2025-12-23, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zigggy
Förstår inte varför du är så arg på Allard. Vad är det han säger som provocerar dig? Vad jag sett är det mest relaterat till sakfrågor i fullmäktige. Skulle vilja säga att imho är Allard ett skolboksexempel på hur en politiker i opposition skall jobba. Ifrågasätta, utmana, undersöka, provocera samt valfritt fulspel. Politik har som bekant aldrig varit en gentlemannasport direkt. Kan för lite om ÖP, men de är väl ett missnöjesparti i största allmänhet, och går väl därmed opinionens ärenden, oavsett h eller v.

Jag är inte arg på Allard, varför skulle jag? Men givetvis störst vi vuxna hur denne femåring bereds plats och tillåts att uppföra sig. Inga konstigheter.

Det som stör mig och majoriteten av människor som vet vem hen är, är så klart hens uppförande i främst fullmäktige, med allt vad det innebär. Dessutom sätter Allard fokus på hur korkade alla andra är framför att fokusera på politik, lägg till att han gärna pratar om hur alla är mot honom i samma byggnad, offerkofta - fokus ligger på honom själv, så klart, alltid (extrem-narcissist).

Varje vuxen människa med avslutat gymnasium ser så klart vilken clown och diagnospojke detta är. Ett skolexempel på narcissism och adhd, sannolikt rejäl autism också (om än högfungerande), vilket många vittnar om. Det blir än mer tydligt för oss som följt denna gök på avstånd sedan hans tid i vänstern och "tänkare" ihop med med det andra diagnosbarnet Malcom Kyeyune. Sicket klabbgäng.

Allard är väl att likna vid en guldsprejad bajskorv, i bästa fall?
Citera
2025-12-23, 16:52
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Om ALLA som la sin röst på ÖP i kommunalvalet lägger en öp-röst på rikstagen näst val når man upp till ca 4% i regionen.

Skulle vara festligt, men man kommer aldrig komma nära. Närmast kom KD en gång på 80-talet (Jönköpings län).
Citera
2025-12-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad har du för belägg för att media promotade Ny Demokrati för att få bort väljare från Sven-Olle Olsson? Jag har aldrig hört någon annan säga det. Jag lyssnade på Det Fria Sverige idag som gjorde ett avsnitt om Bengt Westerberg, och de sa att han reste sig ur soffan på valnatten 1991 när NyD kom in (vilket du vet om), samt att Bengt, Alf, Carl Bildt och Olof Johansson frös ut NyD under perioden 91-94.

Hmm, "belägg för att media promotade Ny Demokrati". Mja, du har väl i alla fall rätt tydliga indikationer på ATT Ny Demokrati promotades rätt medvetet. Frågan är sedan varför, och jag har redan svarat på den fråga. En faktor som indikerar att jag har rätt är väl att Bonnier-koncernen, som dåförtiden inte ägde några lokaltidningar på mindre orter, köpte Ystads Allehanda (den lokaltidning som hade störst spridning i Sjöbo) i samband med folkomröstningen år 1988. Vill minnas att man sålde efter att Sven-Olle petats som kommunalråd några år senare med hjälp av moderaterna.

