2025-12-25, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Jag är jättenöjd med Hammarby borta i premiären. Kalle Karlssons första match som hammarbytränare. Kan sluta hur som helst men mest troligt med en Mjällby-seger. Hade varit en helt annan sak att möta Hammarby borta i maj.

Mest troligt med en Mjällby-seger… Tycker om din hybris Svenshult och du har den med all rätt. Tycker folk har viftat bort det här poängrekordet på ett alldeles för lättvindigt sätt för det lär ju aldrig slås med nuvarande system.
Citera
2025-12-25, 09:02
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Mest troligt med en Mjällby-seger… Tycker om din hybris Svenshult och du har den med all rätt. Tycker folk har viftat bort det här poängrekordet på ett alldeles för lättvindigt sätt för det lär ju aldrig slås med nuvarande system.
Kan hålla med, ser absolut Mjällby som favoriter mot oss i premiären. Man ska komma ihåg att vi förlorade båda mötena i år och på hemmaplan dessutom mot ett kraftigt B-betonat Mjällby där halva den ordinarie startelvan var utbytt. Deras spel står inte och faller på några få spelare och som det ser ut blir de ju inte sönderköpta i vinter så jag ser ingen anledning till att underskatta dem bästa säsong.
Citera
2025-12-25, 11:28
Medlem
Citat:
Jag är jättenöjd med Hammarby borta i premiären. Kalle Karlssons första match som hammarbytränare. Kan sluta hur som helst men mest troligt med en Mjällby-seger. Hade varit en helt annan sak att möta Hammarby borta i maj.
Ja, ofta bättre att möta lag med nya tränare tidigt.
Fast vad som händer under vinterfönstret och hur tidigt/sent under det, är också viktiga faktorer. Just nu ser det sämre ut för Mjällby, men det kan hinna hända mycket innan Allsvenskan börjar.
Citera
2025-12-25, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Fast vad som händer under vinterfönstret och hur tidigt/sent under det, är också viktiga faktorer. Just nu ser det sämre ut för Mjällby, men det kan hinna hända mycket innan Allsvenskan börjar.
Hasse sa tidigare att vi inte skulle få höra mycket före den 1 januari. Jag gissar att efter nyårshelgen kommer klubben presentera två nyförvärv, Akí Samuelsen och Max Nielsen. Vem vet, kanske även Max Larsson från VSK. Om det inte är för tidigt lär vi även få besked om att Manneh är klar för Coventry eller Bournemouth.
Citera
2025-12-25, 16:47
Medlem
Citat:
Hasse sa tidigare att vi inte skulle få höra mycket före den 1 januari. Jag gissar att efter nyårshelgen kommer klubben presentera två nyförvärv, Akí Samuelsen och Max Nielsen. Vem vet, kanske även Max Larsson från VSK. Om det inte är för tidigt lär vi även få besked om att Manneh är klar för Coventry eller Bournemouth.
Jag tänkte på spelartapp i förstaelvan i Mjällby.
(Det är klart att även Hammarby tappar några, men de spelade nästan inget 2025.)
Citera
2025-12-25, 17:08
Medlem
Citat:
Jag tänkte på spelartapp i förstaelvan i Mjällby.
(Det är klart att även Hammarby tappar några, men de spelade nästan inget 2025.)
Vi har tappat Törnqvist, Johansson och snart Manneh men det har lovats att det inte blir mer. Om det ”löftet” bryts så är det Stroud som ryker.

Vi har redan ersatt Törnqvist med två bra målvakter och på kanterna har vi fått in Adewale och snart Samuelson och Nielsen. Det enda jag är orolig över är förlusten av Manneh i mitten för jag tror att han är viktigare för vårt spel än många andra tycks anse och jag tror inte att de spelare vi har, t.ex. Malachowski och Kjær eller den vi har värvat (Teo Helge) kan fylla hans skor.

Med det sagt så är jag hoppfull om att vi har en trupp nästa år som kan mäta sig med den trupp vi haft i år.
Citera
2025-12-25, 18:16
Medlem
Citat:
Vi har redan ersatt Törnqvist med två bra målvakter
Wallinder är bra på räddningar, men sägs dålig med fötterna.

Menar du Dzevlan?
Han är bra på att rädda frilägen, närskott och stoppa kontringar, men behöver få en del annat fixat. Han var inte ens Hammarbys andremålvakt.
Citera
2025-12-25, 18:54
Medlem
Citat:
Wallinder är bra på räddningar, men sägs dålig med fötterna.

