2025-12-20, 09:27
  #99709
Medlem
X-and-Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianCepe
jaha, vad kul att du har vaknat nu också.

du har väl duschat, ätit frukost ☕ 🥪 och matat katten 🐱 och är återigen redo för att pumpa ut 30+ nya inlägg det kommande dygnet, delvis med hjälp av AI. 🤖

OnTopic fråga:
hur lång tid gissar du att Dumpen har kvar i sin nuvarande form? jag gissar på ungefär fram till maj-juni nästa år. sen tar polisen över. 👮‍♂️

Det hela är extremt intressant fram till EUDs beslut, och även därefter. Det skriv historik inom helt absurt rättsligt fall. Jag förstår att det är svårt att slita sig från chat trådarna i ämnet.

Dumpen kommer få rensa bort alla # gäddorna på en gång om GDPR trumfar. Sidan finns nog kvar, sedan kommer intresset dö ut, efter några månader.
Citera
2025-12-20, 09:29
  #99710
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianCepe
jaha, vad kul att du har vaknat nu också.

du har väl duschat, ätit frukost ☕ 🥪 och matat katten 🐱 och är återigen redo för att pumpa ut 30+ nya inlägg det kommande dygnet, delvis med hjälp av AI. 🤖

OnTopic fråga:
hur lång tid gissar du att Dumpen har kvar i sin nuvarande form? jag gissar på ungefär fram till maj-juni nästa år. sen tar polisen över. 👮‍♂️

Haha, faktiskt inte. Min OCD tvingande mig att titta in här först, så strax kaffe och det där.

En bra gissning vill jag säga, beror på dels när domen från EU kommer som ger prejudikat och givetvis vad domen faktiskt säger - dom följer oftast advokatens förslag, men kan ändå bli justeringar.

Det gäller omgående och kan ej överklagas. Efter det beror det på IMY, som är den enda myndigheten som kan göra något konkret. Däremot börjar sanktioner (om aktuellt) att ticka redan dagen efter och löpande per dag, om det är så att Dumpen begår brott mot förordningen (vilket dom sannolikt gör). (Det är här det ekonomiskt smart att ta bort allt frivilligt av Dumpen).

Så svaret blir då. Tid kvar till domen -> vad den säger exakt -> IMY ->

Därför det är svårgissat, IMY är inte kända för att vara snabba, speciellt om dom får in 20tal andra ärenden i samband med detta. Däremot borde Dumpen i sådant fall vara prioriterat då skadorna är på en helt annan nivå än bara vara sökbar på exempelvis Upplysning.

Beror väl även på trycket IMY får på sig, om ingen påtalar något händer nog inte mycket. Om 7-800 män plus andra klagar till IMY blir det nog en annan sak.

Svår fråga helt enkelt, lite för många rörliga variabler i skrivande stund.
Citera
2025-12-20, 09:31
  #99711
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Haha, faktiskt inte. Min OCD tvingande mig att titta in här först, så strax kaffe och det där.

En bra gissning vill jag säga, beror på dels när domen från EU kommer som ger prejudikat och givetvis vad domen faktiskt säger - dom följer oftast advokatens förslag, men kan ändå bli justeringar.

Det gäller omgående och kan ej överklagas. Efter det beror det på IMY, som är den enda myndigheten som kan göra något konkret. Däremot börjar sanktioner (om aktuellt) att ticka redan dagen efter och löpande per dag, om det är så att Dumpen begår brott mot förordningen (vilket dom sannolikt gör). (Det är här det ekonomiskt smart att ta bort allt frivilligt av Dumpen).

Så svaret blir då. Tid kvar till domen -> vad den säger exakt -> IMY ->

Därför det är svårgissat, IMY är inte kända för att vara snabba, speciellt om dom får in 20tal andra ärenden i samband med detta. Däremot borde Dumpen i sådant fall vara prioriterat då skadorna är på en helt annan nivå än bara vara sökbar på exempelvis Upplysning.

Beror väl även på trycket IMY får på sig, om ingen påtalar något händer nog inte mycket. Om 7-800 män plus andra klagar till IMY blir det nog en annan sak.

Svår fråga helt enkelt, lite för många rörliga variabler i skrivande stund.
jo så är det. frågan är om rättsprocessen skulle gå snabbare i svensk domstol? bara tänker fritt nu.
Citera
2025-12-20, 09:53
  #99712
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianCepe
jo så är det. frågan är om rättsprocessen skulle gå snabbare i svensk domstol? bara tänker fritt nu.

Inte omöjligt. Det går inte hänvisa till pågående Lexbasefall som inledes 2024, där tog det stopp i att domstolen fastnade i tolkningen av utgivningsbevis vs GDPR och bad EU om hjälp, det är så det ärendet (C-199/224) blev aktuellt från första början. Även det som drar ut på tiden något enormt - men sen är det klart, nästa ärende så vet domstolen vad som gäller.

