Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.
Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.
Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Man betalar ungefär lika mycket. Då med hänsyn taget till att man använder lite olika mycket. En villaägare har vanligen större tomt än någon i BR/HR. (Finns marklägenheter). Och betalar då mer för det.
Arbetskostnaden att bygga en kvm är ungefär lika. Så kapitalkostnaden man betalar för byggnadskostnaden per kvm kommer bli väldigt lika. Villaägaren betalar dock mer kapitalkostnad för marken. Så i slutändan betalar villaägaren mer. Men erhåller också mer.
Sedan är ofta villor mer kvm än lgh.
En kostnadsfördel med villa kan dock vara att man kan spara in en hel del genom att göra själv.
* Man kan göra div löpande saker själv. som att klippa gräs och skotta snö. Rensa avlopp mm. De som bor i lgh måste betala lönekostnader och administrativa kostnader för detta.
* Man kan enkelt göra lättare underhåll själv. Jag målade t ex om huset själv. Enkelt och bekymmersfritt. Men kostar ett antal arbetstimmar. Men man gör detta på sommaren och att vara ute och måla en sommarkväll är ganska rogivande. Kostade nog en 15-20 k i material. Men jag sparade en hel del i arbetskostnader.
Hur man skall räkna egen arbetstid är inte helt uppenbart. Ska jag räkna det som utebliven inkomst?
Eller ska jag se det som att jag sparar in ett abb på SATS?
Utgiften för att byta kyl, frys, disk, spis, tvärtt, tork ligger nog på 300 kr/mån.
Och en BVP kostar en 120k numera så den får man nog fondera 600 kr/mån för.
Bara där är vi uppe i 900k/månad.
Kapitalkostnaden kan man räkna som boränta på hela köpeskillingen. Boräntan innehåller en bedömning av risken med placeringen. Placerar man kapital i bostaden så ska man inte räkna med att få mer ränta vid den risken. Och risken är inte så hög. Så kapitalkostnaden för en snittvilla på 4 MSEK är ca 6.7 kSEK/månad.