Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-22, 19:29
Medlem
Finns det något enkelt flygplan att köpa som man inte behöver något certifikat för att få framföra. Så att man kan komma upp en bit i luften? Det kan vara väldigt enkelt bar man får känslan av att flyga. Jag har sett bilder på väldigt simpla konstruktioner som ändå har lämnat marken.
Citera
2025-12-22, 20:05
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basse-Frasse
Finns det något enkelt flygplan att köpa som man inte behöver något certifikat för att få framföra. Så att man kan komma upp en bit i luften? Det kan vara väldigt enkelt bar man får känslan av att flyga. Jag har sett bilder på väldigt simpla konstruktioner som ändå har lämnat marken.

En hängglidare kanske ?

https://wingseller.com/hang-gliding/wings
Citera
2025-12-22, 21:38
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
En hängglidare kanske ?

https://wingseller.com/hang-gliding/wings

Fast även dom kräver väl att man ska gå igenom någon slags kurs (och få licens) för att få flyga?

Om jag uppfattar TS fråga rätt så frågar h*n om det finns något som man kan flyga helt utan utbildning och då är svaret nej. I praktiken så är alla belagda luftfarkoster belagda med någon form av utbildnings/licens/certifikat-krav.

Närmaste man kan komma är väl att flyga en drönare, men då sitter man ju själv inte där uppe.

Det är i allmänhet inte möjligt någonstans, förutom i USA (och även där är det förstås rekommenderat, eftersom olycksstatistiken inte kanske är så vacker för de som låter bli )
Citera
2025-12-22, 21:57
Medlem
Citat:

Satt faktiskt och funderade lite på din frågeställning och det finns en möjlighet om du kan hålla dig precis under 2 meter i flyghöjd, då är det ingen flygfarkost.

Tyvärr är det inte det som du syftar på med att flyga.

Vi som håller på med tävlingsbåtar utnyttjar markeffekten för att kunna köra så hårt (snabbt) som möjligt i höga vågor och vi flyger faktiskt med bara drevet i vattnet.

En länk för lite info. https://sv.wikipedia.org/wiki/Markeffekt
Citera
2025-12-22, 23:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Nej, inte i Sverige. De enklaste konstruktionerna kräver fortfarande UL-certifikat (ultralätt).

Samma sak om du vill ut och köra i trafiken. Det fanns förr att du "fyllde moppe" när du blev 15 och på dagen fick tillstånd att köra moped. Mopeder fick max gå i 30 km/h. Senare när våra regler harmoniserades med eu kom istället moped klass I och klass II (klass 1 och klass 2), där klass I fick köras upp till 45 km/h och fick inte framföras på cykelbana eller trottoar, och klass II fick max gå i 25 km/h men fick framföras på cykelbana. De gamla mopederna som räknades som klass II men med undantaget att de fick köra i 30 km/h. Klass I krävde alltid någon form av körkort eller förarintyg, och sedan 2009 så kräver klass II det också för alla som inte fyllt 15 innan 2009-09-30.

Du kan inte bara ge dig ut lite i trafiken för att testa på att köra något fordon och du kan inte bara ge dig upp i luften för att testa och känna att du flyger utan tillstånd. Det finns inget "certifikatfritt flygplan".
Citera
2025-12-23, 08:09
Medlem
Som tidigare nämnts, det existerar inte i Sverige. Även lufballong kräver licens. Delar av USA kan du flyga UL helt fritt i dock exempelvis.

Med det sagt ska man nog ha en sabla otur för att "åka dit" på, säg, en olicensierad enklare, motorassisterad hangglide. Nog större risk att du kraschar och dör. Men det är alltså ett brott mot luftfartslagen.
Citera
2025-12-23, 09:01
Medlem
Närnaste du kan komma i Sverige borde vara skärmflyg eller paramotor. Men även dessa kräver utbildning, certifikat och försäkring.
Citera
2025-12-23, 11:24
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fast även dom kräver väl att man ska gå igenom någon slags kurs (och få licens) för att få flyga?

Om jag uppfattar TS fråga rätt så frågar h*n om det finns något som man kan flyga helt utan utbildning och då är svaret nej. I praktiken så är alla belagda luftfarkoster belagda med någon form av utbildnings/licens/certifikat-krav.

Närmaste man kan komma är väl att flyga en drönare, men då sitter man ju själv inte där uppe.

Det är i allmänhet inte möjligt någonstans, förutom i USA (och även där är det förstås rekommenderat, eftersom olycksstatistiken inte kanske är så vacker för de som låter bli )

Jag tvivlar på att alla som håller på med hängglidare, paragliding etc. har någon form av flygcertifikat ?
En anekdot i sammanhanget är, en perifer bekant hade ett litet flygplan som han flög med rätt regelbundet (startade och landade på gräsfält etc.). Det tog många år innan luftfartsverket knackade på. Men visst till sist knackade dom på, och han fick en del problem.
Citera
2025-12-23, 14:22
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag tvivlar på att alla som håller på med hängglidare, paragliding etc. har någon form av flygcertifikat ?
En anekdot i sammanhanget är, en perifer bekant hade ett litet flygplan som han flög med rätt regelbundet (startade och landade på gräsfält etc.). Det tog många år innan luftfartsverket knackade på. Men visst till sist knackade dom på, och han fick en del problem.

Hur det ligger till med den saken vågar jag inte uttala mig om, men antagligen inte. Alla som kör bil har inte heller körkort, så det är väl ett rimligt antagande att de finns de som skiter i reglerna när det kommer till flygande också.
Citera
2025-12-23, 15:53
Medlem
Mr.Swedens avatar
Nej något seriöst som kan flygas utan cert finns mig veterligen inte, men det håller på att hända spännande saker i hobbyavdelningen. På YouTube finns filmer på folk som byggt luftfarkoster med en ram drivna av ett antal uppåtriktade motorer med propeller. Alltså en jättedrönare. Samma sak med det radiostyrda RC flyget där modellerna numera är mycket stora och har enorm dragkraft. Den som vill kan absolut skruva ihop någonting som klarar en passagerare och några Norrlands Guld.
Citera
Igår, 15:30
Medlem
godboys avatar
Kan tänka mig att det förekommer att alla inte har rätt utbildning. Men alla som håller på med flyg av olika slag är generellt intresserade av att komma ner på marken helskinnade. Har man intresse för flygning så är man nog i vilket fall rätt påläst, dessutom krävs det väl vissa ekonomiska muskler för att hålla på med sportflyg.
Citera
Igår, 15:35
Medlem
Om man startar och landar på privat mark är det väl ingenting som angår någon myndighet. Jag har tillgång till c:a 6-7 ha privat mark, mest gräsfält som jag får disponera, där kan jag starta och landa. Det kan väl inte vara förbjudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in