Men åter till själva promotningen av Ny Demokrati år 1988. Det hela började väl med att programledaren Siewert Öholm anlitade det mikroskopiska, påstådda marknadsundersökningsföretaget Maximum Research för att göra en "opinionsundersökning" som påstods visa att om Bert & Ian skulle bilda ett parti så skulle detta parti ha chans att komma in i riksdagen. Maximuns Research hade kort innan undersökningen grundats av en f d intervjuare på ett av de större opinionsundersökningsföretagen men fått sparken för påstådda fejk-intervjuer. Maximum Research föreföll f ö vara ett enmansföretag. Efter Maximum Research-undersökningen och lanseringen i Siewert Öholms TV-program så var Bert & Ian i TV-rutan nästan varje dag, typ. Men 1998, när Ian Wachtmeister lanserat ett nytt parti, Det Nya Partiet, och Sven-Olles momentum var borta sedan länge, så var det knäpptyst i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Svennar kommer inte bli en minoritetsgrupp i nuvarande Sverige. Och om det där Hübinette-citatet skulle jag snarast säga att om man inte har förfäktat dylika åsikter när man var i 20-årsåldern så har man inget hjärta. Ett större problem är att "patrioter" försöker sopa ryska krigsförbrytelser under mattan. Ni ryssvänliga Sverigevänner har ingen anledning att belysa det som skedde i Finland och längs nuvarande Sveriges kuststäder på 1700-talet eftersom det inte finns någon tydlig judekoppling och eftersom ni själva planerar att genomföra liknande aktioner och känner er tillräckligt säkra på att det inte kommer bildas någon motståndsrörelse eftersom ni vet att svennarna kommer vara den överväldigande majoritetsbefolkningen. Ni bara låtsas att "svennarna riskerar att bli en minoritetsgrupp inom några årtionden", när ni egentligen är rädda för att det ska uppstå minoritetsgrupper som gör motstånd. Det är vad "smörandet för Ryssland" går ut på. Ni gillar egenligen rysk kultur lika lite som ni gillar svensk kultur, eftersom målet med nationalismen ändå är Jonestown 1978, men tycker det känns tryggast om Putin får förinta den ukrainska nationen så att ni kan fokusera på att förinta minoritetsgrupper som kan utgöra ett hot mot er egen polisstat. Skulle Putin börja hålla tal på ukrainska så skulle ni bli mer oroliga. I det avseendet påminner moden svensk nationalism mer om Peter den Store än om Karl XII, även om Charlie Weimers nyligen levererade en ordsallad på persiska riktad till de iranier som hans regering vill sparka ut. Ett parti som går ett steg längre (än Charlie Weimers) och föreslår att persiska görs till ett officiellt språk i Sverige skulle jag snarare se som ett välbehövligt oppositionsparti. Inte Allard eller Alexander Bard som hyllar "rika judar och perser". Den här rikemansvurmen återkommer även hos Tarningens längtan efter "rikemansreservat i Asien" där "fattiga svennar kan få sköta poolen", samt börstips om att köpa gruvaktier. Ni vill inte skydda svennar, judar eller perser. Ni vill bara skydda er egen rikedom, som inte sparas på någon blockkedja eller i något kassaskåp, utan enbart upprätthålls av en egendomslös slavbefolkning.

Ditt snömos ger väl egentligen inte något man kan svara på i sak eller ens ta på allvar. Men snömoset kan ju ge associationer till eventuellt viktiga frågor. Och jag ska ta upp litet av detta här nedan (får se om jag återkommer med kommentarer till fler associationer).

Den första grejen man eventuellt kan komma att tänka på är vad Allard och Örebropartiet eventuellt bör säga om Ryssland och NATO. Min gissning är väl att Allard bör hålla en rätt låg profil i sådana frågor. Örebropartiet är ju från början ett lokalparti som med en liknande approach är tänkt att skalas upp på riksnivå. Allard själv verkar ha gått från att fokusera på de väldigt stora övergripande dragen (marxistisk ideologi) till att styras av små enskilda utgiftsposter (fram till nyligen bara på kommunal nivå) utan någon påtaglig ideologisk färgning i syn analys (vilket väl i rätt hög grad ligger i sakens natur på kommunal nivå).

