Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har bott drygt 25 år i hyresbostad. Jäkligt stor skillnad med eget hus, trädgård och varmgarage.
Nu har jag fått båda, bra värdestegring på kapitalet och bor jäkligt fint.
Fina uteplatser med möjlighet att grilla och ha fest.

Slipper höra springet från ungar i trappuppgången, grannar som spelar för högt osv.
Dessutom en hyresrätt på 180 kvadrat med eget varmgarage kostar jäkligt mycket i hyra.
Mycket mer än jag betalar för villan.

Du är en förlorare om du tror att allt bara är pengar.
exakt vad ska pengar tillföra livet om man inte kan unna sig bekvämlighet och ett bra boende. Visst det finns bra hyreslägenheter men inte så vanligt . Du tar över upp boytan en sak som ofta inte tas med i beräkningen . De allra flesta hus ligger på min 150 m2. Man jämför hyra mot kostnad i hus utan att dela det per m2. Vilket så klart är helt orimligt.
Citera
2025-12-24, 22:45
Medlem
meganegerdases avatar
Räkna med ca 500kr/m2/år i underhållsfond.
Hus är mycket dyrare än man tror.
Citera
2025-12-24, 22:45
Medlem
El kan nog landa på 2k över ett år men nu är det ju det dubbla.
Det som knäcker en husägare ekonomiskt är underhåll, reparationer och mer eller mindre nödvändiga renoveringar. Ett takbyte kan lätt kosta mellan 2 och 400k tex.
Citera
2025-12-24, 23:00
Medlem
BalduinGrollers avatar
Kolla Värmland.
Citera
2025-12-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

Ränteavdraget är 2-10 större än vad en avkastning på börsen hade varit.

Men räntan är ju ändå en kostnad trots bidraget. Bidraget är 30% av räntekostnaden och slutsumman av ränta minus ränteavdrag är en kostnad.
Avkastningen på börsen är vinst, en intäkt.
Citera
2025-12-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
El kan nog landa på 2k över ett år men nu är det ju det dubbla.
Det som knäcker en husägare ekonomiskt är underhåll, reparationer och mer eller mindre nödvändiga renoveringar. Ett takbyte kan lätt kosta mellan 2 och 400k tex.

Är man väldigt okunnig så kan "plötsliga" takbyten bli jobbiga.

För normala människor är det inga problem.

Köper man ett hus så tittar man på taket innan.

"När är taket bytt?"

"Det har inte bytts sedan huset byggdes 1972"

"Ok - då behöver det nog snart bytas".
Citera
2025-12-24, 23:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
exakt vad ska pengar tillföra livet om man inte kan unna sig bekvämlighet och ett bra boende. Visst det finns bra hyreslägenheter men inte så vanligt . Du tar över upp boytan en sak som ofta inte tas med i beräkningen . De allra flesta hus ligger på min 150 m2. Man jämför hyra mot kostnad i hus utan att dela det per m2. Vilket så klart är helt orimligt.
Bekvämlighet?
När något går sönder ringer man hantverkare, Svårt?
Nu är det sällan något går sönder om man väljer kvalitet.
Jag har bott va 25 år i hyreslägenhet och vet vad det gäller där.
Bor 100 gånger hellre i eget hus.
90 kvadrat per våningsplan samt varmgarage.
Betydligt billigare än en lägenhet med motsvarande standard.
Nu rätt sent och dags att gå och sova och inga grannar som har fest. Här i vårt hus helt tyst.
Citera
2025-12-24, 23:39
Medlem
Om man vill bo litet så är lägenhet billigare

Men om man vill bo stort typ hundra kvadratmeter och uppåt så är hus alltid billigare

Fattar inte va ni hjärndöda här diskuterar?
Citera
2025-12-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Bekvämlighet?
När något går sönder ringer man hantverkare, Svårt?
Nu är det sällan något går sönder om man väljer kvalitet.
Jag har bott va 25 år i hyreslägenhet och vet vad det gäller där.
Bor 100 gånger hellre i eget hus.
90 kvadrat per våningsplan samt varmgarage.
Betydligt billigare än en lägenhet med motsvarande standard.
Nu rätt sent och dags att gå och sova och inga grannar som har fest. Här i vårt hus helt tyst.
vad är de du talar emot mig. ? Jag talar för hus. Och den bekvämlighet de ger mig . Nämner inget om bekvämlighet i hyresrätt om något går sönder även om jag vet att många gillar de. Bekvämlighet är för mig en bekvöm tillvaro o det i eget hus. Uppväxt i hyreslägemhet betydligt fler år än du om nu de ger erfstenhetspoäng
Citera
2025-12-25, 00:07
Medlem
graFFes avatar
Kostar mer med hus än i TS. El allt mellan 3 och 13k i månaden beroende på elpriset. Bygga trall 30k, bygga friggebod 30k, bygga bastu 50k, byta kyl o frys 15k, tvättmaskinen pajjar 8k osv. Bara o köpa säckarna med jord till tantens rabatt varje år 1k. Bil som behövs för det är 5km till busshållsplatsen 300k. Tanten behöver egen bil vips 200k där. Byta spottarna till utebelysningen 1k runtom. Sen ska körringen ha nytt kök 140k boom ba. Sen börjar allt om. Förutom elen där räkningen kommer varje månad. Som en charterresa varje månad nu under vinterhalvåret.

MVH inne på andra huset på 8 år.
Citera
2025-12-25, 00:11
Medlem
solstrålars avatar
Var ligger detta hus? Mitt i Norrland? Ett hus i storstad kostar nämligen minst 10 om inte 15 miljoner.

Klart 15 miljoner är billigt om man har råd. För en knegare är det rätt dyrt stt pröjsa 50k/månad på lån o amorteringar.
Citera
2025-12-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
350kr per kvm och år verkar rekommenderas, du kanske har haft tur eller fixat en massa själv?
Så nästan 70 000kr/år för vår förra villa... Nja måla om huset var 7-8år, ny diskmaskin, ny frys, ny luftvärmepump var det nödvändiga för oss under knappt 15år. Du vårat renoverings-konto var så fullt så beslutade vi oss för att bygga (byta ut) en stor uteplats för en del av pengarna på kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in