Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 00:50
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Så nästan 70 000kr/år för vår förra villa... Nja måla om huset var 7-8år, ny diskmaskin, ny frys, ny luftvärmepump var det nödvändiga för oss under knappt 15år. Du vårat renoverings-konto var så fullt så beslutade vi oss för att bygga (byta ut) en stor uteplats för en del av pengarna på kontot.
Skönt att du slapp göra något större underhåll!
Citera
2025-12-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Skönt att du slapp göra något större underhåll!
Som vadå tänker du på?
Utförde en del saker när vi köpte huset, tex dränerade om mm.
Citera
2025-12-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Där jag bor kostar ett hus på 150 kvm runt 15 miljoner.

Haha vadfan mitt hus på 77kvm kostade 300.000
Visserligen för 19 år sedan.

Gissa om jag bor billigt.
Hyfsat stort samhälle också.

Värdeökningen behöver jag inte bry mig om då jag sparat så oerhört mycket pengar på billigt boende genom åren.

Gjorde en snabb ekokoll,kostnad totalt på 19års boende grova drag 1.004.000kr.
Alltså ca 50.000 per år varav el absolut första posten (direktel) En vedkamin skulle ju drastiskt sänka kostnaden men öka arbetsinsatsen kraftigt (gratis ved om jag vill) Har ju grannar så vet ej hur dessa ställer sig till eldning,men finns ju grannar som eldar iaf.

I summan så ingår underhåll också,men detta har varit sparsamt.
Tex. så är taket 74 år men funkar än. Försäkring också med i kalkylen.

Har särbo som bor i lägenhet o hennes hyra ligger ju på i nuläget 98.000 i årstakt så man kan lugnt säga att lägenhet är extermt mycket dyrare i detta fall.
Citera
2025-12-25, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Haha vadfan mitt hus på 77kvm kostade 300.000
Visserligen för 19 år sedan.

Gissa om jag bor billigt.
Hyfsat stort samhälle också.

Värdeökningen behöver jag inte bry mig om då jag sparat så oerhört mycket pengar på billigt boende genom åren.

Gjorde en snabb ekokoll,kostnad totalt på 19års boende grova drag 1.004.000kr.
Alltså ca 50.000 per år varav el absolut första posten (direktel) En vedkamin skulle ju drastiskt sänka kostnaden men öka arbetsinsatsen kraftigt (gratis ved om jag vill) Har ju grannar så vet ej hur dessa ställer sig till eldning,men finns ju grannar som eldar iaf.

I summan så ingår underhåll också,men detta har varit sparsamt.
Tex. så är taket 74 år men funkar än. Försäkring också med i kalkylen.

Har särbo som bor i lägenhet o hennes hyra ligger ju på i nuläget 98.000 i årstakt så man kan lugnt säga att lägenhet är extermt mycket dyrare i detta fall.

Man skulle ju ha installerat en luftvärmepump så hade ju kostnaden också sänkts drastiskt kan jag tro.
TV o nät kostar ju en del också,i mitt fall 2200 i månaden.Men det blir väl lika i lägenhet.
Citera
2025-12-25, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Räkna med ca 500kr/m2/år i underhållsfond.
Hus är mycket dyrare än man tror.

Jag håller inte med,hus är mycket billigare än vad man tror.
Men det slår väl väldigt olika beroende på ett flertal faktorer.

Jag har personligen lagt mindre än 100.000 på underhåll på 19år.
Men kostnaden kan ju inom några år öka kraftigt är jag rädd.

Men det kan jag ta då jag bott billigt väldigt länge.
Visst kan nog hitta renoveringsobjekt för en halv mille om jag vela,fast skulle jag bli lyckligare av det?
Citera
2025-12-25, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Jag håller inte med,hus är mycket billigare än vad man tror.
Men det slår väl väldigt olika beroende på ett flertal faktorer.

Jag har personligen lagt mindre än 100.000 på underhåll på 19år.
Men kostnaden kan ju inom några år öka kraftigt är jag rädd.

Men det kan jag ta då jag bott billigt väldigt länge.
Visst kan nog hitta renoveringsobjekt för en halv mille om jag vela,fast skulle jag bli lyckligare av det?

Flera av mina vänner bor i hus men jag bor helt klart billigast i min lägenhet. Tänker att det är mycket faktorer som spelar in precis som du skriver.
Citera
2025-12-25, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Man betalar ungefär lika mycket. Då med hänsyn taget till att man använder lite olika mycket. En villaägare har vanligen större tomt än någon i BR/HR. (Finns marklägenheter). Och betalar då mer för det.

Arbetskostnaden att bygga en kvm är ungefär lika. Så kapitalkostnaden man betalar för byggnadskostnaden per kvm kommer bli väldigt lika. Villaägaren betalar dock mer kapitalkostnad för marken. Så i slutändan betalar villaägaren mer. Men erhåller också mer.

Sedan är ofta villor mer kvm än lgh.

En kostnadsfördel med villa kan dock vara att man kan spara in en hel del genom att göra själv.

* Man kan göra div löpande saker själv. som att klippa gräs och skotta snö. Rensa avlopp mm. De som bor i lgh måste betala lönekostnader och administrativa kostnader för detta.

* Man kan enkelt göra lättare underhåll själv. Jag målade t ex om huset själv. Enkelt och bekymmersfritt. Men kostar ett antal arbetstimmar. Men man gör detta på sommaren och att vara ute och måla en sommarkväll är ganska rogivande. Kostade nog en 15-20 k i material. Men jag sparade en hel del i arbetskostnader.