Det som eventuellt skulle kunna innebära konflikt med Örebropartiets grundläggande inriktning hittills och det rådande mainstream-narrativet när det gäller Ukraina/Ryssland/NATO är väl att högre försvarsutgifter innebär att man antingen får skära ner på annat (som t ex åldringsvård) eller höja skatterna. Att bränna NATO-kravsnivån 5 % på försvaret i stället för 1 % (som vi var nere i för något år sedan) innebär en konflikt med Örebropartiets tidigare inriktning. Samtidigt är det svårt att få gehör hos den allmänna opinionen för en ståndpunkt typ "äh, Ryssland är väl inte så farligt, NATO är skit". Det som Örebropartiet realistiskt skulle kunna göra för att kunna plocka röster utan att förlora andra röster mer än marginellt är väl att hänvisa till Spaniens linje och vägra lägga 5 % på försvaret utan nöja sig med runt 2 % som Spanien. En motivering till att göra som NATO-landet Spanien skulle kunna vara att Sverige redan skickat iväg så pass mycket pengar utomlands i nettobidrag till EU och till Ukrainas krigsmakt (109 miljarder hittills) att det nu är dags för andra länder att kompensera upp för detta (om de vill). Och eftersom Spanien kontinuerligt varit en nettobidragstagare från EU så skulle det inte vara orimligt om Sverige lade sig ännu litet lägre än Spanien i fråga om försvarsutgifter som andel av BNP. Kommer här också osökt att tänka på att riksbankschefen igår varnade för det stigande budgetunderskottet och sade att om man ökar (försvars)utgifterna så måste man antingen skära ner på något annat eller höja skatterna. Riksbankschefens varning tror jag f ö är högst relevant eftersom den SAMMANLAGDA offentliga och privata skuldsättningen i Sverige är bland de högsta i världen vilket innebär att man behöver bibehålla en relativt låg statlig skuldsättning för att kunna baila ut banker om det blir en ny bankkris etc. Annars blir det svårt att hindra ett visst misstroende växer fram mot kronan vilket då alltså ger fallande kronkurs och därmed mer importerad inflation och högre räntor för att motverka sådana inflationsimpulser. Kommer här också osökt att tänka på The Great Taking av David Webb (som jag tidigare nämnt här på Flashback) och risken för att bankerna vid en ny större bankkris i Sverige ā la Cypern för några år sedan helt enkelt konfiskerar folks aktieinnehav och använder dessa medel i en bail-in-lösning. På Cypern använde man medel på folks bankkonton i en bail-in-lösning.

Apropå aktieinnehav förresten. Jag har ju alltså inte ett så pass stort aktieinnehav + bankkontomedel att jag är dollarmiljonär. Och i än mindre grad skulle jag ha tillräckligt för att få bosätta mig i någon av de frizoner jag diskuterat. Om en person i min ålder, som inte har tillräckliga finansiella tillgångar, skulle få ett erbjudande om att få bli poolskötare i en sådan frizon så skulle nog vederbörande ha väldig tur. Rent krasst skulle nog de andra som bosatt sig i frizonen inte ha någon större netto-nytta av en sådan som mig. Så jag är väl alltså rätt beroende av att systemet inte brakar ihop här i Sverige.
Citera
2025-12-23, 21:26
Medlem
Har förståelse för att Allards retorik kan uppfattas som spetsig och yvig, men det står var och en fritt att uttrycka sig som man vill, så länge som man håller sig inom de gränser som lagen föreskriver. Att sedan "ni vuxna" störs av att den ene eller den andre bereds plats i ett demokratiskt parlament, får ni nog vänja er vid. Hate the game, not the player.

Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Jag är inte arg på Allard, varför skulle jag? Men givetvis störst vi vuxna hur denne femåring bereds plats och tillåts att uppföra sig. Inga konstigheter.

Det som stör mig och majoriteten av människor som vet vem hen är, är så klart hens uppförande i främst fullmäktige, med allt vad det innebär. Dessutom sätter Allard fokus på hur korkade alla andra är framför att fokusera på politik, lägg till att han gärna pratar om hur alla är mot honom i samma byggnad, offerkofta - fokus ligger på honom själv, så klart, alltid (extrem-narcissist).

Varje vuxen människa med avslutat gymnasium ser så klart vilken clown och diagnospojke detta är. Ett skolexempel på narcissism och adhd, sannolikt rejäl autism också (om än högfungerande), vilket många vittnar om. Det blir än mer tydligt för oss som följt denna gök på avstånd sedan hans tid i vänstern och "tänkare" ihop med med det andra diagnosbarnet Malcom Kyeyune. Sicket klabbgäng.

