2025-12-22, 20:01
Medlem
Tycker man ska sluta spekulera kring allt när ingen här vet vad som hänt. Är en hemsk händelse absolut men tänk också på både på hur föraren kan må efter de här och även kvinnans familj
Citera
2025-12-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lungre
Vägen var vid tiden för olyckan bra plogad, vägbanan är bred och vägrenen framme på de flesta ställen. För årstiden så bra förutsättningar den kan ha för att röra sig längs vägen. Med tanke på vilken trafik som rör sig på vägen något som inte är trevligt eller säkert att göra men ändå väldigt många gör.

Vid mörkerkörning ska man dessutom hålla längre avstånd från vägrenen än annars, inte hålla ut.
Vägen var spårig, det var två spår som hela tiden gjorde att bilen ville vika av. Säger inte att det var det som orsakade olyckan men jag var tvungen att åka på sidan av spåren för att bilen skulle bli stabilare. Då har jag ändå bra fäste normalt sett. Också mycket vilt längs vägen så där borde ju föraren varit mer uppmärksam. Man fick välja mellan att åka i spåren eller åka på ena eller andra sidan och riskera att åka på vilt/andra körfältet. Åkte visserligen på kvällen den dagen men kan inte ha förändrats så mycket från morgonen.
Citera
2025-12-22, 21:05
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numlun
.... Också mycket vilt längs vägen så där borde ju föraren varit mer uppmärksam.

Är ju viltstängsel längs hela vägen till Boliden.
Citera
2025-12-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Visst, men många anslutande vägar och grindar till skogsvägar som ofta lämnats öppna. Inte alls ovanligt att vilt villar sig in på 95an. Inte minst vid den att aktuella platsen.
Citera
2025-12-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Jag såg två renar inte alltför långt ifrån Skellefteå längs vägen. Lite ovanligt men man måste vara uppmärksam, som den andra sa så är stängslet öppet på sina ställen.
Citera
2025-12-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetarn
Så tragiskt. Två söner som förlorar sin mamma och en man sin hustru. Vila i frid.

Fy så hemskt och innan jul dessutom 😢😢
Citera
2025-12-23, 07:39
Medlem
Det är intressant att just 97% av all fakta som säger att 97% av befolkningen gör si eller så är tagen helt ur luften för att det låter bra och styrker den påstående personens uppfattning om det som den påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
nej men 97 procent har ju inte reflex - så det är oerhört lustigt att alla som just blir påkörda har en massa reflexer... Man borde tycka att det var någon ur de 97 procenten - men det är det tydligen aldrig.
Citera
2025-12-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Det är intressant att just 97% av all fakta som säger att 97% av befolkningen gör si eller så är tagen helt ur luften för att det låter bra och styrker den påstående personens uppfattning om det som den påstår.
skillnaden på oss är uppenbart att jag rör mig väldigt mycket ute i verkligheten, både i bilen och som fotgängare - och du sitter hemma på ditt pojkrum och väntar på att mamma ska laga kvällsmat...
Citera
2025-12-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB

97% var inte så fel, det är enligt denna koll 92 % som saknar reflex
https://www.sverigesradio.se/artikel/tonaringar-samst-pa-att-bara-reflex-ser-lite-fanigt-ut
Citera
2025-12-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberaVeritas
97% var inte så fel, det är enligt denna koll 92 % som saknar reflex
https://www.sverigesradio.se/artikel/tonaringar-samst-pa-att-bara-reflex-ser-lite-fanigt-ut
Det må så vara men min erfarenhet från området är annan. De flesta som regelbundet promenerar eller motionerar längs vägarna i samhällen och byar utanför stan har någon form av reflex och/eller lampa. Både människor och hundar. Det säger förstås inget definitivt kring det aktuella fallet.
Citera
2025-12-23, 16:17
Medlem
Personangrepp på någon du inte vet något om är ett intressant grepp, kan det vara så att du beskriver dig själv i ett udda fall av självförakt? Det kallas projicering och är en Försvarsmekanism: En omedveten process där man förnekar sina egna oacceptabla känslor och attribuerar dem till någon annan, ofta för att undvika skuld eller ångest.

Faktum är att 97% av alla som projicerar inte heller bär reflex.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
skillnaden på oss är uppenbart att jag rör mig väldigt mycket ute i verkligheten, både i bilen och som fotgängare - och du sitter hemma på ditt pojkrum och väntar på att mamma ska laga kvällsmat...
Citera
2025-12-23, 18:57
Medlem
Hört att kvinnan som omkom bodde i en stadsdel som heter Böleäng i Umeå. Ingen som vet namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in