Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Stämmer det verkligen? Då borde ju jorden antingen falla in mot solen, eller avlägsna sig ifrån den. Någon "optimal hastighet" lär inte finnas.
Läs mitt svar till iptrix.

F.ö. ett av de otaliga irriterande vetenskapliga felen i den av någon anledning hyllade boken Trekropparsproblemet där en person tänker sig kunna destabilisera planeterna och få dem att ramla in i solen
Citera
2025-12-21, 09:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Stämmer det verkligen? Då borde ju jorden antingen falla in mot solen, eller avlägsna sig ifrån den. Någon "optimal hastighet" lär inte finnas.
Nej, det stämmer inte riktigt - jag var lite för snabb. Banor är dock (på lång sikt) instabila men det har mest med externa störningsmoment att göra.

Det faktum att månen avlägsnar sig stadigt men konstant har ju med tidvatteneffekten att göra, vilket genast leder till frågan om detsamma kan sägas gälla mellan solen och jorden .. men jag orkar inte leta upp svar på det just nu pga kaffebrist

Verkar dock mest ha med skalfaktor att göra, då solen är ~400 gånger så långt bort som månen. Effekten finns men är mikroskopisk.
Citera
2025-12-21, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
ännu roligare blir det när foliehattarna använder flaggan som amerikanerna satte upp, den fladdrar...att det sitter en stång som håller flaggan uppe går vissa förbi.
Konspirationsteorierna kommer sig av att det finns några anomalier i berättelserna om månlandningen. Varför det är så svårt att upprepa bedriften idag, hur astronauterna kunde klara strålningen, hur man rent tekniskt kunde genomföra det oerhört komplicerade och riskfyllda projektet 6 gånger, och en trave andra invändningar.
Citera
2025-12-21, 10:23
Medlem
Citat:
Konspirationsteorierna kommer sig av att det finns några anomalier i berättelserna om månlandningen. Varför det är så svårt att upprepa bedriften idag, hur astronauterna kunde klara strålningen, hur man rent tekniskt kunde genomföra det oerhört komplicerade och riskfyllda projektet 6 gånger, och en trave andra invändningar.
Det finns *alltid* anomalier i långa komplicerade historier. Sådant som tycks strida mot sunt förnuft eller verkar osannolikt för den som inte orkar sätta sig in ordentligt. Jag är säker på att om du studerade de tidiga expeditionerna till Nord- och Sydpolen skulle du hitta konstiga detaljer där också som skulle kunna övertyga dig om att de var bluff. Jag har aldrig sett konspirationsteorier om Amundsen, men det finns säkert om man letar.
Citera
2025-12-21, 13:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns *alltid* anomalier i långa komplicerade historier. Sådant som tycks strida mot sunt förnuft eller verkar osannolikt för den som inte orkar sätta sig in ordentligt. Jag är säker på att om du studerade de tidiga expeditionerna till Nord- och Sydpolen skulle du hitta konstiga detaljer där också som skulle kunna övertyga dig om att de var bluff. Jag har aldrig sett konspirationsteorier om Amundsen, men det finns säkert om man letar.

Haha dom är så kassa , nu börjar samma vals om igen med same old shit

Citera
2025-12-21, 13:43
Medlem
448s avatar
Citat:
Det som gör det ostabilt är att vi har gravitation från jorden och solen som stör banorna, men annars är det perfekt stabilt. Skickar du ut en projektil med aningen lägre eller högre hastighet innebär inte det att banan skulle vara instabil, bara att den blir aningen elliptisk.

Däremot kommer en sten som kastas ut vid ett nedslag och som inte har så hög hastighet att den helt frigör sig från månen krascha för att banan kanske går ut i en lång, elliptisk kurva, men oundvikligen kommer tillbaka till utgångspunkten, dvs samma punkt den kastades ut från. När man skickar upp satelliter måste man ge dem en extra putt när de är ute i rymden för att få banan mer cirkulär.

Ja äggsakt , från Kiruna skjuter vi upp sondraketer rakt upp mer än dubbet så högt som ISS bana.Man skjuter dom rakt upp nästan 1000km och dom faller rakt ned nästan o landar spot on med lite drift då sista biten sker med skärm.

Ska man få in dom i omloppsbana måste man lägga sig på mage vid 30km höjd och börja tugga upp farten istället vilket i jordens fall är så där 28000 km/timman
Citera
2025-12-21, 15:02
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Så var det, ja. Funderade på ett bra sätt att förklara varför månen inte är fylld av små satelliter från alla otals nedslag den varit med om

AI: Månen omges av ett mycket tunt och asymmetriskt moln av små dammpartiklar. Detta moln skapas när mikrometeoriter ständigt slår ner på månens yta och sparkar upp material. Partiklarna stannar dock inte i en permanent bana utan faller snabbt tillbaka eller försvinner ut i rymden.

Därmed har jag fått svar på min undran...
Trots att det finns de som hela tiden smädar andra och som tror att deras uppgift på flashback är att komma med omogna personliga kommentarer.
Senast redigerad av 53....so what 2025-12-21 kl. 15:06.
Citera
2025-12-21, 15:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
AI: Månen omges av ett mycket tunt och asymmetriskt moln av små dammpartiklar. Detta moln skapas när mikrometeoriter ständigt slår ner på månens yta och sparkar upp material. Partiklarna stannar dock inte i en permanent bana utan faller snabbt tillbaka eller försvinner ut i rymden.

Därmed har jag fått svar på min undran...
Trots att det finns de som hela tiden smädar andra och som tror att deras uppgift på flashback är att komma med omogna personliga kommentarer.

Jo det finns stoft på grund av detta men det mesta faller ned ganska fort.
Citera
2025-12-21, 15:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag skall ut på en 7km löptur o sen solarium,bubbelpool o räktallrik , du har supit,tatt tjack,sniffat lim o rökt gräs hela natten Mr Einstein ,du satt påtänd med en gonorresjuk o aidssjuk hora o kom fram till att ni har bevis på att Nasas månlanding var en bluff

NI?
Jag har inte påstått nånting...Einstein
Hur gick löprundan... ingen kula i nacken?
Citera
2025-12-21, 15:31
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Hur gick löprundan... ingen kula i nacken?

Vi proffs håller oss undan plattjordare o moonlandingsfejkfolk 🤣
Citera
2025-12-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja äggsakt , från Kiruna skjuter vi upp sondraketer rakt upp mer än dubbet så högt som ISS bana.Man skjuter dom rakt upp nästan 1000km och dom faller rakt ned nästan o landar spot on med lite drift då sista biten sker med skärm.
Rimligen inte exakt rakt upp. I och med att jorden roterar skulle de då falla ned långt bakom platsen de sköts upp från, (Corioliskraften)
Citera
2025-12-21, 16:17
Medlem
448s avatar
Citat:
Rimligen inte exakt rakt upp. I och med att jorden roterar skulle de då falla ned långt bakom platsen de sköts upp från, (Corioliskraften)

Dom landar inom 10*10 mil nått

https://youtu.be/FdrXvSscTp8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in