2025-08-21, 14:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är upp till väljarna att se till att viktiga frågor hamnar i fokus. Vill inte politikerna detta så röstar man inte på dem. Vill massmedia tysta ner så slutar man ta del av sådan massmedia. Kan vi avplattforma varandra på sociala medier genom att gå samman och sätta press så kan vi göra samma sak med politiska partier och tidningar.

Om viljan finns. Vilket den uppenbarligen inte gjorde. Och nu är det försent. Nu är återställningen ogenomförbar.

Det är inte väljarna som bestämmer vilka frågor som hamnar i fokus i valrörelsen och/eller blir partiernas valfrågor.. utan det är media (ffa SVT/SR) som beslutar detta - möjligen i samråd med de partier, som SVT/SR:s ledning gillar.

Det här upplägget är så accepterat, att en företrädare för en pensionärsorganisation berättade - som en självklarhet (!) - att organisationen hade frågat SVT om äldrevården kunde få bli en fråga i valrörelsen (organisationen hade fått nej). Kort sagt, du har en naiv syn på hur maktförhållandena ser ut i Sverige mellan media & etablissemang versus folket/gemene man.
Citera
2025-08-21, 14:13
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är inte väljarna som bestämmer vilka frågor som hamnar i fokus i valrörelsen.. utan det är media (ffa SVT/SR) som beslutar detta - möjligen i samråd med de partier, som SVT/SR:s ledning gillar.

Det här upplägget är så accepterat, att en företrädare för en pensionärsorganisation berättade - som en självklarhet (!) - att organisationen hade frågat SVT om äldrevården kunde få bli en fråga i valrörelsen (organisationen hade fått nej). Kort sagt, du har en naiv syn på hur maktförhållandena ser ut i Sverige mellan media & etablissemang versus folket/gemene man.
Tvärtom. Jag är inte naiv. Däremot är det extremt svenskt att fråga om lov för att få driva sin personliga fråga. Vad hade gamlingarna förväntat sig att få för svar?

Sluta ta del av massmedia. Sluta rösta på partier som inte representerar dig. I värsta fall sluta rösta helt. Sätt demokratin ur spel genom lågt valdeltagande om den inte tjänar folkets syften. Det är inte svårare än så. Allting i världen behövet inte vara så himla komplicerat. Era ledare har makt över er eftersom ni ger dem den här makten att utöva.
Citera
2025-08-21, 14:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Tvärtom. Jag är inte naiv. Däremot är det extremt svenskt att fråga om lov för att få driva sin personliga fråga. Vad hade gamlingarna förväntat sig att få för svar?

Sluta ta del av massmedia. Sluta rösta på partier som inte representerar dig. I värsta fall sluta rösta helt. Sätt demokratin ur spel genom lågt valdeltagande om den inte tjänar folkets syften. Det är inte svårare än så. Allting i världen behövet inte vara så himla komplicerat. Era ledare har makt över er eftersom ni ger dem den här makten att utöva.

Organisationen frågade inte "om lov för att få driva sin personliga fråga". Man önskade, att frågan (äldrevården) skulle lyftas av SVT som en valfråga i riksdagsvalet. Du är naiv som blundar för (eller kanske inte ens har upptäckt) i vilken utsträckning, som media, myndigheter och utbildningsväsendet riggar den politiska debatten i Sverige.
Citera
2025-08-21, 14:26
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Organisationen frågade inte "om lov för att få driva sin personliga fråga". Man önskade, att frågan (äldrevården) skulle lyftas av SVT som en valfråga i riksdagsvalet. Du är naiv som blundar för (eller kanske inte ens har upptäckt) i vilken utsträckning, som media, myndigheter och utbildningsväsendet riggar den politiska debatten i Sverige.
Men varför tillåts massmedia rigga debatten? För att du och andra hjon sitter och tittar på partiledardebatter och läser tidningarna och debatterar den agenda ni blir skedmatade med. Stäng TVn. Kasta röstsedeln. Låt Sverige bli känt som landet med 12 procents valdeltagande och därigenom en paria för omvärlden. Ni väljer att ta del i clownshowen och sedan gnäller ni över att pajasen kastar tårtan i ert eget ansikte.

