2025-11-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Nyss hemkommen från Spanien. Kvällen innan jag åkte hem drack jag kaffe och till detta en bit choklad. Det smakade väldigt mycket kakao för att vara "nu för tiden". Jag tänkte spontant "innehåller denna choklad någon artificiell kakao?" Tänkte kolla upp det men det blev lite stressigt dagen efter så jag hann inte. Chokladkakan ligger dock kvar i skafferiet, ska kolla när jag kommer ner snart igen.

OT. Tidigt i somras var jag förbi Stockholms chokladfabrik, känd för sin fina goda choklad. Jag köpte 6 st. olika chokladpraliner till mitt mycket goda rödvin jag hade hemma. Jag blev inte imponerad som jag hoppats. Just det snålt tilltagna mängden kakao i tillverkningen var slående. Detta leder mig ofrånkomligt till insikten att, hellre dyr välsmakande choklad än lägre kvalitet och/eller ev. substitut.

Även som sämre bemedlad hade jag tyckt samma sak även om detta skulle leda till färre köp/lägre konsumtion.

Tyvärr har jag motsatt inställning. Det är principiellt bra med substitut. Substitut kan förvisso ge produkter som är sämre i något avseende men det är en annan sak.

Det är alltid bra om det finns flera typer av produkter att välja på.

Och framförallt är det så att substitutet inte behöver smaka exakt som originalet. Det behöver inte vara sämre för det. Knäckfrågan är om det smakar lika gott.

Jag skulle tro att de här olika erzatsprodukterna håller skaplig standard eftersom stora producenter som Lindt och stora detaljhandelskedjor som Aldi och Lidl testar dem.

Det verkar också vara så att slutresultatet påverkas mycket av hur de här olika insatsvarorna hanteras vid framställningen av den slutliga produkten. Precis som med riktig kakao. Och det blir en lärkurva för snaskproducenterna.

Exempelvis choviva kommer i flera olika varianter beroende vilken slutprodukt man vill ha.

Som sagt: Det ska bli intressant att prova. Och jag förväntar mig att det blir en utveckling så att det smakar bättre över tid.
Citera
2025-11-25, 00:29
Medlem
Dem gjorde oss beroende och vill nu att vi betalar ett högt pris för choklad.
Citera
2025-11-26, 09:44
Medlem
1. köp 2 st av den billigaste chokladen med minsta möjliga kakao i. Eventuellt marabou på rea.

2. Köp äkta koncentrerad kakao pulver, den utan socker.

3. Smält skiten och blanda i flera stora matskedar eller mer av äkta kako.

4. Häll över i en tallrik eller form eller något.

5. Låt svalna

6. Ät
Citera
2025-12-16, 14:24
Medlem
searchfunctions avatar
Har inte ätit julgodis på säkert 1-2 decennier men har varit lite sugen den senaste tiden. Det är väl minnet som föreställer sig att det är godare än vad det är.
Köpte lite ischoklad. 300g 50kr. Det var inte så gott som jag minns även om de gick ner.
Idag kollade jag på de där jultomtarna i choklad. 70g 42kr

fy tusan alltså.
Citera
2025-12-17, 07:00
Medlem
Priserna på choklad förvånar mig otroligt mycket. De blir bara högre och högre för varje månad. Ännu märkligare är det att förpackningarna blir mindre och mindre. Dvs INNEHÅLLET i förpackningarna blir mindre och mindre sett i antalet gram. Tror chokladtillverkarna att vi är totalt blåsta?
Citera
2025-12-17, 07:08
Medlem
Den här trenden att minska på förpackningarna lär nog fortsätta. Plast och emballage är helt enkelt billigare än innehållet.

Har sett det i Sverige och även på andra håll, att konsumenterna vill köpa något för en slant, då möter säljarna upp det med att sälja mindre förpackningar helt enkelt.
Citera
2025-12-17, 07:12
Medlem
Tavastehuss avatar
Ikeas äckelchoklad som kostade runt 5 kr för något år sen tar de hutlösa 25 spänn för nu på utländska Ikeavaruhus. Vilket skämt.

