2025-12-21, 19:21
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenfylld
Nu spekulerar jag hej vilt, men en sådan här händelse kan ha att göra med att någon blivit väldigt kåt på julbonus och tryckt på knappen.

Man kommer i och med detta nya fysiska hus att anställa ny personal (både gammal & ny) men helt via olika bemanningslösningar med "ändrade vilkor" istället för att ha egen personal om det nu gått dåligt och man redan bränt igenom alla typer av deltidslösningar.

Sen säljer man kanske in det som "Den gamla personalen får tillbaka jobbet" eller "Nysatsning i Karlstad i och med nybyggt varuhus" "Vi spar energi tack vare vår nya superisolerade hall" eller " Långtidsarbetslöse Fouad 23; -"Jag är jätteglad och har alltid gillat bilar".

Men det hela hade inte gått igenom om man inte fysiskt rev ned allt först.

Samma playbook som man kör med hela Europa, typ.

Några som bastat och golfat eller druckit vin på Logen i Karlstad och kommit överens.
Alla ansvariga går vinnande ur det på kort sikt.

Ny-gamla personalen får sedan två veckors uppsägning på nya kontrakt via Adecco eller liknande skitföretag på lång sikt som inte hade gått igenom i den gamla organisationen.

Och nått luftigt högre resonemang kring att "detta är framtiden i hela Europa, bäst för Karlstad på lång sikt".

Extra viktigt med förnedringsaspekten såklart som också måste in i ekvationen, så att nån broder kan kliva upp i rang, man gör det mot de anställda strax innan jul så man visar att man klarade eldprovet och tryckte på knappen.

Rena spekulationer självklart, men såhär lågt förtroende har jag förvärvat av att leva och arbeta i det Svenska moderna samhället.

Nej det är inte så. Detta diskuteras även på reddit och jag råkade prata med en som tydligen jobbade i butiken. Biltema har faktiskt gjort liknande operationer tidigare där man rivit en hel butik och byggt en ny. Men dessa gånger har de anställda fått jobb i andra butiker så länge eller fått uppsägning med återanställningsrätt vid önskemål om detta. Denna gången hade man talat med personalen tidigare om en ev. utbyggnad och detta var planerna. Sen pang bom, tack och adjö vi river istället. Otroligt dåligt beteende. Kan man ens ha sån här dålig framförhållning i ett modernt företag?
Citera
2025-12-21, 19:24
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej det är inte så. Detta diskuteras även på reddit och jag råkade prata med en som tydligen jobbade i butiken. Biltema har faktiskt gjort liknande operationer tidigare där man rivit en hel butik och byggt en ny. Men dessa gånger har de anställda fått jobb i andra butiker så länge eller fått uppsägning med återanställningsrätt vid önskemål om detta. Denna gången hade man talat med personalen tidigare om en ev. utbyggnad och detta var planerna. Sen pang bom, tack och adjö vi river istället. Otroligt dåligt beteende. Kan man ens ha sån här dålig framförhållning i ett modernt företag?

Jag spekulerar som sagt, om än med glimten i ögat har sett mycket skit.

Och ja, det är otroligt dåligt beteende av Biltema.

Uppenbarligen bryr man sig ju inte om personalen oavsett i detta fallet.

Hur många är anställda av Biltema direkt och hur många är på bemanning?
Använder sig Biltema av bemanning generellt?
Senast redigerad av Vattenfylld 2025-12-21 kl. 19:27.
Citera
2025-12-21, 19:38
Medlem
Nope, ingen bemanning. Själv jobbat där så känner många. Fråga mig vad ni vill, jag har all info (från personalens sida).
Citera
2025-12-21, 19:45
Medlem
Karlstads varuhus är ett av dem som går absolut bäst i hela Sverige. Vilket gör hela den här grejen ÄNNU sjukare.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fackets ombudsman verkar lite korkad.
– Förhandlingarna är ajournerade och kommer på obestämd tid återupptas, säger Martin Boström.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/samtliga-anstallda-pa-biltema-i-karlstad-varslas-om-uppsagning
Man kan inte återuppta något på obestämd tid. Det som menas är väl att de inte kommer att återupptas inom överskådlig tid.