Allard är väl att likna vid en guldsprejad bajskorv, i bästa fall?
Citera
2025-12-23, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zigggy
Har förståelse för att Allards retorik kan uppfattas som spetsig och yvig, men det står var och en fritt att uttrycka sig som man vill, så länge som man håller sig inom de gränser som lagen föreskriver. Att sedan "ni vuxna" störs av att den ene eller den andre bereds plats i ett demokratiskt parlament, får ni nog vänja er vid. Hate the game, not the player.

Allard balanserar som sagt på gränsen, men det är trots allt märkligt att han inte åkt ut ut fullmäktige. Och det är som sagt synd om de övriga i fullmäktige som tvingas ha denna sorgliga och kvaddade unge på sin arbetsplats.

Vi som är vuxna mentalt finner oss givetvis inte i folk som Allard, och han kommer som sagt inte att ta sig utanför fullmäktige så länge han uppför sig som han gör, det får du finna dig i. Ingen av Allards sort tar sig nämnvärt långt. Men det visste du ju redan.
Citera
2025-12-23, 22:22
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Allard balanserar som sagt på gränsen, men det är trots allt märkligt att han inte åkt ut ut fullmäktige. Och det är som sagt synd om de övriga i fullmäktige som tvingas ha denna sorgliga och kvaddade unge på sin arbetsplats.

Vi som är vuxna mentalt finner oss givetvis inte i folk som Allard, och han kommer som sagt inte att ta sig utanför fullmäktige så länge han uppför sig som han gör, det får du finna dig i. Ingen av Allards sort tar sig nämnvärt långt. Men det visste du ju redan.
Jag tror att det är just det här dysfunktionella som vissa vill ha. De vill ha någon som skriker fula och obscena ord och som förolämpar samtliga i salen. De vill ha en som förstör möten med avbrott, off topic diskussioner och konspirationsteorier. De vill ha någon som respektlöst spelar apa och som drar sjuka vitsar på de närvarandes bekostnad. Ett så tråkigt ämne som politik är blir då billigaste möjliga buskis och all komplexitet och hinder i form av lagar och regler framstår då som löjliga skämt som man kan skratta åt.

Folket vill ha skådespel och med tiden behöver skådespelet förnyas, vilket betyder att han ständigt måste bli allt värre för att kunna behålla underhållningsvärdet.
Citera
2025-12-24, 03:00
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Ditt snömos ger väl egentligen inte något man kan svara på i sak eller ens ta på allvar. Men snömoset kan ju ge associationer till eventuellt viktiga frågor. Och jag ska ta upp litet av detta här nedan (får se om jag återkommer med kommentarer till fler associationer).

Och vad kallar du dina egna etnografiska utsvävningar?

(FB) Borde Ryssland börja kalla Ukraina Khazarien?