Bättre vore att inte sälja alls och bespara sig hånskratten. Att de inte skäms de jävlarna.
Citera
2025-12-17, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Priserna på choklad förvånar mig otroligt mycket. De blir bara högre och högre för varje månad. Ännu märkligare är det att förpackningarna blir mindre och mindre. Dvs INNEHÅLLET i förpackningarna blir mindre och mindre sett i antalet gram. Tror chokladtillverkarna att vi är totalt blåsta?

ja, vi är totalt blåsta. Hela sydostasien industrialiserar och det blir bättre även i delar av latinamerika och afrika.

Får man det bättre lägger man mer pengar på snask och då ökar konkurrensen om råvaran (kakaobönor).

Kombinera med växtsjukdomar och dåligt väder i producentländerna och att krig och covid och dålig energipolitik utan kärnkraft dragit upp priserna på allt från socker och fett till transporter och processenergi så blir det så här.

Och det finns inga jättebra lösningar som fixar allt på kort sikt.

Det som går att göra på kort sikt när det gäller choklad är att försöka hitta olika ersättningar. Det har jag skrivit om i tråden på flera ställen.

SVT har gjort några reportage:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-gor-stjarnkocken-choklad-pa-rester-fran-ol

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-utvecklas-framtidens-choklad-i-ett-labb

Hela mänsklighetens historia är en historia om ersättningsmedel. Så du kan vara övertygad om att vi lyckas även denna gång.

Jag tror de mest omskrivna produkterna är rätt schyssta.

Däremot är det brist och höga priser som vi också måste åtgärda på en massa annat också. Mandel till marsipan och hasselnötter till nougatfyllning.

Åtminstone hasselnötter går att odla i nordiskt klimat.
Citera
2025-12-22, 02:16
Medlem
Jag gillar heller inte att det har blivit dyrare, samt mindre antal gram i förpackningarna. Jag brukade äta choklad regelbundet förut, men har kraftigt minskat min konsumtion. Kan köpa ibland, speciellt på extrapris. Men det är egentligen inte särskilt billigt då heller.
Citera
2025-12-23, 02:00
Medlem
Jag hörde på radion i dag i eftermiddags att priset på kakao nu sjunkit till det halva. Skumt att priset pp slutprodukten inte märks av då det var just pga priset på kakao som höjde priset....
Citera
2025-12-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag hörde på radion i dag i eftermiddags att priset på kakao nu sjunkit till det halva. Skumt att priset pp slutprodukten inte märks av då det var just pga priset på kakao som höjde priset....

Ner till 5880 dollar per ton från 11500 i början på året:

https://tradingeconomics.com/commodity/cocoa

Fortfarande dyrt och kakao är inte det enda som blivit dyrt i chokladen.
Citera
2025-12-23, 21:34
Medlem
Tydligen säkrar sig större aktörer mot prissvängningar med långa kontrakt:

https://www.cnbc.com/2025/12/22/why-the-chocolate-in-your-holiday-candy-could-be-fake-this-year.html

Baksidan på detta är förstås att det tar lång tid innan priserna sjunker när råvarupriserna går ner.

Jag hittade det här testen av några godiskakor med Choviva på Aldi:

https://www.youtube.com/watch?v=lMI8D0BNZ_E

Testaren tyckte väl bokstavligen talat att det var blandad konfekt med bara en av kakorna som luktade riktig choklad.

Däremot verkar som att man lyckats hamna väldigt nära originalet när det gäller munkänslan.

Så till praliner och överdrag på olika produkter som mest smakar av annat borde det duga bra. Kanel- och kardemummapraliner är väldigt gott och praliner med nougat- eller sockermassefyllningar smakar mest av fyllningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in