Stämma Dumpen istället för gå till IMY kan absolut gå fortare när det väl är igång, däremot kan det sannolikt ta längre tid innan det är dags, jämför med Saras kommande förhandling.

Så ja och nej. Rådet är väl att alla män och alla som är emot Dumpens metoder påpekar det för IMY så fort vi vet vad som gäller (dvs efter eud sagt sitt), och noterar datum. Varje dag som går är då ännu en dag som brott mot förordningen pågår.

Den enskilde kontra massan kan göra all skillnad.

Exempel som är aktuellt just nu på det ser vi på IMY's hemsida.

"IMY har tagit emot ett stort antal klagomål mot söktjänsten från personer som har begärt att få sina uppgifter borttagna men där söktjänsten ändå fortsätter att publicera dem. IMY ska undersöka om söktjänsten agerar i strid med dataskyddsförordningen, GDPR, genom att inte radera personuppgifter när den som uppgifterna avser begär det." - Upplysning har också utgivningsbevis som "sköld"

(Detta skulle säkerligen gå att applicera på Dumpen med) - art 17 Rätten till radering
__________________
Senast redigerad av rallykalle69 2025-12-20 kl. 09:57.
Citera
2025-12-20, 14:48
  #99713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-and-Y
Det hela är extremt intressant fram till EUDs beslut, och även därefter. Det skriv historik inom helt absurt rättsligt fall. Jag förstår att det är svårt att slita sig från chat trådarna i ämnet.

Dumpen kommer få rensa bort alla # gäddorna på en gång om GDPR trumfar. Sidan finns nog kvar, sedan kommer intresset dö ut, efter några månader.

Har också en känsla av att Dumpen kastar in handduken snart och jävlar vad utbudet av kåta fjortisar som söker feta gubbar online kommer minska när Dumpen fullständigt säckar ihop tillsammans med gäddornas kukar och Sverige återgår till verkligheten, kan det vara något?

Dumpen skall dock ha ett stort ett stort tack för det har varit bra grejer på deras blogg. Vad som kommer hända med Dumpens 250 arbetsbefriade upprunkare tar jag inte ansvar för men varför inte Arbetsförmedlingen.
Citera
2025-12-20, 14:58
  #99714
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Har också en känsla av att Dumpen kastar in handduken snart och jävlar vad utbudet av kåta fjortisar som söker feta gubbar online kommer minska när Dumpen fullständigt säckar ihop tillsammans med gäddornas kukar och Sverige återgår till verkligheten, kan det vara något?

Dumpen skall dock ha ett stort ett stort tack för det har varit bra grejer på deras blogg. Vad som kommer hända med Dumpens 250 arbetsbefriade upprunkare tar jag inte ansvar för men varför inte Arbetsförmedlingen.

Får hoppas dom har a-kassa i den där branschen?
Citera
2025-12-20, 17:19
  #99715
Medlem
X-and-Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Har också en känsla av att Dumpen kastar in handduken snart och jävlar vad utbudet av kåta fjortisar som söker feta gubbar online kommer minska när Dumpen fullständigt säckar ihop tillsammans med gäddornas kukar och Sverige återgår till verkligheten, kan det vara något?

Dumpen skall dock ha ett stort ett stort tack för det har varit bra grejer på deras blogg. Vad som kommer hända med Dumpens 250 arbetsbefriade upprunkare tar jag inte ansvar för men varför inte Arbetsförmedlingen.

Just det, arbetslösheten går upp till 100% för alla Sveriges upprunkare. Vad tjänar en duktig upprunkare i snitt? Måste vara 55.000 i månaden, sedan tillkommer extra för nattjobb och helger. PTSD är nog vanligt, så det behövs nog möjlighet att få tala ut med psykolog. Fast kurser i upprunkning håller ju Sara själv vad jag förstår.
Citera
2025-12-20, 17:35
  #99716
Medlem
tens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-and-Y
Just det, arbetslösheten går upp till 100% för alla Sveriges upprunkare. Vad tjänar en duktig upprunkare i snitt? Måste vara 55.000 i månaden, sedan tillkommer extra för nattjobb och helger. PTSD är nog vanligt, så det behövs nog möjlighet att få tala ut med psykolog. Fast kurser i upprunkning håller ju Sara själv vad jag förstår.

Enligt Dumpen så är de volontärer.
Det betyder att det utför ett arbete utan ekonomisk ersättning, då du inte visste det.

Dumpens verksamhet kommer att fortsätta tills lagstiftaren tar brott mot barn på allvar!