Din besatthet av "svennar", "khazarer" och ovilja att belysa ryska övergrepp på civilbefolkningen både idag och genom historien (bortsett från de som kan tillskrivas judar) tyder väl på att du och dina likasinnade inte är så villiga att acceptera etniskt autonoma områden i framtiden. Ni vet allt om personer som Lazar Kaganovitj och Sydafrikas regering som planerar storskalig tvångsexpropriering, men ni känner inte till Gustaf Otto Douglas och bryr er inte om det faktum att Sveriges nuvarande exproprieringslag är mer extrem än den i Sydafrika. Mitt intryck är att antisemiter projicerar sina egna ambitioner på judarna. Men världshistorien är naturligtvis inte svartvit, och sannolikt gynnades Finland av rysk överhöghet på 1800-talet om man jämför med hur samerna behandlades i norra Sverige. I norra Sverige finns det ju inga som talar samiska som modersmål idag. Och muslimer i Ryssland har väl en relativt hög grad av autonomi jämfört med muslimer i Västeuropa (även om Grozny fick en boosterdos av Sverigedemokrati på 90-talet). Putins inställning till muslimer är väl ungefär som svenska nationalisters, eller Donald Trumps, inställning till judar. Donald Trump skulle aldrig våga säga samma saker om chassidier i New York som han säger om somalier i Minnesota. Och Putin skulle aldrig acceptera samma saker som som Markus Allard anser vara självklara, t ex att elda koraner i muslimska områden. Men Rysslands muslimer och Sveriges judar gör klokt i att vara skeptiska till den nationalism som Putin och Jimmie Åkessons företräder. Och vi som varken är judar eller muslimer också gör klokt i att vara skeptiska till den typen av nationalism. För Allards axiom om att de är en självklarhet att få elda koraner kommer i princip leda till att kulturkonservativa reservat tvingas stå som värd för polisbevakade gayparader.
Citera
2025-12-24, 07:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jag tror att det är just det här dysfunktionella som vissa vill ha. De vill ha någon som skriker fula och obscena ord och som förolämpar samtliga i salen. De vill ha en som förstör möten med avbrott, off topic diskussioner och konspirationsteorier. De vill ha någon som respektlöst spelar apa och som drar sjuka vitsar på de närvarandes bekostnad. Ett så tråkigt ämne som politik är blir då billigaste möjliga buskis och all komplexitet och hinder i form av lagar och regler framstår då som löjliga skämt som man kan skratta åt.

Folket vill ha skådespel och med tiden behöver skådespelet förnyas, vilket betyder att han ständigt måste bli allt värre för att kunna behålla underhållningsvärdet.

Men det var väl ett av trådens vettigaste inlägg? Tack. Och är självfallet beredd att hålla med, tyvärr. En sorglig utveckling.

Visst behöver det politiska rummet och upplägget "uppgraderas", dock kan jag tycka att det har gjort det mot för bara tio femton år sedan, i någon form, utveckling måste få ta tid. Dock bör ju politiken få vara lite tråkig, stel och trist för att understryka sin seriositet. Allard är ju i grunden en slags (på vissa plan) förfinad version av Ny Demokrati, men också en förfulad och mer grisig variant på dito? Och som du säger måste han ständigt "levla upp" för att locka nya väljare. Dock finns det ju ett tak. Majoriteten föredrar ju i grunden en mer civiliserad ton och ett tydligt sakinnehåll framför skådespel och personangrepp.

Allard gör ju även sitt yttersta för att kasta bensin på politikerföraktet, vilket så klart gagnar honom för stunden i vissa kretsar, dock blir ju uppförsbacken bara längre för honom när/om det blir aktuellt för honom att leverera politiskt i sakfrågor, när det blir allvar. Fallhöjden blir enorm. Oddsen berättar att det blir pyspunka för hela slanten. Som bevis för detta har vi ju såväl (just) Ny Demokrati som tog till orda och lovade stort och kritiserade "vanliga trista" politiker men föll rätt ner i grop och försvann, många tycker även att SD gjort lika, om än det tagit längre tid för dem. SD får ju idag sannolikt många röster för att Tidö inte levererat särskilt mycket, i kombination med att L och KD är så små att de riskerar hamna utanför riksdagen, plus att S på senare tid mest agerat vindflöjlar och försöker kopiera M och SD. Många generalfel på en och samma gång. Lägg till C som väldigt få vet vad de vill och ingen vet om du vill samarbeta med någon. SD är ju det enda parti som är någorlunda tydliga och stringenta, faktiskt. Dock har de tappat en hel del väljare kring deras hjärtefråga, av anledningen att invandringen är mer eller mindre intakt, samt att mångkulturen fortsätter leverera i stort och smått.

Och jag håller med Allard om mycket vad han säger politiskt, både om lokala företeelser och nationellt, och fullmäktige i Örebro verkar sannerligen vara stentrist, men. Skulle han ta av sig offerkoftan, skippa personangreppen, fokusera på politiken, kavla upp ärmarna och tona ner det sårade och yviga barnet skulle han sannolikt gå längre. Dock tror jag detta blir svårt honom att genomföra, plus att han få svårt att tvätta bort sina tidigare synder.
Citera
2025-12-24, 10:35
Medlem
Citat:
Skulle han ta av sig offerkoftan, skippa personangreppen, fokusera på politiken, kavla upp ärmarna och tona ner det sårade och yviga barnet skulle han sannolikt gå längre.

