2025-11-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Den som inte betalar själv 😎

Har ett jobb att sköta eller är inte en medel-lös nolla!
Citera
2025-11-29, 07:28
Medlem
tågbiljetter kommer troligen bli dyrare med åren. bara vänja sig.
det här pratet om 43kr som lyftes för 6 månader sen av moderaterna - forget about it already. i en inflation med dyra priser, med dyrt elnät, med stor osäkerhet i miljöpolitken. det går inte ens att halvera till 21.5kr biljetten.

det billigaste i framtiden kommer nog att bli flyget ändå. och bussen är redan billigast men så mycket billigare kommer det inte bli.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-29 kl. 07:34.
Citera
2025-11-29, 07:41
Medlem
UniktAnvNamns avatar
den som vill ta sig mellan Arlanda och city på 20 minuter utan att behöva trassla med ockertaxi, köer och annan skit.
Citera
2025-11-29, 07:52
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi kan nog mest konstatera att de som åker Arlanda Express är antingen okunniga turister eller myndighets/företagspersoner som låter skattebetalare/kunder betala för resan.

Alla andra vet ju att bussen är billigare och att allt som krävs är lite planering så man har 20-30 min extra tid.

Samma med taxi som ju också ofta tar ockerpriser om man inte är på sin vakt.

Finns de som har gott om stålar också och vill ha det bekvämt och snabbt.
Citera
2025-11-29, 10:00
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?
Om man tittar på filmer där youtubeproffs besöker Stockholm för att fika och promenera i Gamla stan under 24 timmar så åker de nästan alltid med Arlanda express. Jag tror att de inte inser att det finns några alternativ och sedan misstänker jag att det handlar lite om det vanliga "pesetasmisstaget", Dvs du inser först efteråt hur dyrt det var. Så jag tror att turister är de vanligaste resenärerna.
Citera
2025-11-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad snackar du för skit? Både SJ, SL och Mälartåg har tåg till Arlanda. Monopol my ass.

Fast alla andra aktörer tvingas ju betala en avgift till Arlanda express för att få använda rälsen. Vad skulle det vara annat än ett monopol?
Citera
2025-11-29, 13:08
Medlem
Huntsmans avatar
Sist jag var på resande fot använde jag Arlanda Express.
Varför?
Babbefritt, snabbt, pålitligt.

Dyrt, ja, men det kan få kosta lite för att få uppleva ovanstående fördelar.
Citera
2025-12-22, 19:18
Medlem
EQT köper upp och säger att de ska sänka priset. Glädjande. Tänk 100 kr in till centralen. Hade sålt som smör.

Östermalmare får ta taxi tänker jag.
Citera
2025-12-22, 19:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
EQT köper upp och säger att de ska sänka priset. Glädjande. Tänk 100 kr in till centralen. Hade sålt som smör.

Östermalmare får ta taxi tänker jag.

Tyvärr kommer det nog inte bli 100kr men håller med, då hade man faktiskt kunnat använda tåget. Nu bor jag inte i stockholm men kan byta på centralen och hoppa på nästa tåg hem.
Nu blir de oftast bilen då det blir billigare och smidigare när man är två.
Citera
2025-12-22, 21:07
Medlem
Adelaides avatar
Mycket märkligt att läsa vad folk skriver här.

"Man är fattig om man gnäller över 340 spänn", "Vad gör 340 spänn när du varit på en dyr semester?" m.m.

340 spänn ÄR dyrt för en resa på knappa 20 minuter. Det är med all rätt en av Europas dyraste avgifter till en flygplats.

Att åka från Roms flygplats in till stan med tåg kostade 14 euro när jag var där. Samma i Amsterdam. I London var det ännu billigare har jag för mig. När jag bodde i Göteborg betalade jag alltid runt 80 spänn för att komma till Landvetter.

Inse att dessa 340 spänn ni betalar är dyrt och inte nån jävla "lyx".

För 340 spänn kan jag komma till Polen från Skåne. Skulle jag betala det för att åka till Arlanda från Stockholm? Aldrig!
Citera
2025-12-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Mycket märkligt att läsa vad folk skriver här.

"Man är fattig om man gnäller över 340 spänn", "Vad gör 340 spänn när du varit på en dyr semester?" m.m.

340 spänn ÄR dyrt för en resa på knappa 20 minuter. Det är med all rätt en av Europas dyraste avgifter till en flygplats.

Att åka från Roms flygplats in till stan med tåg kostade 14 euro när jag var där. Samma i Amsterdam. I London var det ännu billigare har jag för mig. När jag bodde i Göteborg betalade jag alltid runt 80 spänn för att komma till Landvetter.

Inse att dessa 340 spänn ni betalar är dyrt och inte nån jävla "lyx".

För 340 spänn kan jag komma till Polen från Skåne. Skulle jag betala det för att åka till Arlanda från Stockholm? Aldrig!

men 340kr är 10 min i en ica affär i stockholm med en del grundvaror som ett paket smör, 1kg ost och 2 paket feta. vi lever inte i 2005 längre mannen. transporten är dyr och således ska det kosta att ta sig från punkt a till punkt b med fina säten - avskärmning från allmänheten och en garanti att man kommer till sitt flyg i tid! punkt - min herre.
Citera
2025-12-23, 12:16
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
men 340kr är 10 min i en ica affär i stockholm med en del grundvaror som ett paket smör, 1kg ost och 2 paket feta. vi lever inte i 2005 längre mannen. transporten är dyr och således ska det kosta att ta sig från punkt a till punkt b med fina säten - avskärmning från allmänheten och en garanti att man kommer till sitt flyg i tid! punkt - min herre.

340 är också en flygbiljett till London.
Jag tar hellre buss för 80 spänn och tar ut en timlön på 260 spänn och kommer fram precis som ni som åker med turistfällor. Visst att det tar lite längre tid, men har man semester så har man sällan bråttom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in