Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
Fast du måste ju ha förstått redan från titeln vad det kommer att handla om. Hela konceptet "alien invasion" är egentligen orealistiskt. Nåja, att du inte gillar det lider ju inte jag av.
Jo alltså, klart jag förstod att det handlar om aliens, men att något är sci-fi eller fantasy är ju inte ett frikort. Ska försöka förklara vad jag menar så får väl du säga om du håller med eller inte.
1, Sagan om ringen är förvisso "orealistiskt" på så sätt att alver och trollkarlar inte existerar, men allt som händer inom denna fiktiva värld är trots detta att uppfatta som realistiskt, detta eftersom vi fortfarande förhåller oss till de lagar och regler som existerar inom denna fiktiva värld. Att Frodo går runt med en magisk ring är alltså att uppfatta som realistiskt givet dessa ramar. Om han dock helt plötsligt hade kört upp med en Ferrari, hoppat ut med ett automatvapen och börjat meja ner orcher hade detta uppfattats som orealistiskt. Hoppas jag gjorde mig förstod med analogin.
Det är alltså fullt möjligt att sätta upp en alternativ verklighet med aliens som utspelar sig i vår värld och denna kan uppfattas som antingen realistisk eller orealistisk.
2, Har egentligen inte något problem med en ung kvinnlig statsminister, Finland hade en, problemet är att det känns påklistrat.
Många serier och filmer kräver finansiering från typ Svenska Filminstitutet eller någon liknande organisation, dessa styrs nästan uteslutande av människor som har fått sina positioner för att dom har rätt politisk övertygelse och rätt kön, det handlar alltså om svenska välutbildade kvinnor. Dessa kvinnor - som troligtvis tillhör den mest priviligerade gruppen någonsin - är övertygade om att dom är förtyrckta och att det enda sättet att motarbeta detta förtryck är att låta sin ideologiska övertygelse påverka alla beslut dom fattar. Typ någon som Anna Serner.
Detta leder till att dessa svenska kvinnor enbart anställer andra svenska kvinnor med motiveringen "inkludering", det enda dom inkluderar är dock andra svenska kvinnor.
Detta leder till att alla produktioner måste ha ett genusperspektiv, annars får dom ingen finansiering, regisören måste vara kvinna, manusförfattaren måste vara kvinna osv osv. Och om det finns någon karaktär i en serie eller film med maktposition (typ en statsminister) måste även denna karaktär spelas av en kvinna, allt annat hade varit ett förtryck.
Om du någonsin undrat varför Sverige knappt producerat en bra film eller serie de senaste 20 åren så har du ditt svar, åtminstone delvis, där. Detta från landet som producerat några av de bästa filmerna någonsin, det var dock ett tag sedan vi hade Bergman, eller hur? Kolla upp ex. hur många kvinnliga respektive manliga verkställande direktörer svenska filminstiutet haft de sensate 25 åren, jag kan tala om det för dig, 6 kvinnor och 0 män.