Du menar:

Citat:
Skulle han ta bort allt som gör honom till Markus Allard, och bli riktig politiker, som Jimmie Åkesson, skulle han sannolikt gå längre.

Titta på hur SD har välkomnats vid köttgrytorna och hur mycket de har uträttat under mandatperioden! Paradigmskifte!!!!11

Ditt inlägg andas "sitt stilla i båten", med en stor tilltro till "demokrati".

Det är på grund av "demokrati" att vi har två miljoner icke-europeiska kolonisatörer i landet som suger ut skattebetalrna. Det är på grund av "demokrati" att vi har en politikeradel som är helnöjda med att spela teater på de olika scenarna: kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdagen. De har sina arvoden, de påverkas inte av besluten de tar och de skiter fullständigt i lilla människan.

Det är lilla människan som Markus så hårt kämpar för. Han skiter i israel, ryssland, ukraina, kina och antarktis. Han bryr sig om sverige och svenskarna.

Örebropartiet har många idéer om hur de kan förbättra Örebro och regionen, och de backar sina idéer med färdiga budgetar.

Citat:
SD är ju det enda parti som är någorlunda tydliga och stringenta

Massinvandringen fortsätter, svängt om EU, svängt om Nato, svängt om pedoadoptioner, jägarna och sportskyttarna avväpnas.

Jag gillar Markus för att han säger vettiga saker och kämpar för vettiga saker. Han är inte del av politikeradeln. Inte än. Men ska jag betala 80% skatt (arbetsgivaravgift, inkomstskatt och moms på allt) så vill jag åtminstone ha underhållning för skattepengarna.
Citera
2025-12-24, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Du menar:

Ditt inlägg andas "sitt stilla i båten", med en stor tilltro till "demokrati".

Det är på grund av "demokrati" att vi har två miljoner icke-europeiska kolonisatörer i landet som suger ut skattebetalrna. Det är på grund av "demokrati" att vi har en politikeradel som är helnöjda med att spela teater på de olika scenarna: kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdagen. De har sina arvoden, de påverkas inte av besluten de tar och de skiter fullständigt i lilla människan.

Det är lilla människan som Markus så hårt kämpar för. Han skiter i israel, ryssland, ukraina, kina och antarktis. Han bryr sig om sverige och svenskarna.

Örebropartiet har många idéer om hur de kan förbättra Örebro och regionen, och de backar sina idéer med färdiga budgetar.

Massinvandringen fortsätter, svängt om EU, svängt om Nato, svängt om pedoadoptioner, jägarna och sportskyttarna avväpnas.

Jag gillar Markus för att han säger vettiga saker och kämpar för vettiga saker. Han är inte del av politikeradeln. Inte än. Men ska jag betala 80% skatt (arbetsgivaravgift, inkomstskatt och moms på allt) så vill jag åtminstone ha underhållning för skattepengarna.

Kort svar.

Nja, den Allard i främsta rum värnar om, är Allard. Allard älskar sin egen röst.

Gällande massinvandringen, håller jag så klart med. Den har förstört Sverige. Och att den även fått fortgå under Tidös flagg med SD i knät, är häpnadsväckande. Jag är emot mångkultur, av många anledningar.

