Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-21, 21:14
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
49. Tom Strong av Alan Moore

Citat:
40. Mister Miracle av King och Gerads?

Citat:
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men jag tycker mig känna igen 23 och det har lite drag av Tobias Sjölund. Kan det vara Axplock?

Korrekt på ##40 och 49! Dock ej Axplock här.

Yulenuts 2025
Citera
2025-12-22, 00:32
Medlem
Apropå ingenting egentligen... Skildrar inte nr 51 en nyårsafton snarare än jul? Lustig slump annars att de öppnar en flaska "festligt" precis när klockan är på väg att slå tolv...?
Citera
2025-12-22, 00:38
Medlem
Kundalinis avatar
9 Tidig Charles M Schults? Lil People?
Citera
2025-12-22, 04:27
Medlem
Man-At-Armss avatar
31. Toddy av Thomas Svensson
Citera
2025-12-22, 07:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Apropå ingenting egentligen... Skildrar inte nr 51 en nyårsafton snarare än jul? Lustig slump annars att de öppnar en flaska "festligt" precis när klockan är på väg att slå tolv...?

Jo, liksom rutorna 46 och 49 är det en nyårsscen – sådana har vi också haft med i åtskilliga år. Man måste nog tillåta sig det för att få ihop en nötskål utan alltför många upprepningar och mer långsökta lösningar (##48 och 59 är ju t.ex. inte julscener egentligen), särskilt som många moderna serier tycks föredra att uppmärksamma nyår framför jul när de berör årets helgfiranden. Och vi brukar ju avsluta tävlingen på nyårsnatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
9 Tidig Charles M Schults? Lil People?

Nej, men serieskaparen torde liksom många andra ha inspirerats av Schulz när han vid mitten av 1960-talet började utesluta alla vuxna ur sin befintliga familjeserie – inklusive de tidigare huvudpersonerna – och fokusera på konverserande barn. Mort Walkers figur Lt Fuzz (fänrik Fjun) sägs ha fått sitt namn efter Fuzzy Philbrick, vilket skall ha varit den ursprungliga titeln på den serie som vi här söker, en titel som dock ratades av syndikatet och aldrig användes.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
31. Toddy av Thomas Svensson

, eller Stålberg som han senare kom att kalla sig. Rutan hämtad ur albumet Schlagergnaager som kom i år, en efterlängtad samling där dock en del serier tyvärr strukits ned och klippts om för att passa albumformatet.

Yulenuts 2025
Citera
2025-12-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jo, liksom rutorna 46 och 49 är det en nyårsscen – sådana har vi också haft med i åtskilliga år. Man måste nog tillåta sig det för att få ihop en nötskål utan alltför många upprepningar och mer långsökta lösningar (##48 och 59 är ju t.ex. inte julscener egentligen), särskilt som många moderna serier tycks föredra att uppmärksamma nyår framför jul när de berör årets helgfiranden. Och vi brukar ju avsluta tävlingen på nyårsnatten.
Det var det jävligaste, snart försöker du väl lura i mig att jultomten inte finns också!
Vahettere..., jag propagerar som vanligt för att tävlingen kanske ska delas upp i en "allmänhetens åkning" där kraven är lägre och man mycket väl kan veva om Kalle, Bamse, 91:an och kanske liiite svårare grejer som Peo och Judge Dredd varje år. Och så en "elitserie" där folk som kapar till sig en 20 -30 poäng varje år får briljera. Då får alltså inte typ Man-At-Arms, PlantaGenista, timheidecker, Popesize och t o m lilla jag inte lägga sig i på den lägre nivån. Apropå att få ihop fler nötter utan att de blir för uppenbara. OCH kanske också att locka fler att ta sig en titt på quizet.