Sedan känner jag att du har drivit den här tråden åt helvete off topic. Åter till Luna istället för att käbbla om politisk styrning av valfrågor.
Citera
2025-08-21, 14:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Men varför tillåts massmedia rigga debatten? För att du och andra hjon sitter och tittar på partiledardebatter och läser tidningarna och debatterar den agenda ni blir skedmatade med. Stäng TVn. Kasta röstsedeln. Låt Sverige bli känt som landet med 12 procents valdeltagande och därigenom en paria för omvärlden. Ni väljer att ta del i clownshowen och sedan gnäller ni över att pajasen kastar tårtan i ert eget ansikte.

Sedan känner jag att du har drivit den här tråden åt helvete off topic. Åter till Luna istället för att käbbla om politisk styrning av valfrågor.

Du verkar ha druckit djupt ur sossebägaren, tyärr. Det här fallet är f.ö. ett illustrativt exempel på hur media riggar den politiska debatten. Överfallet inträffade ngr dagar in i juli 2022 dvs ganska nära valrörelsen 2022. Medias rapportering av fallet var ytterst summarisk tills efter riksdagsvalet.

Luna kommer aldrig att kunna få ngt som ens liknar ett vanligt liv. Vi får hoppas att sexualsadisten aldrig släpps ut igen... men tyvärr är det väl inte uteslutet.
Citera
2025-08-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Det är så tragiskt att den lilla flickan inte har en endaste släkting som tagit ut en hämnd, ska det vara så här? Ska vi bara sitta och titta på när dessa importerade apor mördar och våldtar våra barn?

Det är fruktansvärt att lyssna på dig! Även om detta fallet är FRUKTANSVÄRT på alla sätt och vis så handlar detta om en (då) 15-åring med oerhörda svårigheter, som dessutom ansågs vara allvarligt psykiskt störd. Att du sitter här och önskar livet ur ett barn, som vid tiden för gärningen var inne på sitt första år som straffmyndig, har en funktionsnedsättning och t.o.m gick på särskola - säger ju en hel del om dig!?

På din fråga om vi bara skall sitta här och titta på, så är väl svaret rent krasst JA, eftersom vi har rättsvårdande myndigheter som skall ta hand om detta. Man har dessutom tagit tag i detta genom att döma honom till rättspsykiatrisk vård, vilket är en påföljd som kan gälla i oöverskådlig tid. Beträffande att ingen av Lunas släktingar hämnats, så kan det ju vara så enkelt att hennes släktingar har ett någorlunda förnuft och inte vill utkräva någon hämnd. Dom kanske förstår att detta inte skulle leda till någonting bättre, att dom inte vill riskera fängelsestraff och att dom hellre vill fokusera på Luna så att hon skall ha det bra?
Citera
2025-12-25, 11:47
Medlem
Orobanches avatar
Just idag på juldagen är både Luna, hennes mamma, lillasyster och Lunas faster i TV4 och berättar om tiden efter överfallsvåldtäkten.
Och fastern sa att de nya lagen, tacka Tidöpartierna med SD för den, som ger polisen rätten att ha kontakt med socialtjänsten och andra myndigheter som kan berätta om personer som kan vara farliga för allmänheten.
Detta var omöjligt när Luna blev överfallen.
Socialtjänsten och skolan visste att monstret var oberäknelig, men ingen berättade. Därför kunde Lunas liv förändras till en mardröm.
Nu finns också Lex-Luna.
Tyvärr fick Luna och hennes familj betala ett skyhögt pris för denna förändring i lagen.
Citera
2025-12-25, 11:54
Medlem
Det kommer faktiskt snart ny teknik som gör att man kan få varningar för farliga personer. Tänker på att man bygger in it-teknik som ansiktigenkänning i glasögon. Du kan ta reda på vad någon heter, vilka sidor de har i sociala media och så vidare.

