Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 14:21
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
KD går som tåget. Ökar och ökar.

Däremot minskar Moderaterna och Liberalerna.

You sure bout dat?

KD enligt Novus

Jul: 3,8
Aug: 3,9
Sept: 3,1
Okt: 4,0
Nov: 3,7
Dec: 3,9

Tycker de ser ut att ligga och trycka under 4% de senaste 6 månaderna
Citera
2025-12-23, 14:31
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man kan tänka vad gynnar mig mest, jag var tidigare moderat, är företagare o gynnas av moderaterna.

Men nu vill jag inte jobba lika mycket mer, samt behöver inte jobba lika mycket, har jobbat bort lån o bor relativt billigt.

Röstar då efter mina ambitioner, vem ger bästa förutsättningar för att kunna jobba mindre tills jag går i pension, vem ger bäst förutsättningar till bostaden fortsätter öka i värde. På så sätt får mina barn ett bra arv som kommer gynna även dom i framtiden.

Uppenbart hamna jag på vänstern.

Märkligt resonemang samtliga riksdagspartier för vänsterpolitik, finns ingen som jobbar för sänkta skatter och krympt offentlig sektor. Dessa båda saker är A och O om sverige skall bli ett välmående industriland igen. Det konfiskatoriska skatterna och avgifterna till offentlig sektor är det största hoten mot demokratin, den individuella friheten och alla former av företagssamhet.
Citera
2025-12-23, 14:38
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePigg
Jag hatar Sverigedemokraterna och undrar hur jag lämpligast taktikröstar mot dem nästa val.

Jag brukar inte rösta alls då jag hatar alla politiker och partier men vill verkligen sabotera för just SD.

Måste jag rösta på ett riksdagsparti om jag vill orsaka mest skada för SD?

Jag hatar verkligen S, V och MP!

Eller går det lika bra att rösta på något obskyrt litet parti som inte kommer över spärren?

Eller är det t.o.m. så att om jag lägger min röst på ett parti som ej når över spärren så påverkar det inte alls eller t.o.m. hjälper SD?

Vilket geni som presenterar sig. Du hatar SD så mycket att din lilla röst och mening är att sabotera.
I nästa mening hatar du vänstern lika mycket och då har du i inte så många alternativ kvar. Du har inte dom vassaste knivarna i lådorna med dessa argument.

Rösta på Kalle Anka Partiet. Blir nog mist skada för dig själv ska du se.
Citera
2025-12-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Märkligt resonemang samtliga riksdagspartier för vänsterpolitik, finns ingen som jobbar för sänkta skatter och krympt offentlig sektor. Dessa båda saker är A och O om sverige skall bli ett välmående industriland igen. Det konfiskatoriska skatterna och avgifterna till offentlig sektor är det största hoten mot demokratin, den individuella friheten och alla former av företagssamhet.
Det handlar om just taktik röstning, hjälper jag vänstern bli stark gör det inget om sossarna vinner då vi har just blockpolitik, dvs likande med MP o kärnkraften, MP fick igenom att avveckla två o med facit i hand har Sverige förlorat åtskilliga 1000 miljarder på detta, del vi skulle varit närmare självförsörjande på el o inte behövt vara med i el poolen.

Likande handlar det om min röst på vänstern, dom kommer inte få igenom allt, men just bidrag verkar vara deras starkaste argument dom kommer driva.
Citera
2025-12-23, 14:40
Medlem
doncroces avatar
Du röstar såklart på partiet Nyans!
Citera
2025-12-23, 14:46
Medlem
Citat:
Jag hatar Sverigedemokraterna och undrar hur jag lämpligast taktikröstar mot dem nästa val.

Jag brukar inte rösta alls då jag hatar alla politiker och partier men vill verkligen sabotera för just SD.

Eller går det lika bra att rösta på något obskyrt litet parti som inte kommer över spärren?

Eller är det t.o.m. så att om jag lägger min röst på ett parti som ej når över spärren så påverkar det inte alls eller t.o.m. hjälper SD?
Jag tycker du ska rösta på SD, så de snabbare kan skjuta sig själva i foten.
Citera
2025-12-23, 14:50
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:

Jag tycker du ska rösta på vänstern för det är faktiskt det allra bästa partiet.
Jag hade precis som dig samma åsikter innan gällande Miljöpartiet och vänstern men då var jag en Sverigedemokrat på den tiden.

Ungefär förra valet sedan börjar upptäcka mer och mer att Sverigedemokraterna gick mer åt högern. Jimmie Åkesson är mer och mindre bara en vanlig borgare.

Borgare hatar jag mer än vänstern.

Vänstern värnar trots allt de gamla och emot både eu och Nato. Samt de är en nagel i ögat på den fete Åkesson.

Därför får det även nästa val bli en röst på vänstern för mig.
Det retar Åkesson som fan.
Citera
2025-12-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Om du vill rösta mot SD är det bästa du kan göra att rösta på MP, då mp har störst chans att åka under spärren.
Nej för fan, inte MP.
Om du nu tvunget måste rösta emot SD så rösta på något som inte skadar Sverige så mycket som MP.
Citera
2025-12-23, 15:05
Medlem
Citat:

Du hatar partier till höger och vänster, men vet inte hur det svenska valsystemet fungerar?

Istället för att försöka " orsaka skada " för parti X eller Y så kanske du skulle försöka bilda dig så att du kan göra något bra för landet istället...?
Citera
2025-12-23, 15:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag tycker du ska rösta på vänstern för det är faktiskt det allra bästa partiet.
Jag hade precis som dig samma åsikter innan gällande Miljöpartiet och vänstern men då var jag en Sverigedemokrat på den tiden.

Ungefär förra valet sedan börjar upptäcka mer och mer att Sverigedemokraterna gick mer åt högern. Jimmie Åkesson är mer och mindre bara en vanlig borgare.

Borgare hatar jag mer än vänstern.

Vänstern värnar trots allt de gamla och emot både eu och Nato. Samt de är en nagel i ögat på den fete Åkesson.

Därför får det även nästa val bli en röst på vänstern för mig.
Det retar Åkesson som fan.

Vänstern är inte emot EU längre.
Citera
2025-12-23, 15:06
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Om horn i sidan till Jimpan, gör då som de andra välutbildade tanterna i storstäderna som inte än riktigt beredda gå full Nooshi: Rösta (L).

Off topic: Vi upphör aldrig förvånas över de som dödsföraktande kastar sig över hela GALT / TAN-skalan från ett val till nästa: "Röstade (sd) senast, men nu blir det (v)." Eller gör som de utan övertygelse: Kastar tärning om vad rösta på lr drar blint random valsedel i valbåset.
Citera
2025-12-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vänstern är inte emot EU längre.
Precis, det är nu vänster i flesta länder som är för och höger emot.
Mer typ GAL TAN i Europa.
GAL står för Grön, Alternativ och Libertär/Libertariansk, medan TAN finns i skalans andra ände och står för Traditionell, Auktoritär och Nationalistisk. Skiljelinjen handlar i detta system inte om fördelningspolitik, utan om sociala och kulturella värden.
Senast redigerad av tjanska 2025-12-23 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in