Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-24, 12:49
Medlem
fulvodkas avatar
Jag har självmant valt bort julafton i år och det känns faktiskt riktigt bra.

Hade jag haft mer genuina och äkta vänskapliga relationer med familjemedlemmarna - dvs relationer där man ringer och ses spontant utan något syfte mer än att ha just kontakt - så hade jag nog sett annorlunda på det. Men när denna typ av genuina kontakt inte förekommer så känns s.k. "högtider" och födelsedagsfiranden väldigt falska. Om en person inte hör av sig mer än när Facebook påminner dem om att jag fyller år - eller om vi vill be den andre om en tjänst eller information av något slag - så ser jag ingen anledning att ha dem i mitt liv öht. Detta inkluderar julafton.

Inte nog med det. Jag har länge varit emot den här vidriga konsumtionskulturen som råder och julafton är verkligen det bästa exemplet på detta. Det är en tydlig defekt i vår moderna kultur. Idag har nästan alla i princip allt de behöver, och mycket mer därtill, samt en livsstandard som är långt högre än vad kungar förut hade. Ändå ska vi envisas med att fortsätta köpa massa produkter till varandra och med detta förstöra både vår natur och våra själar. Nej tack.

Ett tillägg är att jag finner ”firandet” utmattande och inte alls njutningsfullt. Stök, stress, massa skrik och spring från sockerhöga (det är faktiskt inte naturligt att barn är höga på ett högprocessat extrakt ur någon gräsplanta från mer tropiska breddgrader) och dopaminrushade, egocentriska ungar som ska HA MEEEER(!), samt en ganska hjärndöd Disneyreklam (”Kalle Ankas Jul”) som vid det här laget dessutom börjar bli rätt trist att se på. Julmaten är inte heller längre värd besväret vilket kanske inte är så konstig då vi idag har enkel tillgång till hela världens delikatesser och utsökta smakupplevelser från de flesta kulturer. Det kanske var kul med julmat på 20/30-talet när man hade ganska fattiga liv jämfört med våra liv idag.

Jag själv ser fram emot att ta en långpromenad i solen, träna, tända doftljus, titta på en bra film och gå och lägga mig precis som vanligt.

Finns det fler här som skippar julafton? Varför gör just Du det?

Senast redigerad av fulvodka 2025-12-24 kl. 13:16.
Citera
2025-12-24, 12:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Inte nog med det. Jag har länge varit emot den här vidriga konsumtionskulturen som råder och julafton är verkligen det bästa exemplet på detta. Det är en tydlig defekt i vår moderna kultur. Idag har nästan alla i princip allt de behöver, och mycket mer därtill, samt en livsstandard som är långt högre än vad kungar förut hade. Ändå ska vi envisas med att fortsätta köpa massa produkter till varandra och med detta förstöra både vår natur och våra själar. Nej tack.

Ja gud vad defekt det är att "alla har vad dom behöver"...
Citera
2025-12-24, 12:55
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är lugnt och skönt hela julafton, alla grannar är hos sin släkt och tystnaden är som bomull för själen, jag kan vrida upp min stereo på ohälsosam volym utan att någon klagar och det är inte julmusik som dånar.

Jag är helt övertygad om att det är ett enormt mörkertal vad gäller hur många som är avundsjuka på oss som är ostörda under julen, dom som plågar sig genom en jul med släkt och vänner dom inte ens gillar. Det är nog få familjer där alla familjemedlemmar firar jul utan att bita ihop för julfridens skull.

Å andra sidan, de få kärnfamiljer där man faktiskt firar en gammaldags fröjdefull jul kan vi alla vara avundsjuka på, men jag är övertygad om att dom är väldigt få.
Citera
2025-12-24, 12:58
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Jag har självmant valt bort julafton i år och det känns faktiskt riktigt bra.

Hade jag haft mer genuina och äkta vänskapliga relationer med familjemedlemmarna - dvs relationer där man ringer och ses spontant utan något syfte mer än att ha just kontakt - så hade jag nog sett annorlunda på det. Men när denna typ av genuina kontakt inte förekommer så känns s.k. "högtider" och födelsedagsfiranden väldigt falska. Om en person inte hör av sig mer än när Facebook påminner dem om att jag fyller år så ser jag ingen anledning att ha dem i mitt liv öht. Detta inkluderar julafton.

