Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
El för hushållsel och uppvärmning för mitt hus kostade 1667 kr/månad förra året och i år ca 1700 kr/månad. 12 000 kWh.
Hus 180 kvadrat plus varmgarage 15 grader som lägst på vintern och gott att åka i en avfrostad torr bil.
Vi har uppvärmning i rummen med 20-22 grader (sovrum 20 grader) Bergvärme.

Byta kyl och frys så är vi inne på andra paret nu (första paret var i nytt hus och sedan renoverade vi köket och då ny kyl och frys 2005). Att byta vitvaror är inga problem då låg månadskostnad gör att man lägger undan pengar för sådant.
Renovering kök gick på 200 000 kr och efter 20 år så är det 10 000 kr om året så rätt billigt.
Har man hyffsad IQ inser man att eget hus är bästa alternativet.
Är man smart kostar det inte det du påstår.

Detta är elräkningar för 2025 och december ska betalas i januari och kommer bli ca 2700 kr
jan 2 838 kr
feb 2 533 kr
mar 2 015 kr
apr 1 187 kr
maj 1 220 kr
jun 937 kr
jul 838 kr
aug 966 kr
sep 1 176 kr
okt 1 637 kr
nov 2 399 kr
december ca 2700 kr (mild december och 2024 blev det 2755kr)

Totalt 20 447 kr vilket ger ca 1700 kr/månad
Jo jag har bra koll på kostnaderna.

Rätt kass charter du åker på för under 3000 kr, hahaha

Kan säga att min fasta avgift är mer än vad du betalar på sommarmånaderna, sen tillkommer elen ovanpå det. Vi är 5 i familjen, och en elbil, så våra räkningar på sommaren är ungefär som dina på vintern.

Blir dock inga charterresor för det ändå.
Citera
2025-12-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Verkar ju skilja kronor och ören i slutändan? Antar att man inte köper hus för investeringens skull ändå

Exakt!

Bli lite som att jämföra en liten småbil med en stor pickup och titta på kg-priset. De har olika syften och man köper det som passar en.
Citera
2025-12-25, 11:27
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Som vadå tänker du på?
Utförde en del saker när vi köpte huset, tex dränerade om mm.
Dränering, byte av tak, stammar, badrum, elsystem, fasader.
Citera
2025-12-25, 11:39
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.

Vilken skittråd… bara för att du har köpt någon bajshydda ute i obygden liksom. I Stockholm får du ge minst 7-8 miljoner för en villa i ett OK område, standard ingen lyx. Sedan underhåll och renovering på det.
Citera
2025-12-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Exakt!

Bli lite som att jämföra en liten småbil med en stor pickup och titta på kg-priset. De har olika syften och man köper det som passar en.

Verkar dessutom vara ett riktigt arbetarklassproblemn då de inte verkar involvera några större summor
Citera
2025-12-25, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Dränering, byte av tak, stammar, badrum, elsystem, fasader.

Alla har inte källare, börjar väl tom bli ovanligt idag. Stammar byts väl mest i hyreshus, aldrig hört om någon som gjort det i en villa. Tak är inte så så dyrt om man gör det i tid, och rätt enkelt att göra själv. Om man inte har riktigt hög lön kan kan ta ledigt en månad ifrån jobbet, byta taket, och spara 4-5 månadslöner på att ha gjort det själv

Fasad behöver inte bytas om man sköter om den, dvs måla om den en gång var 15:e år och kolla över den då och då
Citera
2025-12-25, 12:02
Medlem
Vansterpartiets avatar
"Kolla vad billigt det är att bo i hus om man låser in 1,5 mille i bostaden istället för att placera på börsen, inte räknar med att underhålla något eller skötsel och sedan förväntar sig att sälja huset i sämre skick med avkastning efter 20 år."
Citera
2025-12-25, 12:05
Medlem
Skulle föredra att bo i hus framför lägenhet då jag är uppväxt ute på landet i ett hus men med ett hus så tillkommer det mycket jobb och underhåll och man bör vara händig om man skall skaffa hus.

