Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-23, 09:15
Medlem
Comitiums avatar
SVT Nyheter: Fredrika, 35, flyttade till landet för att slakta och stycka djur.

Det är en väldigt speciell upplevelse att stycka och slakta ett djur säger Fredrika.

Jag har haft tankar på världens undergång och systemkollaps. Samförsörjningen här på landet tillsamans med grannarna med slakt och grönsaksodling gör att jag känner att jag lever ett värdigt liv och tar ansvar för att mina barn ska överleva säger Fredrika.

Fredrika får tummen upp av MSB som ett led i beredskapstänkandet om Ryssland skapar en livsmedelskris.

Skulle du också kunna tänka dig att flytta ut på landet för att slakta och stycka djur?.
Citera
2025-12-23, 09:39
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
SVT Nyheter: Fredrika, 35, flyttade till landet för att slakta och stycka djur.

Det är en väldigt speciell upplevelse att stycka och slakta ett djur säger Fredrika.

Jag har haft tankar på världens undergång och systemkollaps. Samförsörjningen här på landet tillsamans med grannarna med slakt och grönsaksodling gör att jag känner att jag lever ett värdigt liv och tar ansvar för att mina barn ska överleva säger Fredrika.

Fredrika får tummen upp av MSB som ett led i beredskapstänkandet om Ryssland skapar en livsmedelskris.

Skulle du också kunna tänka dig att flytta ut på landet för att slakta och stycka djur?.

Självklart kan jag stycka och slakta djur, det ingår i jägarexamen. Något alla svenskar borde kunna. Bra att ta ansvar för sig själv så man kanske kan hjälpa fjöl som dig en vacker dag.
Citera
2025-12-23, 09:42
Medlem
Självklart skall man kunna hantera mat som vuxen medborgare. Liksom att försvara sig vid behov.
Citera
2025-12-23, 09:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Självklart kan jag stycka och slakta djur, det ingår i jägarexamen. Något alla svenskar borde kunna. Bra att ta ansvar för sig själv så man kanske kan hjälpa fjöl som dig en vacker dag.

OK, end of discussion?
Citera
2025-12-23, 09:48
Medlem
Gulligt med alla dessa apokalypsvurmare som använder fantasier om en undergång som förklaring till varför dom inte lyckades bättre i riktig samhället. "Nej ni fattar inte.. permafrosten kommer smälta och då är det viktigt att jag kan tälja mitt eget toapapper", okej fortsätt så medan jag gör karriär och fokuserar på livet. Kanske får jag äta upp mina ord, men antagligen inte.
Citera
2025-12-23, 10:33
Medlem
Bandriljaers avatar
Citat:
Självklart kan jag stycka och slakta djur, det ingår i jägarexamen.

Det ingår inte i jägarexamen. Men det borde kanske göra det för att sortera ut dom som verkligen vill bli jägare.
Citera
2025-12-23, 10:41
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Är det något nytt, att slakta ingick inte när jag tog examen iaf, nån som tagit jägarexamen nyligt?
Citera
2025-12-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
medan jag gör karriär och fokuserar på livet. Kanske får jag äta upp mina ord, men antagligen inte.

När jag var ung var jag också dum, precis som du.

Om du tror att "göra karriär" är att fokusera på livet, så är du rejält ung och rejält dum.
Citera
2025-12-23, 10:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Alla borde göra detta för att få lite perspektiv. Den förklemade stadsbon har inte längre nån kontakt med naturen och förstår inte hur allt hänger ihop längre. Mycket åsikter om hur folk på landet borde leva och vad som är bra för natur och miljö har dom dock. Trots att dom knappt ens sett ett ett träd eller ännu mindre ett djur ute i naturen. Deras katter som går i koppel räknas inte.
Citera
2025-12-23, 10:58
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är det något nytt, att slakta ingick inte när jag tog examen iaf, nån som tagit jägarexamen nyligt?

Det var sisådär 12 år sedan, du behöver ju inte slakta något djur på plats men det finns avsnitt där du åtminstone ska lära dig grunderna för olika djur.

Jägarexamen omfattar teoretiska och praktiska kunskaper om 

tillvaratagande av vilt efter skottet, vilket inkluderar grunderna i passning (urtagning), flåning, styckning och kötthantering. Stor vikt läggs vid hygien och gällande lagstiftning för att säkerställa att viltköttet blir ett hållbart och säkert livsmedel. 

Jägarexamen och viltköttshantering

Teoridelen i jägarexamen behandlar vikten av korrekt hantering omedelbart efter att djuret fällts:

Hygien: Du lär dig vikten av att använda ren utrustning, som knivar och handskar, för att undvika kontaminering av slaktkroppen.Urtagning (passning): Processen att ta ut inre organ beskrivs i detalj, med fokus på att vara försiktig för att inte skada tarmar eller urinblåsa, vilket kan försämra köttkvaliteten.Lagstiftning: Du får kännedom om relevant lagstiftning kring hantering, provtagning (t.ex. trikiner i vildsvin) och eventuell försäljning av viltkött.Vidare hantering: Grundläggande principer för flåning, styckning, kylning (hängning) och förvaring ingår också för att du ska kunna ta vara på hela djuret på bästa sätt. 
Citera
2025-12-23, 11:02
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer
Det ingår inte i jägarexamen. Men det borde kanske göra det för att sortera ut dom som verkligen vill bli jägare.

Jaså inte säger du. Du har fel, hur ska du ta tillvara på t ex ett rådjur eller en tjäder eller hare om du skjuter det?

Du får nog läsa om jägarboken en gång till.
Citera
2025-12-23, 11:07
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Det var sisådär 12 år sedan, du behöver ju inte slakta något djur på plats men det finns avsnitt där du åtminstone ska lära dig grunderna för olika djur.

Jägarexamen omfattar teoretiska och praktiska kunskaper om 

tillvaratagande av vilt efter skottet, vilket inkluderar grunderna i passning (urtagning), flåning, styckning och kötthantering. Stor vikt läggs vid hygien och gällande lagstiftning för att säkerställa att viltköttet blir ett hållbart och säkert livsmedel. 

Jägarexamen och viltköttshantering

Teoridelen i jägarexamen behandlar vikten av korrekt hantering omedelbart efter att djuret fällts:

Hygien: Du lär dig vikten av att använda ren utrustning, som knivar och handskar, för att undvika kontaminering av slaktkroppen.Urtagning (passning): Processen att ta ut inre organ beskrivs i detalj, med fokus på att vara försiktig för att inte skada tarmar eller urinblåsa, vilket kan försämra köttkvaliteten.Lagstiftning: Du får kännedom om relevant lagstiftning kring hantering, provtagning (t.ex. trikiner i vildsvin) och eventuell försäljning av viltkött.Vidare hantering: Grundläggande principer för flåning, styckning, kylning (hängning) och förvaring ingår också för att du ska kunna ta vara på hela djuret på bästa sätt. 
I mitt fall så lärdes jag av jaktlaget vilket jag antar att denna kvinna är med i annars får hon inte skjuta hur som helst inom jaktvårdsområdet hon bor i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in