Men även tror jag det kommer bli populärt att slå mot brottsregistret.

Tänk vilken trygghet det kommer att skapa när alla vet om man ser en kriminell. Då kan man direkt vidta lämpliga försiktighetsåtgärder och klara sig undan att bli utsatt för brott.

Även om detta inte hjälper så mycket vid första brotten så finns där ändå ganska många varningstecken. Någon har varit med socialtanten och fikat många ggr och så vidare för småbrott innan de gör sina grova brott när de är tillräckligt stora och starka eller har kommit över ett vapen, kanske som kontraktsmördare vid 13-14 års ålder.

Folk kan skriva i sociala media om att de möter någon de tror kommer bli farligare framöver eller redan är farlig och att det kan hända något närsomhelst.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-12-25 kl. 11:57.
Citera
2025-12-25, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Massa bajs

Fint skrivet av dig att stackaren hade svårigheter. Det är sånt som tillkommer efter generationer av kusingifte.

Finns inget värre än folk som du som ständigt ska dra "det är synd om dom"-kortet. Nä, det är synd om Luna, hennes anhöriga och inte minst om Sverige och dess skattebetalare. Han kan gott ruttna i den håla där han förhoppningsvis sitter i resten av sitt liv.
Citera
2025-12-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Fint skrivet av dig att stackaren hade svårigheter. Det är sånt som tillkommer efter generationer av kusingifte.

Finns inget värre än folk som du som ständigt ska dra "det är synd om dom"-kortet. Nä, det är synd om Luna, hennes anhöriga och inte minst om Sverige och dess skattebetalare. Han kan gott ruttna i den håla där han förhoppningsvis sitter i resten av sitt liv.

Först och främst vet jag inte vad meningen var med att omcitera mitt inlägg. Om det var för att vinna enkla poäng, så skulle jag vilja be dig att höja nivån en aning (om du har den förmåga vill säga).

Vidare så handlade mitt inlägg om ett svar på en annan skribents frågeställning kring hämnd. Jag tycker hämnd, eller att ta lagen i egna händer, är fel i alla slags situationer. Att som vuxen människa förespråka hämnd på en då 15-åring (dvs ett barn) med funktionsnedsättning och psykisk störning tycker jag både är fruktansvärt och orimligt - och därför skrev jag det. Jag har aldrig nämnt ett ord om att det skulle vara synd om honom. Att han har svårigheter är väl knappast något anmärkningsvärt att säga, eftersom att alla människor med funktionsnedsättningar har det...det ligger liksom i sakens natur!?
Citera
2025-12-25, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst vet jag inte vad meningen var med att omcitera mitt inlägg. Om det var för att vinna enkla poäng, så skulle jag vilja be dig att höja nivån en aning (om du har den förmåga vill säga).

Vidare så handlade mitt inlägg om ett svar på en annan skribents frågeställning kring hämnd. Jag tycker hämnd, eller att ta lagen i egna händer, är fel i alla slags situationer. Att som vuxen människa förespråka hämnd på en då 15-åring (dvs ett barn) med funktionsnedsättning och psykisk störning tycker jag både är fruktansvärt och orimligt - och därför skrev jag det. Jag har aldrig nämnt ett ord om att det skulle vara synd om honom. Att han har svårigheter är väl knappast något anmärkningsvärt att säga, eftersom att alla människor med funktionsnedsättningar har det...det ligger liksom i sakens natur!?

Nej, din vurmare. LUNA är ett barn.
Citera
2025-12-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Nej, din vurmare. LUNA är ett barn.

Ja, det är vi helt överens om. Men gärningsmannen var också ett barn vid tiden för brottet. Nu har han väl dock fyllt 18 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in