Icke desto mindre är det givetvis helt oacceptabelt att hantera personalärenden på detta sätt. Det här är nog bland de märkligaste ageranden som ett större företag gjort. Stort självskadebeteende. Det är ju knappast bra för arbetsgivarvarumärket Biltema. Vem vill jobba där om personalen inte i god tid får information om förestående ändringar med omfattande konsekvenser? Man undrar ju om varuhuset i Karlstad gått dåligt? Karlstads kommun har ju ändå nästa 100' invånare så det borde finnas kundunderlag.
Citera
2025-12-21, 21:30
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lgukng
Nope, ingen bemanning. Själv jobbat där så känner många. Fråga mig vad ni vill, jag har all info (från personalens sida).
Är det sant det som skrivs att det är osedvanligt många heltidsanställda i Karlstadsbutiken?
Att det skulle vara ett av skälen?
Citera
2025-12-21, 22:12
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Är det sant det som skrivs att det är osedvanligt många heltidsanställda i Karlstadsbutiken?

Det är ju exakt det här som är min tes.

Historien innehåller flera grejer jag tycker mig har sett förut.
Att det just sker i Karlstad, där fortfarande mänsklighet existerar och inte är helt psyk, stärker mina misstankar.

Man maler sönder bransch efter bransch.

Hoppas vi får bra svar ifrån den Fd anställde i tråden med insyn i nuvarande personalen.

Att vederbörande redan säger att det inte existerar bemanning och att butiken går bäst i Sverige är just skälet enligt mig. Att beskedet sker digitalt, är ännu ett tecken.
Att det sker innan jul är symboliskt.

Jag vet hur dumt det sista påståendet i sig låter men....som sagt.
Det följer vissa mönster.

*Edit.
Har nu läst på i artiklarna.

Jag säger därför:
Detta är för att införa bemanning, 100%.

Facket skall manövreras ut, så även det kollektiva minnet på arbetsplatsen.

Det kommer även att bli flera olika bemanningsföretag som delar på kakan så ingen personal kommer att kunna tala med varandra, då alla har olika avtal och olika lön och olika arbetstider.
Facket blir utmanövrerade.
Och kunderna kommer att fortsätta att komma och butiken kommer att bli "Ny och fräsch".
(Helst nått trams om nått klimatavtryck och att "ta ansvar för framtiden" som grädde på moset med glada rasifierade familjen som fikar på nån stor bild.)

Kan man sedan skylla på lågkonjunkturen eller Ukraina eller det varma vädret under hösten, så kommer man självklart att göra detta.

Den här gången kan ni inte lura oss alla, jävla fitt-företag!

För ni kör samma looser-manual varje gång!!!
Senast redigerad av Vattenfylld 2025-12-21 kl. 22:52.
Citera
2025-12-22, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Nu är det faktiskt möjligt att bygga och fortfarande driva en affär på samma plats

Ja men lite knepigare att riva varuhuset och fortfarande driva en affär på samma plats.

Sen är de väl inte helt säkert att obehöriga dvs kunderna har behörighet att vistas på byggarbetsplatsen under uppbyggnaden. Går ju inte att ha folk i butiken som trycker i sig korv medans arbetarna jobbar ovanför dem. Räcker med att nån tappar nått verktyg och nån får den i skallen så är de kört.

Kan du ge något exempel på där man fortsatt bedriva affären samtidigt som man bygger om lokalen senaste 10-20åren? Dock tror ja det är helt uteslutet att bedriva affären samtidigt som den rivs ner totalt och bygger sen en helt ny byggnad. Det är inte nån utbyggnad liksom.
Citera
2025-12-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard

Detta är tyvärr inget jag med säkerhet kan uttala mig om, eftersom jag inte vet om någon inom Biltemas ledning faktiskt har bekräftat detta. Uppgifterna tycks i stället bygga på vad vissa anställda uppger, och kan därför röra sig om spekulationer. Även de uppgifter som förekommer i media anges vara ”enligt uppgifter till NWT”, vilket ju innebär att informationen inte är officiellt bekräftad. Står ingenstans vem som ska ha sagt detta, osv…
Citera
2025-12-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Fruktansvärt äckligt hanterat.
Noll respekt för människor.

Tror det handlar mer om arbetsbrist än att företaget vill offra bort sitt varuhus för att jävlas med anställda.

Inte förvånad att det händer. Biltema ligger 20 år bakom sina konkurrenter när det gäller e-handel och närvaro på nätet. De har inga hemleveranser, inget recensionssystem, produkterna är samma nu som för 30 år sen, och saknar innovation och ofta allt i dyster blå färg, saknar modernisering.

