Hejsan alla datormössen! Jag kör
MacOS Montery blir inte klok på en sak. Plus (+) och frågetecken (?) delar tangent. Vem bestämde att plus (+) ska ha förtur när jag pressar ned den? Det är inte klokt att jag måste trycka på SHIFT. Jag skriver hundratals frågetecken dagligen, aldrig under hela mitt yrkesverksamma liv har jag behövt skriva +. Vem (som inte arbetar på ett konsumentprogram i SVT) behöver skriva Plus +?
Visst är det en kvarleva från en tid då datorerna var till för att räkna mattetal, de konkurrerade ut Facit i Åtvidaberg. Ett i-landsproblem, förvisso, men det besvärar mig då jag ligger i sängen och skriver på laptopen. Då har jag bara en hand tillgänglig, den andra kardan ligger under min kroppshydda. Även om jag skräcker ut tummen och lillfingret så når det inte fram till (+) och SHIFT för att åstadkomma ett frågetecken, även om mina nätta händer inte är jättehänder som Magnus Samuelssons jättehänder. Ibland skriver jag ut FRÅGETECKEN i bokstäver så får jag ändra saken i efterhand när jag har båda händerna tillgängliga.
Jag tror att produktiviteten i samhället skulle öka med kanske tio procent om man tillverkade en ?-knapp. Nu undrar jag om det går att ändra i systeminställningarna? Det står att tangenterna är på svenska, men när jag trycker på knappen händer inget. Är det kört?