2025-12-25, 11:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Mycket som är oklart:

https://www.vg.no/sport/i/0pnobo/sivert-guttorm-bakken-doed-alle-er-i-sorg

Citat:
Norges Skiskytterforbund kan ikke si noe om sammenhengen mellom bruken av høydemasken og dødsfallet.

De vet ikke noe om omstendighetene rundt anskaffelsen eller bruken av masken, skrev de i en pressemelding tidligere.---

– Han er en av veldig mange som kom for å trene her i Lavazè, sier Oberosler om Bakken.

Lokaljournalisten sier at skianlegget er et «veldig spesielt sted» for de beste skiskytings-lagene i verden. Dette er fordi det er mulig å trene på skytingen såpass høyt over havet.

– Du får trene veldig høyt i veldig vakre omgivelser, sier Oberosler.

Tycker det spontant känns lite märkligt att använda en höghöjdsmask på hög höjd (1800 meter över havet), men jag är inte invigd i skidskyttars träningsvanor.

https://www.trainingmask.com/blogs/news/what-are-safety-considerations-of-high-altitude-mask?_pos=6&_sid=104bada63&_ss=r
Citera
2025-12-25, 12:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Ja, jag hade rätt i att det var en av dessa tvivelaktiga och onaturliga metoder som tog hans liv.

Han tycks ha kvävt sig själv i tron att det skulle vara positivt för resultaten i spåren att få in mindre syre i lungorna. För mig låter det som totalt vansinne och borde vara mer positivt med högre syreupptagning än med lågt.

Vet inte om andra nationer också sysslar med sånt, men de lär få sig en tankeställare nu iaf.
Undrar om inte man kan få förstorat hjärta av de där maskerna.
Citera
2025-12-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Hur vet folk att dom överlevde just tack vare vaccinet?

Jag överlevde utan vaccin liksom väldigt många andra så det gick uppenbarligen det också.....
Det kan dom ju inte veta men jag är tämligen säker på om ett liknande scenario skulle uppstå så skulle nog dom allra flesta som vaccinerade sig då även vaccinera sig i ett sådant scenario eftersom det tydligen hjälpte dom att överleva då.
Citera
2025-12-25, 12:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Nopp, inget är känt ännu om tod.

Killen är redan på hög höjd, dvs lågt syre i atmosfären, tränar med mask som ska simulera lågsyremiljö trots låg redan.

Börjar må illa under träning utomhus, tar sig med möda till hotellet, däckar i sängen med anti-syremasken på och avlider.

Teori.
Nja börjar man känna sig dålig tar man väl av den. Jag hoppas att han bar den på eget initiativ så att ingen påverkade honom att göra det. För den personen skulle inte må bra nu. Nyfiken på hur många i landslagstrupperna som tränar med mask. Alla?
Citera
2025-12-25, 12:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nja börjar man känna sig dålig tar man väl av den. Jag hoppas att han bar den på eget initiativ så att ingen påverkade honom att göra det. För den personen skulle inte må bra nu. Nyfiken på hur många i landslagstrupperna som tränar med mask. Alla?

Jag tror det är lite som astmamedicinen, alla gör det för de känner sig tvingade för att kunna konkurrera på högsta nivå. Problemet är att Norge har större utbud än efterfrågan på längdskidåkare och skidskyttar konkurrensen är "dödande" om man säger så.

Norge skulle nog må bättre som idrottsland om hälften av alla som satsar på skidåkning satsade på Hockey eller någon annan idrott där Norge suger.
Citera
2025-12-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
FYI...WHO styrs av kommunister och globalister som vill ta makt från nationalstaterna. Lita aldrig på dom.
Litar mer på dom än på foliehattar med egen påhittade teorier som inte stöds av några fakta öht.

Det är välkänt att Covidvaccinet hade en del negativa biverkningar som ledde till ett ( i sammanhanget, litet) antal dödsfall.
Citera
2025-12-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Nopp, inget är känt ännu om tod.

Killen är redan på hög höjd, dvs lågt syre i atmosfären, tränar med mask som ska simulera lågsyremiljö trots låg redan.

Börjar må illa under träning utomhus, tar sig med möda till hotellet, däckar i sängen med anti-syremasken på och avlider.

Teori.

Om han mådde dåligt under träning borde han väl rimligtvis tagit av sig masken? Dessutom var han väl i så nära kontakt med andra skidskyttar att någon borde få veta om han mått dåligt under ett träningspass.
Men vad vet jag, allt är förstås möjligt.
Citera
2025-12-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Förmodligen alla, åtminstone i Norge. Kan mycket väl vara så att de tämjer på gränserna mer än andra länder, vilket förklarar deras totala dominans i manlig längdåkning och skidskytte, periodvis även kvinnlig. Visst, en del förklaras av en bra ekonomi, ett gynnsamt klimat, och att framgång föder framgång, alla kids vill bli den nye Northug, den nye Boe, den nya Johaug. Men ändå kan man undra om den monumentala dominansen endast beror på dessa faktorer, om det även kan bero på dubiösa träningsmetoder, som ger framgång, men uppenbart också risker.
Citera
2025-12-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Den norska skidskytten Sivert Guttorm Bakken drabbades av hjärtsäcksinflammation (perikardit) efter att ha tagit sin tredje dos av covid-19-vaccinet i maj 2022. Han har själv uppgett att det är "nästan 100 procent säkert" att tillståndet orsakades av vaccinet.

Jag drabbades av hjärtsäcksinflammation(perikardit) som 17åring. Läkaren sa att det inte ger några permanenta men och endast en förskylning på hjärtat. Det hände på grund av träning med lätt förskylning i kroppen. Det botades med hjälp av vila samt ingen fysisk aktivitet på 6 månader. Jag fick även äta Deklofenak vid smärta.
Citera
2025-12-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Nu var det ju så att säsongsinfluensan försvann och ersattes med Covid Varje biverkning/dödsfall hos människor under 70 år orsakat av vaccinet får närmast anses som mord då dödsfallen i Covid i dessa grupper i princip var obefintliga. Att våra skolor fungerade som injiceringsstationer är en stor skandal som det numera talas tyst om.

Vad gäller Bakken vet vi inget mer än att han själv tydligen beskyllde vaccinet för att ha orsakat honom hjärtproblem.
Alltid lätt att vara efterklok , Jag vet att det är minst lika vanligt att få hjärtproblem om , när man tränar , utövar fysisk aktivitet med sjukdom/förkylning i kroppen.

Det ena behöver inte utesluta det andra
Citera
2025-12-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är egentligen löjligt att spekulera hur han dog. Vi vet endast

1 tidigare hjärtfel och opererad

2 Hittades med en höjdmask på sig

3 På 1800m höjd

4 elitidrottare 27 år gammal

5 Inga synliga skador?

För att veta hur han dog måste man vänta på obduktion. Allt annat är gissningar.

PS Kanske svenska landslaget skickade en hitman :-) De där norrmännen vinner ju allt.

Du glömde påverkan av vaccinet.
Citera
2025-12-25, 13:20
Medlem
I artikel står det "hittades med en höjdmask på sig. En sådan mask ska hjälpa utövaren att hantera en minskad mängd syre."
Jag tror dom förväxlar höjdmask med en Andningsmask för kyla (Värmeväxlare).

https://www.expressen.se/sport/skidskytte/nya-beskedet-efter-sivert-guttorm-bakkens-dod/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in