Vive la révolution!
Citera
2025-12-20, 17:57
  #99717
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Väldigt mycket tyckande du håller på med, var det inte det som var fel?

Din text "Uppsåtet för brottet ifråga är riktat mot någon som inte finns" är intressant då gäddan uppenbarligen vill knulla barn, dock finns inte just detta barn på riktigt men det har ju ingen betydelse då uppsåtet uppenbart gäller sex med en minderårig.

Men tack för klargörandet att dDu är som alla andra som slår frivolter för att normalisera gäddors agerande vilket viskar i mitt öra att du är en av de "nya" på flashback.

Uppstå ska bevisas, något du missat? Inte antagas.

För övrigt är det helt meningslöst att argumentera med dig, för du förmår inte tänka utanför ditt tyckande (som är irrelevant).

"Dumpens verksamhet kommer att fortsätta tills lagstiftaren tar brott mot barn på allvar!"

Finns redan lagar kring det, förslag som exempelvis SD slår på stora trumman om har enorma brister, en medelmåttig advokat skulle hitta många kryphål då det kommer finnas för mycket tveksamheter.
Tveksamheter = friad.

Det är betydligt mer sannolikt att Dumpen får stå till svars för brott. Men då är vi där igen, det är inget du kan förstå eftersom det kräver att resonera kring lagar och förordningar. Tyckande lämnar jag helhjärtat till dig då det sannolikt är din enda kompetens.
Citera
2025-12-20, 18:00
  #99718
Medlem
Ni hörde det här först.
Sverige bryr sig inte om brott mot barn.
Och Patriks lakejer kommer fortsätta förstöra livet för anhöriga och barn till klandervärd personer.
Och det ska vi tydligen också glädjas över.
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Enligt Dumpen så är de volontärer.
Det betyder att det utför ett arbete utan ekonomisk ersättning, då du inte visste det.

Dumpens verksamhet kommer att fortsätta tills lagstiftaren tar brott mot barn på allvar!

Vive la révolution!
Citera
2025-12-20, 18:05
  #99719
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Enligt Dumpen så är de volontärer.
Det betyder att det utför ett arbete utan ekonomisk ersättning, då du inte visste det.


Arbetar dom gratis åt ett aktiebolag?

Kan man göra det?
Citera
2025-12-20, 18:33
  #99720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Arbetar dom gratis åt ett aktiebolag?

Kan man göra det?
Klart du kan, många exempelvis välgörenhets företag anlitar volontärer.
Men du kan även arbeta för att få erfarenhet. Men främst brukas det i samband med att folk vill donera sin tid för ett välgörande ändamål.

Så helt klart enligt reglerna där. Sedan kan man ju tycka och anse att det är ett sätt att utnyttja arbetskraft. Då inte alla som de anlitar är chattande utan vissa påstås ha andra uppgifter som samtalskompisar till anhöriga och de som tycker de inte fått hjälp av vården.
Enligt uppgifter som nämnts här och av Sara.

Kan ju tycka att det bör vara reglerat med vad och hur företag får tillämpa gratisarbete.
https://www.fremia.se/rad-och-stod/arbetsleda/ideellt-arbete/preview/
Citat:
Det vanligaste är att det sker inom ramen för en ideell organisation, men volontärarbete kan även förekomma inom kommuner och myndigheter.


Citat:
Det som definierar volontärarbete är arbetsinsatser som inte grundar sig på anställningsavtal, som sker på frivillig intressegrund och där det personliga ekonomiska utfallet inte är huvudorsaken till arbetsinsatsen. Arbetet ska också göras inom ramen för en ideell verksamhet.

Läser man dock denna texten här så kan det ju strida lite då Dumpen tar ut lön för ledningen men övriga som utför roller som skulle kunna definieras i andra verksamheter. Exempelvis har troligen Aftonbladet stor del utav de roller också fast avlönat. Så det är ju något som gör att Dumpen strider emot normen som företag, ett företag som har fler anställda än de har råd med egentligen.

https://www.volontarbyran.org/volontarbyrans-riktlinjer

https://www.rodakorset.se/bli-volontar/

https://www.naturvardsverket.se/contentassets/175c2f985f73460fafaf46c7a449d1b8/handbok-for-volontararbete-i-skyddade-omraden.pdf

https://pilgrimisverige.se/onewebmedia/Regler%20f%C3%B6r%20volont%C3%A4rer.pdf
Denna är intressant då den säger att man skulle kunna klassa arbetet som anställning enligt svensk lag. Har dock inte koll på vilka lagar som begränsar just detta men antar något med arbetsmiljöbalken eller liknande. Kan dock vara så att en tidigare anställd eller anställd som måste rapportera om missförhållanden och inte någon extern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in