Minns inte när jag var på biltema senast. Det blir iaf inte mer än hundra kr per år på biltema. När jag är där så är det super tomt med, typ 3-4 kunder i hela varuhuset. Och ofta ångrar jag köpet för att kvaliteten är skit och jag hade ingen möjlighet att veta det när de inte tillåter recensioner på deras produkter.

Handlar mest på amazon, oändligt många olika produkter att välja, tusentals recensioner, en klick, och man får grejerna till sin dörr ofta samma dag, och produkterna brukar alltid stämma bra med recensionerna. På köpet får man tv paket prime och gratis frakt för 60 kr per månad.

Har jag superbråttom så väljer jag alltid jula, bauhaus, Hornbach och alla andra över biltema, mest för att biltema ligger så långt bort från Stockholm där jag bor, och för man aldrig vet kvaliteten på det man köper.
Senast redigerad av Tja10000 2025-12-23 kl. 20:05.
Citera
2025-12-23, 20:54
Medlem
Biltema hade en omfattade postorder handel som de gjorde sig
av med på 80-talet.
Istället satsade Biltema på varuhus.
Lite fel beslut sett med dagens ögon.
Citera
2025-12-24, 03:10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Tror det handlar mer om arbetsbrist än att företaget vill offra bort sitt varuhus för att jävlas med anställda.

Inte förvånad att det händer. Biltema ligger 20 år bakom sina konkurrenter när det gäller e-handel och närvaro på nätet. De har inga hemleveranser, inget recensionssystem, produkterna är samma nu som för 30 år sen, och saknar innovation och ofta allt i dyster blå färg, saknar modernisering.

Minns inte när jag var på biltema senast. Det blir iaf inte mer än hundra kr per år på biltema. När jag är där så är det super tomt med, typ 3-4 kunder i hela varuhuset. Och ofta ångrar jag köpet för att kvaliteten är skit och jag hade ingen möjlighet att veta det när de inte tillåter recensioner på deras produkter.

Handlar mest på amazon, oändligt många olika produkter att välja, tusentals recensioner, en klick, och man får grejerna till sin dörr ofta samma dag, och produkterna brukar alltid stämma bra med recensionerna. På köpet får man tv paket prime och gratis frakt för 60 kr per månad.

Har jag superbråttom så väljer jag alltid jula, bauhaus, Hornbach och alla andra över biltema, mest för att biltema ligger så långt bort från Stockholm där jag bor, och för man aldrig vet kvaliteten på det man köper.

Alltså, detta är nog det största problemet med information idag, folk som på riktigt tror att deras egna anekdota upplevelser på något sätt är tongivande för hur saker och ting ÄR på riktigt. Här är faktuella svar på allt du skrev:

Detta handlar INTE om arbetsbrist utan man ska bygga ett nytt, finare varuhus på samma plats. Biltema Karlstad är/var en av de mest framgångsrika Biltema-varuhusen i landet med en väldigt hög omsättning och förtjänst.

Biltema hade 2024 en omsättning på 7,5 MILJARDER kronor med en förtjänst på strax över 400 miljoner så att man skulle tro att denna butikskedja på något sätt går dåligt för att man nån gång varit där och det inte var några kunder är ju bara skrattretande. Man tycker att man nån gång borde ha hört talas om deras framgångar?

Amazon är ju bara skit idag jämfört med hur det en gång var. Slavförhållanden i deras butiker, skitdåliga villkor för de mindre leverantörer som vill sälja där och enorma mängder med kinesiska kopior av tveksam och ofta rent farlig kvalitet trots 5000 5-stjärniga recensioner. De har väldigt bra service för sina premium-kunder, det måste man säga men som helhet är ju företaget skit.

Du väljer att köpa lokalt i de butiker som finns där du bor och väljer därför bort Biltema, som inte finns där du bor? Låter logiskt faktiskt men säger egentligen inte ett skit om Biltema.

Jag har faktiskt jobbat på Biltema och har inte så mycket positivt att säga om deras sätt att driva sitt företag egentligen men man kan väl för fan kolla upp nåt av det man skriver innan man bara postar rent skräp?
Citera
2025-12-24, 09:34
Avstängd
Takpapps avatar
Om det nu går så fantastiskt bra för Biltema i Karlstad, hur kan företaget tycka det är en bra idé att ta bort alla intäkter under riv- och byggtiden? Det lär ju ta ett tag, och kunderna vänjer sig dessutom under tiden att gå till andra affärer istället. Närmaste andra Biltema ligger långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in