2025-12-20, 19:51
  #1
Medlem
En fråga, vi säger jorden är som en ärta i storlek, hur stor är då solen å hur långt bort är solen i den skalan?
Citera
2025-12-20, 20:07
  #2
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tack, har du nån aning om svaret på min fråga, det är så svårt att liksom föreställa sig avstånd ju.

Fanns väl , var nått -jorden var en ärta o solen 100m bort o stor som en apelsin o närmaste solsystem var borta i Svalbard några tusen km bort o samma skala
Citera
2025-12-20, 20:08
  #3
Medlem
Om jag tänker rätt:

Det är ungefär 150.000.000 km till solen. Om vi krymper jorden till en diameter av 1 cm har vi minskat med en faktor 1:1.270.000.000 ungefär (från 12.700 km)

150.000.000 / 1270000000 = ~ 0.12.

Så ungefär 120 meter bort.

Men jag har garanterat räknat fel
Citera
2025-12-20, 20:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Fanns väl , var nått -jorden var en ärta o solen 100m bort o stor som en apelsin o närmaste solsystem var borta i Svalbard några tusen km bort o samma skala
Å djävlar, så ungefär jorden 1 cm å solen 109 cm på ett ungefär, å hundra meter bort då.
Citera
2025-12-20, 20:13
  #5
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Å djävlar, så ungefär jorden 1 cm å solen 109 cm på ett ungefär, å hundra meter bort då.

Den andra var väl cool i länken att närmaste solsystem i samma skala var att man skulle fått gå till svalbard eller va fan de , då är jorden liten - jävligt liten - och det var närmaste av miljarder längre bort
Citera
2025-12-20, 20:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En fråga, vi säger jorden är som en ärta i storlek, hur stor är då solen å hur långt bort är solen i den skalan?

Lite lustigt, sitter just nu och håller i en ärta och om som nån annan skrev i tråden solen är 109gr större än ärtan (8mm) borde storleken vara runt 870mm
Citera
2025-12-20, 20:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Lite lustigt, sitter just nu och håller i en ärta och om som nån annan skrev i tråden solen är 109gr större än ärtan (8mm) borde storleken vara runt 870mm
Ja, otroligt, jag har ett rejält teleskop med datastyrning å den roligaste grejen jag sett är saturnus med ringarna. Det lever jag på länge. spegeln är 300mm.
Citera
2025-12-20, 20:26
  #8
Medlem
Jag tycker att frågan är intressant men lurar på jämförelsen mellan en stenplanet och en gasstjärna (som väl alla stjärnor är..).

Jordens omkrets är ju fast men solen har ju en omkrets i utkanten av gasmolnet och det är väl det man mäter men om vätet och heliumet på solen koncentrerades, hur stor skulle då solen vara i förhållande till jorden.

Jag förstår att min fråga är hypotetisk och att man bland annat får tänka bort kärnfusionerna som pågår på solen.
Citera
2025-12-20, 20:29
  #9
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja, otroligt, jag har ett rejält teleskop med datastyrning å den roligaste grejen jag sett är saturnus med ringarna. Det lever jag på länge. spegeln är 300mm.

Lite tufft , tror man kan se pricken på jupiter,färgen på mars o dom blågröna Uranus/neptunus med och kanske diffusa spår av uranus ringar
Citera
2025-12-20, 20:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lite tufft , tror man kan se pricken på jupiter,färgen på mars o dom blågröna Uranus/neptunus med och kanske diffusa spår av uranus ringar
Ja, väldigt intressant hobby, tyvärr bor jag i norra halland å samhällena ljus försämrar mycket för mig, varit bättre i mörkaste Småland långt från bebyggelse.
Citera
2025-12-20, 20:40
  #11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja, väldigt intressant hobby, tyvärr bor jag i norra halland å samhällena ljus försämrar mycket för mig, varit bättre i mörkaste Småland långt från bebyggelse.


Åh fan , var under pandemin på västkusten o norra halland med lite geeks - dom åkte till Hyltenäskulle med sina grejer.
Skall kallas Seatonshöjd nått , med rätt väder så slapp dom dis helt o fick nice look uppåt.
All dis låg på låg höjd runt om så det skall vara vår/höst

Dom hade husbilar o campers o hade nån gathering där uppe - var lite coolt
Citera
2025-12-20, 20:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Åh fan , var under pandemin på västkusten o norra halland med lite geeks - dom åkte till Hyltenäskulle med sina grejer.
Skall kallas Seatonshöjd nått , med rätt väder så slapp dom dis helt o fick nice look uppåt.
All dis låg på låg höjd runt om så det skall vara vår/höst

Dom hade husbilar o campers o hade nån gathering där uppe - var lite coolt
Ja kul, vi har ju Onsala observatorium en bit härifrån. vore intressant å kolla i deras grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in