Citat:
Nyss hemkommen från Spanien. Kvällen innan jag åkte hem drack jag kaffe och till detta en bit choklad. Det smakade väldigt mycket kakao för att vara "nu för tiden". Jag tänkte spontant "innehåller denna choklad någon artificiell kakao?" Tänkte kolla upp det men det blev lite stressigt dagen efter så jag hann inte. Chokladkakan ligger dock kvar i skafferiet, ska kolla när jag kommer ner snart igen.
OT. Tidigt i somras var jag förbi Stockholms chokladfabrik, känd för sin fina goda choklad. Jag köpte 6 st. olika chokladpraliner till mitt mycket goda rödvin jag hade hemma. Jag blev inte imponerad som jag hoppats. Just det snålt tilltagna mängden kakao i tillverkningen var slående. Detta leder mig ofrånkomligt till insikten att, hellre dyr välsmakande choklad än lägre kvalitet och/eller ev. substitut.
Även som sämre bemedlad hade jag tyckt samma sak även om detta skulle leda till färre köp/lägre konsumtion.
OT. Tidigt i somras var jag förbi Stockholms chokladfabrik, känd för sin fina goda choklad. Jag köpte 6 st. olika chokladpraliner till mitt mycket goda rödvin jag hade hemma. Jag blev inte imponerad som jag hoppats. Just det snålt tilltagna mängden kakao i tillverkningen var slående. Detta leder mig ofrånkomligt till insikten att, hellre dyr välsmakande choklad än lägre kvalitet och/eller ev. substitut.
Även som sämre bemedlad hade jag tyckt samma sak även om detta skulle leda till färre köp/lägre konsumtion.
Tyvärr har jag motsatt inställning. Det är principiellt bra med substitut. Substitut kan förvisso ge produkter som är sämre i något avseende men det är en annan sak.
Det är alltid bra om det finns flera typer av produkter att välja på.
Och framförallt är det så att substitutet inte behöver smaka exakt som originalet. Det behöver inte vara sämre för det. Knäckfrågan är om det smakar lika gott.
Jag skulle tro att de här olika erzatsprodukterna håller skaplig standard eftersom stora producenter som Lindt och stora detaljhandelskedjor som Aldi och Lidl testar dem.
Det verkar också vara så att slutresultatet påverkas mycket av hur de här olika insatsvarorna hanteras vid framställningen av den slutliga produkten. Precis som med riktig kakao. Och det blir en lärkurva för snaskproducenterna.
Exempelvis choviva kommer i flera olika varianter beroende vilken slutprodukt man vill ha.
Som sagt: Det ska bli intressant att prova. Och jag förväntar mig att det blir en utveckling så att det smakar bättre över tid.