Men, jag kanske är pervers. För jag föredrar klassiska snustorra politiker, men laddade med argument och fakta upp till tänderna. Det en sådan är tyvärr inte Allard. Han lajvar fel gubbe. Han har gått vilse. Är en snöflinga. Han borde skaffa ny frisyr, bli vuxen och lajva de verkligt stora genom historien, då skulle han kunna skjutas upp mot himlen och explodera i ett kulört fyrverkeri. Men, han är tyvärr för begränsad för att begripa det. Synd.
Citera
2025-12-24, 15:44
Medlem
Citat:

Att örebroarna väljer att sätta en sorglig och kvaddad unge i fullmäktige, säger väl mer om de sittande än om den kvaddade ungen. Och ja, det är synd om de övriga i fullmäktige, detta då de inte ens har förmåga att hantera och kväsa en sketen kvaddad unge. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!
Senast redigerad av zigggy 2025-12-24 kl. 15:48.
Citera
2025-12-25, 21:06
Medlem
Citat:

[- - -] och bryr er inte om det faktum att Sveriges nuvarande exproprieringslag är mer extrem än den i Sydafrika.

[- - -]

Jag väljer att extrahera ovanstående ur ditt snömos eftersom det är minst oklart vad du syftar på här samtidigt som det här påpekandet som vanligt faktiskt kan ge vissa associationer som eventuellt kan vara relevanta i sammanhanget. (Kommenterar ett par andra grejer också.)

Samtidigt som man höjt kraven för att visa att man äger något (en del pensionärer som haft "pengar i madressaen" har fått dessa konfiskerade när de försökt sätta in dem på banken) så gäller inte kravet att räkna upp allt i ett dödsbo (som t ex konstföremål och husgeråd) längre. Det man koncentrerar sig på idag i bouppteckningar är finansiella tillgångar, fastigheter och bilar. Det här innebär att tallrikar och bestick med samlarvärde och relativt värdefulla tavlor man trott vara "hötorgskonst" inte får något juridiskt säkerställt ursprung.

Något som också - på sätt och vis - kontrasterar rätt bjärt mot beviskraven för ägande är väl de nya bail in-möjligheter för aktier som kommit de senaste 10 åren i Sverige (läs The Great Taking av David Webb; SwebbTV och har också intervjuat honom). Juristen/civilekonomen Magnus Stenlund på SveaKanal (på Rumble) har muntligt för några månader sedan skisserat hur man skulle kunna göra för att minska risken för att ens aktieinnehav konfiskeras i en bail in-lösning. Det man kunde göra var att genom en krånglig procedur få aktierna registrerade på sig själv utan banken som mellanled. Metoden föreföll vara överkurs för en vanlig småsparare som har några få miljoner. Men en miljardär kan nog pröjsa en advokatbyrå typ Vinge för att fixa en sådan här lösning för åtminstone delar av sin långa portfölj.

Citat:

[- - -]

I norra Sverige finns det ju inga som talar samiska som modersmål idag.

[- - -]

Mja, mycket, mycket få. Och sannolikt till 95 % äldre människor. Och de kan väl antagligen bättre svenska. Men SVT:s program på samiska indikerar väl att språket inte är heldött. En del kollar väl på samiskspråkiga program. Juridiskt idag definierar man en same som en person som har minst en far-/morförälder som kan/kunde prata samiska. Men ibland räcker inte det. Stig Salming (f d landslagsspelare i hockey) fick t ex inte bli klassad som same. Men framlidne brorsan Börje Salming fick bli klassad som same. Likaså lokalkändispolitikern Lars Törnman. Men en del samer tycker att kvarts- och halvsamer är en riktiga halvblattingar. Har fått berättat för mig innehållet i en tidningsartikel där en halvsamisk sångerska beskrivit hur hon mötts av ett visst passivt motstånd när hon jojkat på scen. Äldre, manliga samer skall då ofta ha gått ut i protest. "Jag är väl för blond", kommenterade hon detta i tidningen.

Citat:

Donald Trump skulle aldrig våga säga samma saker om chassidier i New York som han säger om somalier i Minnesota.

Sant.

Citat:

[- - -]

Men, jag kanske är pervers. För jag föredrar klassiska snustorra politiker, men laddade med argument och fakta upp till tänderna. Det en sådan är tyvärr inte Allard.

