Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Vad har du för belägg för att media promotade Ny Demokrati för att få bort väljare från Sven-Olle Olsson? Jag har aldrig hört någon annan säga det. Jag lyssnade på Det Fria Sverige idag som gjorde ett avsnitt om Bengt Westerberg, och de sa att han reste sig ur soffan på valnatten 1991 när NyD kom in (vilket du vet om), samt att Bengt, Alf, Carl Bildt och Olof Johansson frös ut NyD under perioden 91-94.
Hmm, "belägg för att media promotade Ny Demokrati". Mja, du har väl i alla fall rätt tydliga indikationer på ATT Ny Demokrati promotades rätt medvetet. Frågan är sedan varför, och jag har redan svarat på den fråga. En faktor som indikerar att jag har rätt är väl att Bonnier-koncernen, som dåförtiden inte ägde några lokaltidningar på mindre orter, köpte Ystads Allehanda (den lokaltidning som hade störst spridning i Sjöbo) i samband med folkomröstningen år 1988. Vill minnas att man sålde efter att Sven-Olle petats som kommunalråd några år senare med hjälp av moderaterna.
Men åter till själva promotningen av Ny Demokrati år 1988. Det hela började väl med att programledaren Siewert Öholm anlitade det mikroskopiska, påstådda marknadsundersökningsföretaget Maximum Research för att göra en "opinionsundersökning" som påstods visa att om Bert & Ian skulle bilda ett parti så skulle detta parti ha chans att komma in i riksdagen. Maximuns Research hade kort innan undersökningen grundats av en f d intervjuare på ett av de större opinionsundersökningsföretagen men fått sparken för påstådda fejk-intervjuer. Maximum Research föreföll f ö vara ett enmansföretag. Efter Maximum Research-undersökningen och lanseringen i Siewert Öholms TV-program så var Bert & Ian i TV-rutan nästan varje dag, typ. Men 1998, när Ian Wachtmeister lanserat ett nytt parti, Det Nya Partiet, och Sven-Olles momentum var borta sedan länge, så var det knäpptyst i media.
Citat:
Ursprungligen postat av
Charles-Lynton
Svennar kommer inte bli en minoritetsgrupp i nuvarande Sverige. Och om det där Hübinette-citatet skulle jag snarast säga att om man inte har förfäktat dylika åsikter när man var i 20-årsåldern så har man inget hjärta. Ett större problem är att "patrioter" försöker sopa ryska krigsförbrytelser under mattan. Ni ryssvänliga Sverigevänner har ingen anledning att belysa det som skedde i Finland och längs nuvarande Sveriges kuststäder på 1700-talet eftersom det inte finns någon tydlig judekoppling och eftersom ni själva planerar att genomföra liknande aktioner och känner er tillräckligt säkra på att det inte kommer bildas någon motståndsrörelse eftersom ni vet att svennarna kommer vara den överväldigande majoritetsbefolkningen. Ni bara låtsas att "svennarna riskerar att bli en minoritetsgrupp inom några årtionden", när ni egentligen är rädda för att det ska uppstå minoritetsgrupper som gör motstånd. Det är vad "smörandet för Ryssland" går ut på. Ni gillar egenligen rysk kultur lika lite som ni gillar svensk kultur, eftersom målet med nationalismen ändå är Jonestown 1978, men tycker det känns tryggast om Putin får förinta den ukrainska nationen så att ni kan fokusera på att förinta minoritetsgrupper som kan utgöra ett hot mot er egen polisstat. Skulle Putin börja hålla tal på ukrainska så skulle ni bli mer oroliga. I det avseendet påminner moden svensk nationalism mer om Peter den Store än om Karl XII, även om Charlie Weimers nyligen levererade en ordsallad på persiska riktad till de iranier som hans regering vill sparka ut. Ett parti som går ett steg längre (än Charlie Weimers) och föreslår att persiska görs till ett officiellt språk i Sverige skulle jag snarare se som ett välbehövligt oppositionsparti. Inte Allard eller Alexander Bard som hyllar "rika judar och perser". Den här rikemansvurmen återkommer även hos Tarningens längtan efter "rikemansreservat i Asien" där "fattiga svennar kan få sköta poolen", samt börstips om att köpa gruvaktier. Ni vill inte skydda svennar, judar eller perser. Ni vill bara skydda er egen rikedom, som inte sparas på någon blockkedja eller i något kassaskåp, utan enbart upprätthålls av en egendomslös slavbefolkning.
