Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bryr mig inte om att kolla upp din länk, dina källlor brukar oftast vara lika med katttskit eller propaganda. Här är råfakta om Rysslands guldreserv. Den har mångdubblats sedan 2010 - både i mängd och i värde:

https://www.ceicdata.com/en/indicator/russia/gold-reserves

Diagrammet högt upp på sidan kan ställas in så att man får det startdatum man vill belysa, Om man ställer in det på 2010 till oktober 2025, så ser man att värdet har gått upp från runt 40 miljarder dollar till 300 miljarder, och kurvan pekar rakt uppåt. Ryssland inte bara köper in guld, framför allt bryter de en hel del själva i Sibirien.

Mängden guld har gått upp från 20 miljoner ounces 2010 till omkring 75 miljoner ounces (2330 ton) i september 2025. Nästan en fyrdubbling på femton år alltså. Och du tror dig bevittna ett panikslaget Ruyssland som säljer av massor med guld och tömmer sina reserver för att överleva?
Jag bryr mig inte om att kolla din länk, det var inte guldpriserna som var frågan. Det var din lögn om att Ryssland inte säljer något guld.

Att sälja guldet är ett av flera sätt att få in de medel i krigskassan Putin kräver för att kunna fortsätta kriget, Putin som har krigat i nästan alla de 25 åren han har suttit som diktator vid makten

Seså stackars man, se nu till att släppa hjärntvätten för en liten stund och kolla upp fakta istället.
Citera
2025-12-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
"Kina och Indien" betalar alltså med guld? Ska de dela ut guld till pensionärerna i Ryssland nu, med tanke på att de har snott den "kassan" från åldringarna?
Du missade att Ryssland, som jag skrev, själva bryter en hel del guld? Och dessutom när man tänker på det, en del av den ryska statens inköp av guld görs naturligtvis från privata gruvföretag i det egna landet.

Ryssland har ingen brist på ekonomiska lösningar för att kunna betala löpande kostnader och räkningar, löner och samhällelig välfärd. Det är Ukraina som är kroniskt insolvent och måste tigga och vigga nya pengar hela tiden.
Citera
2025-12-22, 15:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Ryssland är ett utav få länder som tar upp enorma mängder guld via sin gruvindustri -

Som exempel tar Sverige upp ca 500 kilogram/år - som en biprodukt till järngruva. Fråga Boliden.

Kan tänka mig att Ryssarna kommer upp i 2000 Kilogram/år. Förmodligen mera.

Guld har inget namn och kan säljas närsomhelst till vemsomhelst till vilketsomhelst pris.

Ryssland har även en stor ädelsten industri. Diamanter, smaragder, rubiner etc.

Kilogram? Vet du vad vi brukar kalla det i Sverige?
Citera
2025-12-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
När man ser infanteri på motorcyklar och hästar....så undrar man ju omedelbart vilken sorts krigsmakt man har att göra med.

Det är ryssarnas främsta kriglist - att snabbt transportera en soldat till sin död.

Jag menar vad händer om hästen och ryttare kommer fram till en skyttegrav, som redan i förväg är observerad.

Det måste vara ett sort militärt straff i den inkompetenta armen - ATT skicka folk i döden.

Det är typiskt ryskt har så alltid varit taktiken är att alltid överösa fienden med soldater spelar ingen roll hur många förluster man får för förluster bryr man sig inte om. Det är ren och skär kamikaze attack som de anfaller med 99% säker död.
Citera
2025-12-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag bryr mig inte om att kolla din länk, det var inte guldpriserna som var frågan. Det var din lögn om att Ryssland inte säljer något guld.

Jag sade inte att Ryssland inte skulle sälja av något guld, jag sade att det handlar om rätt små mängder och att det är något landet utmärkt väl har råd med, utifrån sin stora och stadigt växande guldreserv. Det är ingen panikförsäljning för att täta hålen i en ständigt l'äckande vägg, som du ville ge sken av.
Citera
2025-12-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kilogram? Vet du vad vi brukar kalla det i Sverige?

Well guld mäts ju i gram utav någon outgrundlig anledning. Eller i USA så är den "uns" som är ca 32 gram.
Citera
2025-12-22, 16:11
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Jag sade inte att Ryssland inte skulle sälja av något guld, jag sade att det handlar om rätt små mängder och att det är något landet utmärkt väl har råd med, utifrån sin stora och stadigt växande guldreserv. Det är ingen panikförsäljning för att täta hålen i en ständigt l'äckande vägg, som du ville ge sken av.
Det rör sig nog om ganska stora mängder ska du se. Det där var väldigt detaljerat beskrivet för att handla om hur det inte är.

Till och med rysk statlig media har nu erkänt att den ryska militären är pank:
https://tass.com/defense/2060361
Citera
2025-12-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Det rör sig nog om ganska stora mängder ska du se. Det där var väldigt detaljerat beskrivet för att handla om hur det inte är.

Till och med rysk statlig media har nu erkänt att den ryska militären är pank:
https://tass.com/defense/2060361
Ukraina är som land mer eller mindre kroniskt insolventa om man räknar bort de massor med pengar och stöd som kommer in från väst ur ekvationen. Det är det stödet som håller deras huvud över vattenytan ännu ett tag till, men det får man knappt säga här på forumet.

Ukrainarna själva gör emellertid sitt bästa lör att slösa bort, fiffla undan och förskingra en del av detta stöd.
Citera
2025-12-22, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad har du för problem med ordvalet? När man blir attackerad försöker man försvara sig, det gör en inte till mindre fredlig

Tamejfan, har vi en Nobel fredsprisvinnare här också?
Citera
2025-12-22, 16:20
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ukraina är som land mer eller mindre kroniskt insolventa om man räknar bort de massor med pengar och stöd som kommer in från väst ur ekvationen. Det är det stödet som håller deras huvud över vattenytan ännu ett tag till, men det får man knappt säga här på forumet.

Ukrainarna själva gör emellertid sitt bästa lör att slösa bort, fiffla undan och förskingra en del av detta stöd.
Jo självklart Ukraina är beroende av stöd från EU och USA, det vet alla.
Ryssland har mindre GDP än Italien fast det är världens största land.
Citera
2025-12-22, 16:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Väldigt många? Det får ju säljas av lite billigare då.
Jag skulle tro Ryssland säljer billigt guld till Dubai, Kina, Turkiet med flera.

Varför i helvete skulle man undercutta guldpriset?
Citera
2025-12-22, 16:21
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Varför i helvete skulle man undercutta guldpriset?
Det är det Ryssland gör för att kunna sälja sitt guld på svarta marknaden till Kina, Dubai med flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in