Sen är det rätt bekvämt med att bo i lägenhet, det mesta sköter vaktmästaren och co om.
Jag behöver heller inte oroa mig för elkostnader på vintern, när det är som dyrast så blir det max några hundralappar mer i månaden. Hörde om husägare som fick 5-siffriga belopp mer i kostnad för elen under samma period.

Men visst jag hoppas att när jag blir äldre att jag äger mig ett litet hus, för bo i lägenhet lär knappast vara ett alternativ då kostnaden för denna kommer äta upp hela pensionen.

Alternativet är att bosätta sig utomlands för pensionssparar man inte så lär man inte ha råd att leva i detta land som pensionär.
Citera
2025-12-25, 12:17
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Jag håller inte med,hus är mycket billigare än vad man tror.
Men det slår väl väldigt olika beroende på ett flertal faktorer.

Jag har personligen lagt mindre än 100.000 på underhåll på 19år.
Men kostnaden kan ju inom några år öka kraftigt är jag rädd.

Men det kan jag ta då jag bott billigt väldigt länge.
Visst kan nog hitta renoveringsobjekt för en halv mille om jag vela,fast skulle jag bli lyckligare av det?

Du har skjutit upp underhållet, kostnaden finns där. Lyckligtvis för dig verkar inte marknaden heller inse detta så man kan ofta köpa ett renoverat hus "för billigt" jämfört med renoveringsobjekt i samma område.

Sen om man gör mycket själv blir det såklart lägre än 500kr/m2/år
Citera
2025-12-25, 12:34
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Alla har inte källare, börjar väl tom bli ovanligt idag. Stammar byts väl mest i hyreshus, aldrig hört om någon som gjort det i en villa. Tak är inte så så dyrt om man gör det i tid, och rätt enkelt att göra själv. Om man inte har riktigt hög lön kan kan ta ledigt en månad ifrån jobbet, byta taket, och spara 4-5 månadslöner på att ha gjort det själv

Fasad behöver inte bytas om man sköter om den, dvs måla om den en gång var 15:e år och kolla över den då och då
Precis, hus har en massa underhåll som man antingen får betala eller jobba själv för att lösa.
Om du inte har källare kan du justera ner din underhållsbudget lite! Men rören har en begränsad livslängd på 50 år och om du köper ett 25 år gammalt hus kan du behöva byta stammarna efter 25 år som kan kosta en halv miljon. Då är det bra att ha sparat 900 000 över dessa år, med tanke på att även annat kan behöva underhåll.
Citera
2025-12-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Att jämföra med dig själv är en sak men är man ung och bor i Stockholmsområdet så kostar en villa 6-10 miljoner. Utöver amortering och ränta kostar el och uppvärmning under vintern ofta upp emot 1500-300 med nätavgifterna inräknade. Du ska ha VA och sophämtning, säkert en tusenlapp till. Som ung med mycket lån kan det utan problem kosta 20-30 000 för en villa och då är det ofta billigare med hyresrätt på 100kvm för 15000 där du slipper oväntade kostnader och uppvärmning är inkluderad.

Bor man i Degerfors är det helt klart billigare att köpa ett hus för 300 000 och bo utan skulder där.
Citera
2025-12-25, 12:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Kan säga att min fasta avgift är mer än vad du betalar på sommarmånaderna, sen tillkommer elen ovanpå det. Vi är 5 i familjen, och en elbil, så våra räkningar på sommaren är ungefär som dina på vintern.

Blir dock inga charterresor för det ändå.

En räkning för juni

Fast avgift 157 kr
Elöverföring låglast 24 kr
Moms 45 kr

Energiskatt 236 kr
Moms 60 kr
Elförbrukning 314 kr
Månadsavgift 19 kr
Moms 83

Rätt bra pris för elområde 3
Senast redigerad av Sunimod 2025-12-25 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in