[- - -]

Ha! Mainstream-politiker är experter på att ge intrycket att deras ställningstaganden är baserade på fakta och omdömesgilla överväganden med den vanlige medborgarens bästa för ögonen. De lyckas med detta i symbios med mainstreammedia. Problemet är bara det att de snarast står för motsatsen till detta. Det lät väldigt vederhäftigt när civilekonomen från HHS Magdalena Andersson i riksdagens talarstol för några år sedan prisade Miljöpartiets bidrag för övergången från kärnkraft till förment billig vindkraft. T o m jag själv, som i hög grad följer alternativa medier och alltid varit allmänt skeptisk till mainstreampolitiker och mainstreammedia, kring 2018 trodde att man hade en lösning för lagring av den el vindkraften producerar i pipeline. Jag kunde aldrig liksom föreställa mig att man kunde ta beslutet att lägga ner 6 kärnkraftverk och satsa på vindel i stället utan att ens ha en fungerande pilotanläggning för omvandling av vindel till vätgas som kan köras i gaskraftverk och i slutändan ge ett elpris som ungefärligen motsvarar kostnaden för elen från nya kärnkraftverk. Jag trodde spontant att problemet inskränkte sig till att nyproducerad kärnkraftsel/vätgasel skulle vara dyrare än gammal kärnkraft där stora delar av anläggningen redan skrivits av i kalkylerna. Jag kunde spontant inte ens föreställa mig att man inte ens hade en teknisk lösning i beredskap. Och att den lösning man i högre eller mindre grad skulle välja var att bränna tiotals miljarder på att öka elöverföringskapaciteten från Norrland och därmed riskera slå undan benen för ryggraden i den svenska exportindustrin, d v s den tunga industrin längs Norrlandskusten. Jag kunde heller aldrig föreställa mig att man dessutom SAMTIDIGT skulle satsa en massa miljarder på att bygga anläggningar för tillverkning av grönt stål som väl i drift skulle komma att konsumera lika mycket el som halva Finland. Så det går, i alla fall initialt, att dra även en person som jag själv ända upp på läktaren. Så pass bra varumärken har de etablerade partierna och politikerna tyvärr.

Och Markus Allard verkar väl inte vara en utpräglad ordbajsare. Det han verkar göra i stället är att dyka ner på typ nästan varje utgiftspost och i frejdig stil diskutera detta. Resultatet av detta har väl sannolikt hittills blivit viss uppmärksamhet i media. Och kanske är det åtminstone detta som Allard delvis varit ute efter. Mustigt språk, mustig stil, har väl antagligen varit ett medel för Allard att få nödvändig uppmärksamhet i media. Jag vet inte i vilken grad detta idag och i framtiden kan användas mot Allard för att få honom att framstå som oseriös e dyl. Jag vill dock påpeka att jag fått höra att Sten Laestadius (kommunalråd i Arvidsjaur 1962-79), som rent sakpolitiskt på det kommunala planet sannolikt stod för en approach som i relativt hög grad påminner om Allards, var en stökig person som ofta var i bråk med andra personer. Han vägrade också klippa håret i flera år innan han hade fått ett beslut på att lokalisera regementet K4 till Arvidsjaur. Den som vill kolla upp skriverierna i lokalpressen om Sten Lastadius kan ju beställa gamla mikrofilmer/mikrofiche från något universitetsbibliotek. De lokaltidningar man bör titta är väl Norra Västerbotten (kallas nuförtiden för "Norran") och Piteå-Tidningen. Dessa tidningar verkar ha haft störst spridning i Arvidsjaurs kommun i slutet på 70-talet att döma av sid 180-183 i Dagspressboken 1978 som jag har i min bokhylla. Gissningsvis är Piteå-Tidningen klart större i Arvidsjaurs kommun idag. Jag är dock inte klar över i vilken grad övergången till Piteå-Tidningen hade skett i Arvidsjaurs-området i slutet på 70-talet. Så beställ mikrofilm/mikrofiche för båda tidningarna om du vill kolla hur Sten Laestadius skildrades i lokalpressen på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in