Ditt snömos ger väl egentligen inte något man kan svara på i sak eller ens ta på allvar. Men snömoset kan ju ge associationer till eventuellt viktiga frågor. Och jag ska ta upp litet av detta här nedan (får se om jag återkommer med kommentarer till fler associationer).
Den första grejen man eventuellt kan komma att tänka på är vad Allard och Örebropartiet eventuellt bör säga om Ryssland och NATO. Min gissning är väl att Allard bör hålla en rätt låg profil i sådana frågor. Örebropartiet är ju från början ett lokalparti som med en liknande approach är tänkt att skalas upp på riksnivå. Allard själv verkar ha gått från att fokusera på de väldigt stora övergripande dragen (marxistisk ideologi) till att styras av små enskilda utgiftsposter (fram till nyligen bara på kommunal nivå) utan någon påtaglig ideologisk färgning i syn analys (vilket väl i rätt hög grad ligger i sakens natur på kommunal nivå).
Det som eventuellt skulle kunna innebära konflikt med Örebropartiets grundläggande inriktning hittills och det rådande mainstream-narrativet när det gäller Ukraina/Ryssland/NATO är väl att högre försvarsutgifter innebär att man antingen får skära ner på annat (som t ex åldringsvård) eller höja skatterna. Att bränna NATO-kravsnivån 5 % på försvaret i stället för 1 % (som vi var nere i för något år sedan) innebär en konflikt med Örebropartiets tidigare inriktning. Samtidigt är det svårt att få gehör hos den allmänna opinionen för en ståndpunkt typ "äh, Ryssland är väl inte så farligt, NATO är skit". Det som Örebropartiet realistiskt skulle kunna göra för att kunna plocka röster utan att förlora andra röster mer än marginellt är väl att hänvisa till Spaniens linje och vägra lägga 5 % på försvaret utan nöja sig med runt 2 % som Spanien. En motivering till att göra som NATO-landet Spanien skulle kunna vara att Sverige redan skickat iväg så pass mycket pengar utomlands i nettobidrag till EU och till Ukrainas krigsmakt (109 miljarder hittills) att det nu är dags för andra länder att kompensera upp för detta (om de vill). Och eftersom Spanien kontinuerligt varit en nettobidragstagare från EU så skulle det inte vara orimligt om Sverige lade sig ännu litet lägre än Spanien i fråga om försvarsutgifter som andel av BNP. Kommer här också osökt att tänka på att riksbankschefen igår varnade för det stigande budgetunderskottet och sade att om man ökar (försvars)utgifterna så måste man antingen skära ner på något annat eller höja skatterna. Riksbankschefens varning tror jag f ö är högst relevant eftersom den SAMMANLAGDA offentliga och privata skuldsättningen i Sverige är bland de högsta i världen vilket innebär att man behöver bibehålla en relativt låg statlig skuldsättning för att kunna baila ut banker om det blir en ny bankkris etc. Annars blir det svårt att hindra ett visst misstroende växer fram mot kronan vilket då alltså ger fallande kronkurs och därmed mer importerad inflation och högre räntor för att motverka sådana inflationsimpulser. Kommer här också osökt att tänka på The Great Taking av David Webb (som jag tidigare nämnt här på Flashback) och risken för att bankerna vid en ny större bankkris i Sverige ā la Cypern för några år sedan helt enkelt konfiskerar folks aktieinnehav och använder dessa medel i en bail-in-lösning. På Cypern använde man medel på folks bankkonton i en bail-in-lösning.
Apropå aktieinnehav förresten. Jag har ju alltså inte ett så pass stort aktieinnehav + bankkontomedel att jag är dollarmiljonär. Och i än mindre grad skulle jag ha tillräckligt för att få bosätta mig i någon av de frizoner jag diskuterat. Om en person i min ålder, som inte har tillräckliga finansiella tillgångar, skulle få ett erbjudande om att få bli poolskötare i en sådan frizon så skulle nog vederbörande ha väldig tur. Rent krasst skulle nog de andra som bosatt sig i frizonen inte ha någon större netto-nytta av en sådan som mig. Så jag är väl alltså rätt beroende av att systemet inte brakar ihop här i Sverige.