2025-12-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Enligt Norrans karta skedde det här: https://maps.app.goo.gl/HzQpgacjY3U8sZXg7 ,strax före västra infarten till Varuträsk byn (om man kommer från stan), inte östra infarten vid Äventyr. Busshållplats finns på vägens södra sida vid korsningen.
Stämmer inte. Det skedde vid infarten till äventyr.

Källa, norrans bilder på olyckan och google maps streetview
Citera
2025-12-22, 18:59
Medlem
Kan vara försent då man ser reflexen,speciellt så isigt som det varit.Den tiden en söndagsmorgon efter den vägen räknar man inte med att de är någon efter vägen i mörkret.
Citera
2025-12-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Vad är konstigt med att någon är ute å springer på morgonen det är ju tvärtom ganska vanligt att folk tränar före jobbet, nu kanske hon var ledig men har man en rutin att jogga tidigt ja då följer man den oavsett!
Är ju en mörk och sannolikt isig väg vid denna årstid där det hände och har man inte reflex på sig(vilket vi ej vet om hon hade) så är det nästan förenat med livsfara att bege sig ut på den vägen.
Det är riktigt halt på vägarna i Västerbotten efter underkylt regn som kommit senaste tiden.

Det kan vara så mörkt ute på landsbygden så att man inte ens ser handen framför sig en mulen höst- eller vinternatt.

Det här blir OffT men i vart fall.

Det pågick ett byggnadsarbete 1 km nedanför mitt födelsehem. Förmannen och några byggjobbare hyrde rum hemma hos oss. En vinterkväll ringde förmannen hem till oss och bad att någon i vår familj muntligen skulle framföra ett meddelande till en traktorförare som hade jobbat övertid. Det här utspelade sig långt före mobilens tidevarv.

- Jag har lovat Rune att hämta upp honom från baracken vid bygget men nu blir jag försenad. Kan någon gå med bud till Rune att han inte behöver vänta på mig?

Givetvis blev jag som yngst skickad som bud. Ingen gatubelysning fanns och det var helt mulet och becksvart. Det var en del nysnö utefter vägen. Man gick helt ljudlöst fram.

Jag hade väl hunnit halva sträckan då det plötsligt blev tvärstopp och jag höll på att ramla omkull. Givetvis blev jag rädd för vad som hade inträffat. Förklaringen kom sekundsnabbt. Rune hade insett att förmannen inte skulle dyka upp och hade efter en stund börjat sin vandring mot vårt hem. I mörkret hade vi till slut krockat med varandra. Ingen av oss hade varken hört eller sett att vi kom varandra till mötes.
Senast redigerad av Konrad 2025-12-22 kl. 19:14.
Citera
2025-12-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodilenbullen
Stämmer inte. Det skedde vid infarten till äventyr.

Källa, norrans bilder på olyckan och google maps streetview

Det är alltså här det har skett.

https://www.google.com/maps/@64.796736,20.7414722,3a,75y,349.41h,83.96t/data=!3m7!1e1!3m5!1spwCvA0bUlFZT5hebzBA_Rw!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D6.037525200859321%26panoid% 3DpwCvA0bUlFZT5hebzBA_Rw%26yaw%3D349.4119110342847 !7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwOS4wIKX MDSoASAFQAw%3D%3D

Där finns i princip ingenting, ingen belysning, 2 km in till själva byn. Inte vet jag nu om det skulle vara så särskilt njutbart med en motionstur där tidigt en söndagmorgon, nåja.
Citera
2025-12-22, 19:19
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Så vad vi vet hittills om offret är hon var 40 år, tvåbarnsmamma med man enligt en i FB-kommentarerna, boendes i Umeå. Någon måste ju veta vem detta var :/
Citera
2025-12-22, 19:21
Medlem
Kan vara försent då man ser reflexen,speciellt så isigt som det varit.Den tiden en söndagsmorgon efter den vägen räknar man inte med att de är någon efter vägen i mörkret.
Citera
2025-12-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy
Kör man den vägen är man iaf uppmärksam på att det kan vara vilt på/vid vägen där vid den tiden. Så skylla på det faller direkt. Det intressanta är väl att reda ut vem föraren är!? Offret räcker att nära och anhöriga vet.
Citera
2025-12-22, 19:39
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lungre
Kör man den vägen är man iaf uppmärksam på att det kan vara vilt på/vid vägen där vid den tiden. Så skylla på det faller direkt. Det intressanta är väl att reda ut vem föraren är!? Offret räcker att nära och anhöriga vet.

Anledningen jag efterfrågar offret är för att det ju kan vara någon man känt en gång i tiden och för att kunna hedra det. Chauffören lär få leva med detta för resten av sitt liv om han är någorlunda normal funtad.
Citera
2025-12-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy

En fartkamera just innan korsningen som kanske gör att bilisten släpper ögonen från vägen och kollar hastigheten, man hinner långt i 80 km/h medan det sker.
Håll hastigheten hela tiden så slipper man problem.
Citera
2025-12-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberaVeritas
En fartkamera just innan korsningen som kanske gör att bilisten släpper ögonen från vägen och kollar hastigheten, man hinner långt i 80 km/h medan det sker.
Håll hastigheten hela tiden så slipper man problem.
Känns som trolig distraktion, är dessutom möjligt att han blev bländad oxå. Dock rätt körd om han blev fotad.

Lite dubbelt med tiden. Föraren är ouppmärksam och kör fort för att han inte förväntar sig hinder den tiden. Kvinnan ute på vägen för att det är mindre trafik den tiden.
Senast redigerad av lungre 2025-12-22 kl. 19:47.
Citera
2025-12-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Vad är konstigt med att någon är ute å springer på morgonen det är ju tvärtom ganska vanligt att folk tränar före jobbet, nu kanske hon var ledig men har man en rutin att jogga tidigt ja då följer man den oavsett!
Är ju en mörk och sannolikt isig väg vid denna årstid där det hände och har man inte reflex på sig(vilket vi ej vet om hon hade) så är det nästan förenat med livsfara att bege sig ut på den vägen.
Det är riktigt halt på vägarna i Västerbotten efter underkylt regn som kommit senaste tiden.

Hon var hemma och skulle fira jul och skulle ta en löprunda innan barnen vaknade på morgonen. Blev det sista hon gjorde.
Citera
2025-12-22, 20:00
Medlem
Vägen var vid tiden för olyckan bra plogad, vägbanan är bred och vägrenen framme på de flesta ställen. För årstiden så bra förutsättningar den kan ha för att röra sig längs vägen. Med tanke på vilken trafik som rör sig på vägen något som inte är trevligt eller säkert att göra men ändå väldigt många gör.

Vid mörkerkörning ska man dessutom hålla längre avstånd från vägrenen än annars, inte hålla ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in