2025-12-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta använder en träningsmask som i princip bara är en filtermask utan filter. Den blandar insugen luft med utandningsluft och skickar ut luften via en värmeväxlare där även insugningsluft passerar. Eftersom man återandas en del av utandningsluften så sänks syrenivån.
/QUOTE]
]
Hur i hela fridens namn kan man använda en sådan? Jag, som har lungproblem med upptagning av syre vet hur vidrigt det är och hur farligt det kan vara att sänka syresättningen. Plötsligt blir du medvetslös.
Citera
2025-12-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Varför fortsätter så många av er att yra om vaccinet när vi redan vet att han hittades död med en mask som skulle simulera syrefattiga förhållanden? Det är väl ändå rätt uppenbart hur han har dött?

I Norge riktas i varje fall fokus på masken:

https://www.expressen.se/sport/skidskytte/ilska-i-norge-efter-guttorm-bakkens-dod-kraver-svar/

Man skulle tänka sig att hjärtsäcksinflammationen (Fick av tredje dosen av covidvaccin)* gav honom permanent skada, som indirekt påverkat förloppet. Det i kombination av mask och hög höjd. Sen tror jag fortfarande på ett svenskt hitteam från svenska landslaget har tagit ut honom. De använde säkert polonium i masken. :-))

Men som sagt vi bör vänta på obduktionen

*Mycket sällsynt biverkan hos unga män och extremt sällsynt hos sjuka kan leda till döden 1 på 1000 0000. Men då talar vid sjuktillfället. Jag ska lägga till att nya rön visar att läkare missar hjärtdiagnoser och man ser helt enkelt inte att folk har fel på hjärtat. Hans inflammation och operation följdes säkert upp men det finns en risk att man missade något fel.
Citera
2025-12-25, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta använder en träningsmask som i princip bara är en filtermask utan filter. Den blandar insugen luft med utandningsluft och skickar ut luften via en värmeväxlare där även insugningsluft passerar. Eftersom man återandas en del av utandningsluften så sänks syrenivån.
Det står i artikeln att " En sådan mask ska hjälpa utövaren att hantera en minskad mängd syre." Men många i tråden pratar om att den skall simulera höghöjdsträning , jag får inte ihop det!
Citera
2025-12-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Det står i artikeln att " En sådan mask ska hjälpa utövaren att hantera en minskad mängd syre." Men många i tråden pratar om att den skall simulera höghöjdsträning , jag får inte ihop det!
Det är samma sak, vad är det du inte fattar?
Citera
2025-12-25, 17:00
Medlem
TunnHandleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Troligtvis Covid-relaterat.

Det är så märkligt med det vaccinet.

ALLA på mitt JOBB SKULLE TA DET! 2018.

Jag lever.

Tog inte skiten.
Du är alltså ensam överlevande på ditt jobb!? Alla dina kollegor dog som flugor?!
Citera
2025-12-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är samma sak, vad är det du inte fattar?
Att den både skall hjälpa att hantera minskat syre och samtidigt minskar syret för att simulera höghöjdsträning, är väl rätt motsägelsefullt.
Citera
2025-12-25, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunnHandled
Du är alltså ensam överlevande på ditt jobb!? Alla dina kollegor dog som flugor?!
Ja han är den ända som överlevde 🤟
Citera
2025-12-25, 17:08
Medlem
Citat:
Att den både skall hjälpa att hantera minskat syre och samtidigt minskar syret för att simulera höghöjdsträning, är väl rätt motsägelsefullt.
Jag vet inte om du spelar dum eller om du faktiskt inte fattar att det är samma sak?
Masken ska hjälpa utövaren att hantera en minskad mängd syre vilket sker genom att bilda röda blodkroppar vilket är exakt samma sak som vid höghöjdsträning.
Citera
2025-12-25, 17:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Förmodligen alla, åtminstone i Norge. Kan mycket väl vara så att de tämjer på gränserna mer än andra länder, vilket förklarar deras totala dominans i manlig längdåkning och skidskytte, periodvis även kvinnlig. Visst, en del förklaras av en bra ekonomi, ett gynnsamt klimat, och att framgång föder framgång, alla kids vill bli den nye Northug, den nye Boe, den nya Johaug. Men ändå kan man undra om den monumentala dominansen endast beror på dessa faktorer, om det även kan bero på dubiösa träningsmetoder, som ger framgång, men uppenbart också risker.
Fast de svenska tjejerna är väl lite bättre än norskorna.
Citera
2025-12-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fast de svenska tjejerna är väl lite bättre än norskorna.

Ja, på tjejsidan är det inte lika tydligt, och vet inte vilka träningsmetoder som används i resp. land där. Iofs inte heller på killsidan, men Norges dominans där i längd har ganska länge varit fullständigt monumental, och är inte jättelångt därifrån i skidskytte heller, även om det där händer att andra länder vinner, men det är även i skidskytte närmare 10 norrmän som skulle kunna vinna i världscupen, och därmed också OS, en dag som allt stämmer.
Citera
2025-12-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det gav väl hjärtproblem.

Ja. Men det var inte med på din intressanta punktlista.
Citera
2025-12-25, 17:26
Medlem
guderis avatar
Citat:

Det är du som inte riktigt förstår texten, masken hjälper indirekt åkaren att hantera minskat syre, genom att minska syret till en nivå som är jämförbart med hög höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in