Menar du Dzevlan?
Han är bra på att rädda frilägen, närskott och stoppa kontringar, men behöver få en del annat fixat. Han var inte ens Hammarbys andremålvakt.
Hursomhelst så tror jag inte det är målvaktspositionen som avgör styrkan på truppen. Om Wallinder är dålig med fötterna så får vi träna upp det precis som vi fick göra med Törnqvist som också var dålig på spelet med fötterna.

Det är duktiga spelare som kan lära sig nya saker och eftersom målvaktsspelet är centralt för hur vi vill göra våra uppspel så kommer man att träna detta tills det sitter. Innan Aksum kom så hade ingen sett ett mjällby-lag som spelade ut kort från målvakten. Nu är vi bra på det. Jag tror du får svårt att hitta ett mål vi har släppt in de senaste två åren som är ett resultat av fumlighet i uppspelet.
Citera
2025-12-25, 20:58
Medlem
Valvantos avatar
Det är såklart en dröm för oss att rivstarta premiären mot Mjällby. Fullsatt och kommer vara riktigt taggade spelare och publik med siktet inställt på revansch. Stor skillnad mot om vi hade fått dem i omgång 8 eller liknande. Blir aldrig någon vidare stämning när man möter små publiklag men nu i premiären blir det åka av.

Edit: På hela 2000-talet har vi endast förlorat 3 gånger i hemmapremiären. Senast 2009 i omg 2 mot Gefle av alla lag (vilket var året vi åkte ur AS).
Senast redigerad av Valvanto 2025-12-25 kl. 21:10.
Citera
2025-12-26, 00:04
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Det är såklart en dröm för oss att rivstarta premiären mot Mjällby. Fullsatt och kommer vara riktigt taggade spelare och publik med siktet inställt på revansch. Stor skillnad mot om vi hade fått dem i omgång 8 eller liknande. Blir aldrig någon vidare stämning när man möter små publiklag men nu i premiären blir det åka av.

Edit: På hela 2000-talet har vi endast förlorat 3 gånger i hemmapremiären. Senast 2009 i omg 2 mot Gefle av alla lag (vilket var året vi åkte ur AS).
Åren går men bajarnas försök att hitta på nya måttstockar består.
Citera
2025-12-26, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Förutom att man måste bli medlem i Djurgården för att få delta? Om det varit vi eller Gnaget som tvingat på barn i Åkersberga att bli medlem hos oss mot att man håller i fritidsaktiviteter hade det låtit annorlunda

Detta stämmer inte och har aldrig stämt. Det har aldrig krävts ett medlemskap i Djurgårdens IF för att gå med i DIF Skol IF… Skol IF är inte ens med i alliansföreningen.

Givet länken du postar kan vi väl säga att du du är felinformerad, men man får säga att passande nog alltid är felinformerad när det gäller DIF. Det är inte första gången.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Bra att ni ändrat er efter JO-anmälan https://www.mitti.se/nyheter/runbackaskolans-samarbete-med-djurgardens-if-har-joanmalts-6.27.34472.15f0c6bad6

Eftersom ni ändrat er där så kan jag inte se det som något negativt utifrån att ni aktiverar ungdomar till att röra sig. Bravo!

https://www.mitti.se/nyheter/ingen-granskning-av-runans-samarbete-med-dif-skol-if-6.27.34869.88693ffebe

DIF Skol IF har ändrat exakt noll i sitt medlemskapsupplägg, eftersom det inte behövs. Det tyckte visst JO också, eftersom det fanns noll substans i den där anmälan.

Om det finns några som helst oklarheter hos er grinollar så är detta ett förtydligande:

Citat:
Ursprungligen postat av DIF.se

Det går inte som enskild att bli medlem i alliansföreningen utan enbart i olika sektionsföreningar. Genom att betala medlemsavgift till exempel Djurgården Boxning blir du alltså inte medlem i Djurgården Fotboll. De två föreningarnas medlemmar har inte med varandra att göra. För att sammanfatta, det finns ingen person som är medlem i Djurgårdens IF eller i DIF utan personer är alltid medlemmar i sin sektion.

Djurgården Skolidrott är inte en sektion inom Djurgårdens IF utan arbetar helt fristående men med rätten från Alliansföreningen att använda Djurgårdsskölden och namnet Djurgårdens IF. Anledningen till detta är att Alliansföreningens stadgar inte är anpassade för en ideellförening och därför valdes denna väg.

https://www.dif.se/skolidrott/vanliga-fragor
Senast redigerad av vermoden 2025-12-26 kl. 01:04.
Citera
2025-12-26, 08:32
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
Det har aldrig krävts ett medlemskap i Djurgårdens IF för att gå med i DIF Skol IF… Skol IF är inte ens med i alliansföreningen.

Ett lag precis som Aik Solna Framtid och HTFF med andra ord? Inga konstigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in