Citat:
Nej, men serieskaparen torde liksom många andra ha inspirerats av Schulz när han vid mitten av 1960-talet började utesluta alla vuxna ur sin befintliga familjeserie – inklusive de tidigare huvudpersonerna – och fokusera på konverserande barn. Mort Walkers figur Lt Fuzz (fänrik Fjun) sägs ha fått sitt namn efter Fuzzy Philbrick, vilket skall ha varit den ursprungliga titeln på den serie som vi här söker, en titel som dock ratades av syndikatet och aldrig användes.
Jaha, börjar vi snacka ledtrådar nu! Då vill jag fortsätta diskussionen om nr 4 och 8. ÄR 4 Åsa-Nisse och det bara söks rätt tecknare? Eller är jag på helt fel träd och skäller?
Liknande fråga på nr 8. Är det något specialprojekt som söks? Annars gissar jag naturligtvis på "Familjen Flax" (Hi and Lois) av Dik Browne och Mort Walker, så är det i a f avbetat.
Citera
2025-12-22, 12:06
Moderator
Popesizes avatar
56 ser ut som Paul Coker.
Så jag säger MAD, även om jag vet att det är väldigt ospecificerat.
Citera
2025-12-22, 14:46
Moderator
Citat:
Det var det jävligaste, snart försöker du väl lura i mig att jultomten inte finns också!
Vahettere..., jag propagerar som vanligt för att tävlingen kanske ska delas upp i en "allmänhetens åkning" där kraven är lägre och man mycket väl kan veva om Kalle, Bamse, 91:an och kanske liiite svårare grejer som Peo och Judge Dredd varje år. Och så en "elitserie" där folk som kapar till sig en 20 -30 poäng varje år får briljera. Då får alltså inte typ Man-At-Arms, PlantaGenista, timheidecker, Popesize och t o m lilla jag inte lägga sig i på den lägre nivån. Apropå att få ihop fler nötter utan att de blir för uppenbara. OCH kanske också att locka fler att ta sig en titt på quizet.

Nja, vi kan ju inte hindra folk från att gissa var de vill, och jag tycker det skulle strida mot forumets idé. "Allmänheten" kan ju gissa på de lätta oavsett var de ligger, det är mest en fråga om att ha tur med timingen om man alls har något intresse för att delta.

Citat:
Jaha, börjar vi snacka ledtrådar nu! Då vill jag fortsätta diskussionen om nr 4 och 8. ÄR 4 Åsa-Nisse och det bara söks rätt tecknare? Eller är jag på helt fel träd och skäller?
Liknande fråga på nr 8. Är det något specialprojekt som söks? Annars gissar jag naturligtvis på "Familjen Flax" (Hi and Lois) av Dik Browne och Mort Walker, så är det i a f avbetat.

#8 är mycket riktigt Familjen Flax! Från en metahumoristisk söndagssida från januari 1958.
https://comicskingdom.com/vintage/hi-and-lois-vintage/1958-01-05
#4 – det är bara att gissa på.

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
56 ser ut som Paul Coker.
Så jag säger MAD, även om jag vet att det är väldigt ospecificerat.

Visst är det Paul Cokers omisskänneliga stil. Dock ej ur MAD.

Yulenuts 2025
Citera
2025-12-22, 19:10
Medlem
Citat:
"Allmänheten" kan ju gissa på de lätta oavsett var de ligger, det är mest en fråga om att ha tur med timingen om man alls har något intresse för att delta.
Nu är det ju lite just precis exakt det där med tajmingen jag menar. Då kan ju de lättare bilderna ligga kvar ett par dagar. Nu ryker de ju första kvarten av "tävlingen". Och sedan är loppet totalt kört och rätt ointressant om man inte råkar vara serienörd... Och naturligtvis bygger "allmänhetens åkning" då på ett "gentlemens agreement" att vi typ halvdussinet pers som i praktiken abonnerar på de översta platserna i resultatlistan varje år ger blanka fan i att svara på det lätta quizet. ALLA ANDRA från forumet får naturligtvis kliva in och gissa där.

Jaha, hur som haver, nr 4 är alltså VARKEN Åsa-Nisse ELLER Andersson / Norrman? Korrekt?
Citera
2025-12-22, 21:36
Medlem
timheideckers avatar
1. Mats Källblad?
14. Gunnar Krantz - Två Månader i Tanger
Citera
2025-12-22, 22:05
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
..., jag propagerar som vanligt för att tävlingen kanske ska delas upp i en "allmänhetens åkning" där kraven är lägre och man mycket väl kan veva om Kalle, Bamse, 91:an och kanske liiite svårare grejer som Peo och Judge Dredd varje år. Och så en "elitserie" där folk som kapar till sig en 20 -30 poäng varje år får briljera. Då får alltså inte typ Man-At-Arms, PlantaGenista, timheidecker, Popesize och t o m lilla jag inte lägga sig i på den lägre nivån. Apropå att få ihop fler nötter utan att de blir för uppenbara. OCH kanske också att locka fler att ta sig en titt på quizet.
Det står dig fritt att själv skapa en sådan tävling, som uppfyller allt det du önskar dig.
Citera
2025-12-22, 23:53
Medlem
Man-At-Armss avatar
53. Med tanke på skorna provar jag med Olli av Nils Egerbrandt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in