Jag själv ser fram emot att ta en långpromenad i solen, träna, tända doftljus, titta på en bra film och gå och lägga mig precis som vanligt.

Finns det fler här som skippar julafton? Varför gör just Du det?

Julen är barnens tid .
Har inga barn .
Å särbon firar med sin släkt .

Får ha en kollegas hund så det blir en kanon. helg ändå .
Senast redigerad av laughingduck 2025-12-24 kl. 13:07.
Citera
2025-12-24, 12:59
Medlem
Sereenas avatar
Skippat några år när jag inte haft nån släkt/familj i närheten att fira med och det gör ingen skillnad för mig.
Citera
2025-12-24, 13:05
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ja gud vad defekt det är att "alla har vad dom behöver"...

Du missförstod. Det defekta menade jag är att vi fortsätter konsumera trots att vi redan har mer än vi behöver.
Citera
2025-12-24, 13:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du missförstod. Det defekta menade jag är att vi fortsätter konsumera trots att vi redan har mer än vi behöver.

Jag förstod precis vad du menade. Jag tycker att vi ska konsumera vad vi vill som gör oss lyckliga, trots att det är "över vad vi behöver."
Enligt din filosofi: "Behöver man vara lycklig? Räcker det inte med att bara må ok?"
Citera
2025-12-24, 13:12
Medlem
Ligger i feber, torrhosta och diarre.

Sambon åkte bort med ungarna och jag är kvar hemma med hundarna och äter gravad lax+julmust. Kunde haft det sämre.

Tänkte se alla sagan om ringen idag, det var nog tio år sedan senast jag såg de!
Citera
2025-12-24, 13:28
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är lugnt och skönt hela julafton, alla grannar är hos sin släkt och tystnaden är som bomull för själen, jag kan vrida upp min stereo på ohälsosam volym utan att någon klagar och det är inte julmusik som dånar.

Jag är helt övertygad om att det är ett enormt mörkertal vad gäller hur många som är avundsjuka på oss som är ostörda under julen, dom som plågar sig genom en jul med släkt och vänner dom inte ens gillar. Det är nog få familjer där alla familjemedlemmar firar jul utan att bita ihop för julfridens skull.

Å andra sidan, de få kärnfamiljer där man faktiskt firar en gammaldags fröjdefull jul kan vi alla vara avundsjuka på, men jag är övertygad om att dom är väldigt få.

Amen på allt detta, i synnerhet det sista stycket.

Hade julfirandet varit en genuint fröjdefull upplevelse så hade jag gärna gjort det. Men jag tror precis som du säger att de flesta av oss inte har det så i våra familjer. Uppoffringarna som vuxna har i samband med planering, utförande och deltagande på julafton (t.ex. ”för barnens skull” eller ”för att det är tradition”) är inte alls värda med tanke på vad man får.

Men det finns nog fortfarande vissa som har en äkta fröjdefull jul i Sverige. Frågan är vad de gör annorlunda? Är det kanske oftast väldigt rika eller mäktiga familjer? Religiösa?
Senast redigerad av fulvodka 2025-12-24 kl. 14:19.
Citera
2025-12-24, 13:30
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KG0017

Sambon åkte bort med ungarna och jag är kvar hemma med hundarna och äter gravad lax+julmust. Kunde haft det sämre.

Tänkte se alla sagan om ringen idag, det var nog tio år sedan senast jag såg de!

Cheer up, kid!

Personligen har jag avnjutit Ett Päron Till Farsa Firar Jul (i vanlig ordning) och Mupparna på Manhattan redan. Särbon/hustrun arbetar borta. Föräldrarna avlidna. Känns skönt att lunka i tofflorna allena. Mot kvällen blir det i vanlig ordning "A Charlie Brown Christmas" och efterpå Karl-Bertil Jonsson ihop med än mer dryckjom. En lyckad helg. Friheten!

Låter grymt med Sagan Om Ringen-trilogin, keep on keepin on!
Citera
2025-12-24, 13:31
Medlem
Connykrims avatar
Citat:

Taskiga som ej stannar hemma och firar med sin far/man.
Citera
2025-12-24, 13:33
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:

Passa på och se extended-versionerna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in