsåldern vi pratar om. Det enda vi kan göra är ju att spekulera än så länge, men grannhuset och gästarbetare som fått nån psykos känns ju i varje fall inte som helt långsökt.

Ju längre det inte kommer närmare uppgifter om baningsmannen så får man känslan att han är inte från orten, det är ju en förhållandevis liten kommun och i sådana brukar det ganska fort framkomma vem det handlar om i ett sådant uppmärksammat våldsdåd. Visserligen är det långhelg men för den skull borde väl "någon saknas" om man säger så. Om det nu inte är en "random kille" som kommit in i fastigheten så vet säkerligen de två andra skadade vem personen är och om de var på något sätt bekanta.
Citera
2025-12-25, 22:36
Medlem
Har fått indikationer på att polisens teori kan göra att det här blir väldigt stort om den teorin stämmer. Det nämns bland annat andra brott än bara mordet i sig.
Mina källor är sällan så här långt norrut så de får tas med en nypa salt men det är i princip klarlagt att de inte kände till varandra och att GM är känd av polisen sedan tidigare (inte känd som i gängkriminalitet).

Att GM är död är väldigt tråkigt sett ur utredningsperspektiv men mycket talar för att polisen kommer behöva klargöra detta oavsett vad.
Citera
2025-12-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Gissar på drogrelaterad psykos med aggressivt beteende.
Svårt att tro att en person med schizofreni 1) skulle gå så omedicinerad 2) skulle gå in hos någon random vid den tidpunkten.

Inte för att jag säger att schizofren-teorin är den enda men det är rätt vanligt att just schizofrena inte alltid tar sin medicin som de ska.
Är ofta pga de rätt grova sido/bi-effekter av medicinerna och en tro om att de "är friska nu" efter att ha tagit medicinen under en längre period och varit fria från episoder.
Citera
2025-12-25, 22:37
Medlem
Kan det vara en gm som visste att det var tre ensamma kvinnor i huset?
Han visste att det var en enkel match att övermanna dem alla för att det inte fanns någon mansperson i hushållet.
Varför höll han dem gisslan? Vad var syftet med det?
Om det var ett random nedslag i en random villa, av en drogpåverkad eller inte, så kan man väl kanske säga att han gick in i rätt hus?

Det måste väl ändå finnas ett sexuellt motiv bakom hela handlingen?
Citera
Medlem
vancover89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Då ska man ju skjuta! Hur står det till???
risken o träffa gisslan äre väll jävligt dumt det står till bra du har sett för mkt film kanse? forsätt gissa va jag syfta på

han vart skjuten vid dörröppningen så gisslan va inte där antar jag annrs skulle dom inte skjutit
Senast redigerad av vancover89 2025-12-25 kl. 22:46.
Citera
Avstängd
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Kan det vara invandrar tjuv i bostaden eftersom polisen säger ingen relation mellan mannen och kvinnan

Ingen känd relation? Kan vara något som hållits hemligt.

Är det inte så att våldsdåd ofta utförs av någon som har en relation till offret?
Citera
2025-12-25, 22:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Mm,han säger också "ordningstörningar på krogen". Inte att dom vandrar 6 km åt fel håll för att gå in i random hus och göra chorizo av oskyldiga människor

Fast de bor ju lite överallt i stan. Alla bor inte vid bygget.

Nån har ju gjort just det du skriver utan att ha nån känd koppling till offren. Det är därför vi spekulerar.

Ingen verkar heller veta vem gärningsmannen är och det är lite udda om det nu handlade om nån lokal förmåga. Extra konstigt med tanke på hans ålder.

Vad det gäller Stegra så har det dessutom handlat om betydligt värre saker än ordningsstörningar på krogen på senare tid.
Senast redigerad av fernebo 2025-12-25 kl. 22:43.
Citera
2025-12-25, 22:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderson8
Har fått indikationer på att polisens teori kan göra att det här blir väldigt stort om den teorin stämmer. Det nämns bland annat andra brott än bara mordet i sig.
Mina källor är sällan så här långt norrut så de får tas med en nypa salt men det är i princip klarlagt att de inte kände till varandra och att GM är känd av polisen sedan tidigare (inte känd som i gängkriminalitet).

Att GM är död är väldigt tråkigt sett ur utredningsperspektiv men mycket talar för att polisen kommer behöva klargöra detta oavsett vad.

Du menar att det är därför som polisen skriver: Polisen bedömer inte att händelsen utgör någon fara för allmänheten och det finns ingen ytterligare misstänkt.
Citera
2025-12-25, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anderson8

Vilka indikationer har du fått,och hur har du fått dom? Utveckla ditt påstående,är du snäll
Citera
2025-12-25, 22:40
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamSnickan
Ja med den informationen så är nog utländsk Stegra-arbetare uteslutet som bla jag personligen gissade.

Vidhåller dock att det i det närmaste bara måste vara en psykos/schizofrenskt skov eller dylikt som gjort att gärningsmannen betett sig som denne gjorde genom att uppehålla sig på brottsplatsen under så extrem lång tid (om informationen att denne varit på plats under mången timmar är korrekt).

Eller så är det en sadistisk jävel som gillar ett utdraget händelseförlopp. Måhända ingen stark koppling till offren, men det betyder inte att offren var helt okända för gärningsmannen. Kanske iakttagit de boende eller känner till dem på nåt sätt. Låter mer troligt tycker jag än att nån random schizofren typ gått in i just det huset av en slump.
Citera
2025-12-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Syftar du asylboendet vid bodsvedjan?? Inte fan är det vanlig promenadsträcka och det är inte en genväg till Willys att gå igenom det villakvarteret så det där är högst orimligt.
Närmaste vägen, från ICA eller Willys följ Järpgatan, höger på travbanegatan sedan gångvägen efter Hermelinsgatan raka vägen till A8/ING3.
Närmaste och mest logiska vägen om man promenerar från Willys / Ica till Asylboendet. Ser ofta utlänningar som går den vägen. Precis förbi brottsplatsen.
Citera
2025-12-25, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast de bor ju lite överallt i stan. Alla bor inte vid bygget.

Nån har ju gjort just det du skriver utan att ha nån känd koppling till offren. Det är därför vi spekulerar.

Ingen verkar heller veta vem gärningsmannen är och det är lite udda om det nu handlade om nån lokal förmåga. Extra konstigt med tankespår hans ålder.

Jag är inte sämre än att jag kan bättra mig, då ber jag om ursäkt naturligtvis.

Men utveckla gärna vad du tänker på,för jag har då inte hört något hittills om någon gästarbetare som har gått hem till någon random i Boden och gjort människostuvning av dom. Kan du länka artikel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in