Citat:
Ursprungligen postat av
deeler
Vad är konstigt med att någon är ute å springer på morgonen det är ju tvärtom ganska vanligt att folk tränar före jobbet, nu kanske hon var ledig men har man en rutin att jogga tidigt ja då följer man den oavsett!
Är ju en mörk och sannolikt isig väg vid denna årstid där det hände och har man inte reflex på sig(vilket vi ej vet om hon hade) så är det nästan förenat med livsfara att bege sig ut på den vägen.
Det är riktigt halt på vägarna i Västerbotten efter underkylt regn som kommit senaste tiden.
Det kan vara så mörkt ute på landsbygden så att man inte ens ser handen framför sig en mulen höst- eller vinternatt.
Det här blir OffT men i vart fall.
Det pågick ett byggnadsarbete 1 km nedanför mitt födelsehem. Förmannen och några byggjobbare hyrde rum hemma hos oss. En vinterkväll ringde förmannen hem till oss och bad att någon i vår familj muntligen skulle framföra ett meddelande till en traktorförare som hade jobbat övertid. Det här utspelade sig långt före mobilens tidevarv.
- Jag har lovat Rune att hämta upp honom från baracken vid bygget men nu blir jag försenad. Kan någon gå med bud till Rune att han inte behöver vänta på mig?
Givetvis blev jag som yngst skickad som bud. Ingen gatubelysning fanns och det var helt mulet och becksvart. Det var en del nysnö utefter vägen. Man gick helt ljudlöst fram.
Jag hade väl hunnit halva sträckan då det plötsligt blev tvärstopp och jag höll på att ramla omkull. Givetvis blev jag rädd för vad som hade inträffat. Förklaringen kom sekundsnabbt. Rune hade insett att förmannen inte skulle dyka upp och hade efter en stund börjat sin vandring mot vårt hem. I mörkret hade vi till slut krockat med varandra. Ingen av oss hade varken hört eller sett att vi kom varandra till mötes.