Hur man skall räkna egen arbetstid är inte helt uppenbart. Ska jag räkna det som utebliven inkomst?
Eller ska jag se det som att jag sparar in ett abb på SATS?

Utgiften för att byta kyl, frys, disk, spis, tvärtt, tork ligger nog på 300 kr/mån.
Och en BVP kostar en 120k numera så den får man nog fondera 600 kr/mån för.
Bara där är vi uppe i 900k/månad.

Kapitalkostnaden kan man räkna som boränta på hela köpeskillingen. Boräntan innehåller en bedömning av risken med placeringen. Placerar man kapital i bostaden så ska man inte räkna med att få mer ränta vid den risken. Och risken är inte så hög. Så kapitalkostnaden för en snittvilla på 4 MSEK är ca 6.7 kSEK/månad.
Citera
2025-12-25, 09:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Kostar mer med hus än i TS. El allt mellan 3 och 13k i månaden beroende på elpriset. Bygga trall 30k, bygga friggebod 30k, bygga bastu 50k, byta kyl o frys 15k, tvättmaskinen pajjar 8k osv. Bara o köpa säckarna med jord till tantens rabatt varje år 1k. Bil som behövs för det är 5km till busshållsplatsen 300k. Tanten behöver egen bil vips 200k där. Byta spottarna till utebelysningen 1k runtom. Sen ska körringen ha nytt kök 140k boom ba. Sen börjar allt om. Förutom elen där räkningen kommer varje månad. Som en charterresa varje månad nu under vinterhalvåret.

MVH inne på andra huset på 8 år.
El för hushållsel och uppvärmning för mitt hus kostade 1667 kr/månad förra året och i år ca 1700 kr/månad. 12 000 kWh.
Hus 180 kvadrat plus varmgarage 15 grader som lägst på vintern och gott att åka i en avfrostad torr bil.
Vi har uppvärmning i rummen med 20-22 grader (sovrum 20 grader) Bergvärme.

Byta kyl och frys så är vi inne på andra paret nu (första paret var i nytt hus och sedan renoverade vi köket och då ny kyl och frys 2005). Att byta vitvaror är inga problem då låg månadskostnad gör att man lägger undan pengar för sådant.
Renovering kök gick på 200 000 kr och efter 20 år så är det 10 000 kr om året så rätt billigt.
Har man hyffsad IQ inser man att eget hus är bästa alternativet.
Är man smart kostar det inte det du påstår.

Detta är elräkningar för 2025 och december ska betalas i januari och kommer bli ca 2700 kr
jan 2 838 kr
feb 2 533 kr
mar 2 015 kr
apr 1 187 kr
maj 1 220 kr
jun 937 kr
jul 838 kr
aug 966 kr
sep 1 176 kr
okt 1 637 kr
nov 2 399 kr
december ca 2700 kr (mild december och 2024 blev det 2755kr)

Totalt 20 447 kr vilket ger ca 1700 kr/månad
Jo jag har bra koll på kostnaderna.

Rätt kass charter du åker på för under 3000 kr, hahaha
Citera
2025-12-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Var ligger detta hus? Mitt i Norrland? Ett hus i storstad kostar nämligen minst 10 om inte 15 miljoner.

Klart 15 miljoner är billigt om man har råd. För en knegare är det rätt dyrt stt pröjsa 50k/månad på lån o amorteringar.
sverige består av mer lägen än mitt i en storstad och norrland. 70-80 % av landets alla villor kostar inte 10 miljoner eller ruckel för 0.5 milj.
Citera
2025-12-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är man väldigt okunnig så kan "plötsliga" takbyten bli jobbiga.

För normala människor är det inga problem.

Köper man ett hus så tittar man på taket innan.

"När är taket bytt?"

"Det har inte bytts sedan huset byggdes 1972"

"Ok - då behöver det nog snart bytas".

Man måste ju kolla lite mer än så. Pannorna kanske byttes för 10 år sen, men ingen har kollat till hur råsponten ser ut sen dess. Man bör lägga lite omvårdnad om taket varje år, tex kontrollera om nån panna är trasig, kolla insidan om det finns tecken på läcker osv.

Vissa här i tråden stoltserar ju med att de inte gjort nått underhåll på 20 år, kan bli jävligt dyrt när en takpanna för 10 kr sprucket och det läckt in vatten i 10 år...
Citera
2025-12-25, 10:59
Medlem
Verkar ju skilja kronor och ören i slutändan? Antar att man inte köper hus för investeringens skull ändå
Citera
2025-12-25, 11:05
Medlem
Det är inte BILLIGT att bo i ett hus, alltså rubriken är egentligen inte speciellt bra. De allra flesta i tråden pratar om att det är billigare att bo i ett hus än i en hyresrätt.

Vilket ju stämmer ganska bra i många fall när en hyresrätt numera kan kosta mellan 10.000 - 15.000 kr i månaden trots att man bor i en 2-3:a och inte har så väldigt mycket utrymme.

Över en livstid så vinner ekonomin kring ett hus alla ggr. Men viktigt komma ihåg att det är inte billigt.

Många bor i hyresrätt för att de inte har råd att köpa sig ett hus, vilket är mest tydligt i storstäderna där husen är som dyrast.

Det finns också vissa fällor i husköpen, idag är priserna såpass höga att ganska många släpper att amortera ner huslånet till man blir pensionär. Istället hoppas de att värdet på miljonerna ska bli mindre med tiden tack vare inflation eller så säljer de huset som ökat i värde och får på det sättet loss pengar till pensionen när de flyttar in i en mindre och billigare bostad. T.ex en 1-2:a hyresrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in